Bättre infrastrukturen flyttar Västervik närmare Sverige

Västervik fortsätter sin medvetna strategi för att flytta orten närmare Sverige. Det har sedan länge varit kommunledningens uppfattning att människors övre gräns för arbetspendling ligger vid en timme.

Ledaren2011-02-16 07:32
Detta är en ledare.

Genom att infrastrukturen förbättras förkortas restiderna och Västervik flyttar närmare andra stora tillväxtregioner. Frågan är helt enkelt hur långt pendlingsavståndet kan vara för att resan i enkel riktning ska vara maximalt en timme. Näringslivet i Västervik informerades på tisdagen att kommunledningen prioriterar infrastrukturfrågorna som de kanske enskilt viktigaste för kommunen. För att skapa möjlighet till positiv utveckling när det gäller näringsliv.
Genom ett expansivt näringsliv gynnas befolkningsutvecklingen såväl som den kommunala skattebasen. På det sättet kan kommunen på ett bättre sätt klara av de grundläggande kommunala åtagandena, vad gäller skola, vård och omsorg.

Långsiktigt arbete
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M), gör helt rätt när han så glasklart pekar ut infrastruktursatsningar, som de kanske enskilt viktigaste frågorna att utveckla i regionen. Inom Västerviksregionen kommer under den närmaste framtiden infrastruktursatsningar värda en miljard kronor att genomföras.
Detta innebär satsningar på en utveckling av Tjustbanan med fyra nya tåg för 40 miljoner kronor per stycket, samt hastighetshöjande åtgärder på banvallen och spåret för 200 miljoner kronor. Vidare ska de två stora vägarna i regionen rustas för sammanlagt 350 miljoner kronor, enligt de planer som finns. Det är RV 40 till Jönköping och Göteborg för 150 miljoner och E22 för 200 miljoner. Det blir nya infarter till Västervik södra för 200 miljoner och till Gamleby för 30 miljoner kronor. Hamnen får farleden breddad och fördjupad för 40 miljoner kronor, och flygplatsen för förlängd landningsbana för två miljoner kronor.
Hjalmarsson menar att dessa satsningar ska säkerställa regionens tillväxt och expansion. Han informerade näringslivet på orten om att det är ett långsiktigt arbete som nu ger resultatet över flera olika områden samtidigt.

Ett framtida status quo
När Västervik satsar på en förstoring av regionen så sneglar ledningen i första hand norrut, mot Östergötland. Det finns vissa chanser att den framtida storregionen ska omfatta Småland, eller delar av Småland samt Östergötland.
En tanke med de nya storregionerna är att mindre orter, som Västervik, ska kunna sätta hårdare tryck för att vinna gehör för olika typer av satsningar, varav infrastruktur är en. Västerviks kommun har dock visat att det går att få gehör för sina åsikter på egen hand. Kommunen står sällsynt väl förberedd för framtiden. Istället kan det faktiskt vara tvärtom, hur paradoxalt det än må låta, att Västervik kanske har sprungit på väl snabbt för grannkommuner och framtida storregionskollegor. De stora satsningarna på E22:an hämmar naturligtvis chanserna för en samtida upprustning av länets inre trafikled, RV 34/23. De stora satsningarna på Tjustleden hämmar chanserna till en förbättring av Stångådalsbanan. Den stora flygplatsen i Hultsfred får ytterligare konkurrens om Västerviks flygplats rustas.
Tanken med storregioner är ett ökat samarbete - men frågan är om det färdiga resultatet ändå inte blir ett status quo. Alltså ett fortsatt konkurrensförhållande inom regionerna. Men näringslivet och butikerna i Västervik är sannerligen att gratulera till det framgångsrika arbetet kommunledning och andra inblandade lobbyister genomfört.

Alf Wesik