Äntligen besked om vägen

Det tog lång tid innan myndigheterna förstod hur viktigt det är att det största företaget i Vimmerby kommun, Ljunghäll AB i Södra Vi får en ordentlig väg att frakta allt gods som ska till och från fabriken.

Ledaren2004-03-03 07:51
Detta är en ledare.

Men nu ser det ut som om ett enträget arbete, nästan tjat ibland, har resulterat i en åtgärd. Arbetet tog plats i Regionförbundets och Vägverkets prioriteringslista och fick där också en framskjuten placering.
Tidigare har Vägverket avfärdat kravet på bättre väg med att det inte fanns pengar. Ambitionen var då att bygga en helt ny infart med bro över Stångådalsbanan.
Det nu framtagna förslaget bygger på att man förbättrar befintlig infart, ett betydligt billigare alternativ. Det stora problemet är vägen sträckning genom Skärstad. Om man ska gå runt byn eller välja ett annat alternativ är okänt.
På något sätt kommer man att lösa även den kvistigheten och låt oss hoppas att vägen är klar inom de närmaste åren.

E-lux räddade järnvägspengar

Regeringens beslut när det gäller infrastrukturerna för de närmaste tolv åren har inte varit speciell gynnsam för Kalmar län. Visserligen fick Tjustbanan de pengar Banverket tidigare var villigt att satsa på bandelen, men det var säkert Electrolux hot om nedläggning i Västervik som räddade dessa pengar.
Några veckor före regeringsbeslutet gick ju östgötarna ut och förklarade att man inte ville satsa på Tjustbanan utan helt enkelt ersätta tågtrafiken med bussar.
Men när Electrolux varslade om att Västervik skulle bli av med en av sina största industrier skyndade arbetsmarknadsminister Hans Karlsson i Tjustmetropolen. Väl där lovade han att Tjustbanan skulle få pengar.
Men de 250 miljoner kronor regeringen anslår till Tjustbanan räcker bara till förbättringar på sträckan Linköping-Åtvidaberg. Men då återstår mer än hälften av bansträckningen till Västervik och det behövs mycket pengar för att klara den delen.

Bara Locknevi socken

Anslagen till vägarna i Kalmar län inskränker sig till en rejäl satsning på riksväg 34 mellan Mörlunda och Glahytt (där riksväg 34 och riksväg 23 möts norr om Högsby) samt några punktinsatser på E 22-an.
De mindre vägar som Vägverket har under sitt domän får dela på Vägverkets underhållspengar. Det vill säga här görs inga större förbättringar.
I Vimmerby kommun är det nästan bara vägar i Locknevi socken som rustas upp. Förmodligen är det Carl-Axel Centerstigs agerande som ordförande i Södra skogsbruksområde som bidragit till beslutet.
Han har envetet pekat på alla brister på vägarna i Locknevi och det har givit resultat.
Vi får hoppas att Vägverket nästa gång det blir några ören över tänker på vägarna i Pelarne socken, där det också är svårt att ta sig fram under tjällossningen. Ortsbefolkningen har har också vid flera tillfällen slagit larm när timmertransporter förbjudits i månader på grund av tjällossning.

Rolf Johnzon
Läs mer om