Ännu ett svenskt verkstadsföretag på väg att rinna oss ur händerna

Jag var själv på plats i fabriken, den där dagen 1987, när Tomas Gustafsson med flera medarbetare i Ödeshög monterade ihop den sista hojen. Vi grät en smula tillsammans när vi såg den vit-blå-gula Husqvarnan rulla ut i fyrtakt genom fabriksporten och sätta kurs mot södra Europa. En industrihistoriskt viktig epok hade gått i graven. Köpare var Cagiva och eftersom italienarna bara tillverkat motorcyklar sedan 1978 var köpet viktigt inte minst av strategiska skäl.

Ledaren2011-10-29 04:05
Detta är en ledare.

Husqvarna hade inte gjort någon stor sak av sin rekordlånga mc-historia, men det gjorde istället de nya ägarna. Redan innan bläcket på köpeavtalet hann torka fanns ett tillägg på många Cagiva-annonser; nämligen "Cagiva, världens äldsta motorcykeltillverkare".
Husqvarna var nämligen ungefär ett år före Harley-Davidson, med sina hojar, år 1903. Idag ägs Husqvarna av BMW och varumärket vårdas ömt.
På torsdagen blev det klart att LM Ericsson slutar att "lura" människor. Det var redan 1876 som Lars Magnus Ericsson tillverkade den första luren, och sedan dess har företaget varit en enda lång svensk framgångshistoria, med några få brutna samtal då och då.
Nu säljs kvarvarande telefondelen till japanska Sony och svenska ägare mister kontrollen över ännu en stolt basindustri.

Stötta industrin
Samma sak med Volvo Personvagnar som år 1999 såldes till människor som bättre förstod värdet av det goda svenska namnet. Ett säkert kort. Liksom Saab, som nu lämnar landet med turbofart.
Volvobilarna är numera kinesiska och säljer som ris i solsken - och på fredagen blev det klart att även Saab blir kinesiskt. Ingen behöver tvivla på samma framgång även där.
Det de svenska statsråden i princip gjorde allt för att styra i diket, fixade istället en halv- eller möjligtvis heltokig finansman från Holland. Och hela tiden i hård motvind.
Det bästa hade naturligtvis varit att svenskarna i tid insett behovet av en kraftfull svenskstyrd basindustri - och på alla sätt försökt stötta den. Inte genom statsbidrag, absolut inte - utan istället genom att stötta forskning, utveckling och ingenjörsutbildningar; kort sagt stötta svenska verkstadsjobb.
Jag är ändå övertygad om att det svenska släktskapet kommer att bibehållas och vårdas. Och därmed räddas många jobb.
Tyvärr är ännu en mycket tung industri på väg bort från sin hemmahamn Södertälje, nämligen Scania. Frågan är om vi i framtiden kan leva av endast service- och tjänsteföretag..?

Lås dörrarna
En intressant iakttagelse i sammanhanget är att Leif Johansson, Göteborgaren och gitarrsamlaren, startade sin industribana på Facit i Åtvidaberg. Sedan fortsatte han till Husqvarna Motorcyklar, som koncernchef för Electrolux. Sedan till Volvo, under den tiden koncernen även ägde personbilsdelen.
Och sedan i somras, har Leif Johansson innehaft posten som styrelseordförande för, gissa vem - jo, Ericsson.
Som tur är går Volvo Lastvagnar fortfarande som, jag höll på att säga "tåget" - men det var väl en sällsynt dålig liknelse i dessa dagar, när tempen vissa dagar sjunker ner mot nollan.
Vi måste alla inse att den tillverkande verkstadsindustrin på många sätt är basen till hela samhällsstrukturen. Den tillverkande industrin är traditionell för Sverige och avgörande för så oerhört mycket mer än de direkt sysselsatta.
Men samtidigt som alla dessa företag säljs till utomlands, så är det verkligen talande, att utveckling och tillverkning har en tendens att stanna kvar. Detta är verkligen tankeväckande, eftersom just svenska produktionskostnader sägs vara alldeles för höga och direkt orsak till problemen.
Ett råd till alla svenska företagare är att hålla utkik utanför entrén om antingen Janne Josefsson, eller Leif Johansson, är i antågande.
Det kan sluta lika illa, vilket som.

Alf Wesik