Bättre med säkra vägar, än automatiska poliser

I Sverige ska det monteras upp plåtpoliser, automatiska fartkameror, för 425 miljoner kronor. En halv miljard, alltså. Syftet är naturligtvis att komma åt den grova brottsligheten i vårt samhälle, som fortkörningen utgör. I Italien angrips problemet på ett något annorlunda sätt - den italienska polisen utrustas med en Lamborghini Gallardo på 500 hästar och en toppfart på 300 kilometer. Fyrhjulsdriven och med specialdäck från Pirelli ska den matcha allt på autostradorna.

Ledaren2004-05-19 06:53
Detta är en ledare.

Bilen har donerats av Lamborghinifabriken i Bolognese och den ska användas på motorvägarna runt Kalabrien, alltså på vägarna längst ute på stövelns tåspets. Det finns olika sätt att bedriva polisverksamhet. Ett italienskt och ett svenskt. Det förstnämnda kanske lite provocerande, men ändå ganska kul, det svenska både heltokigt och kortsiktigt.

Bibehållen hastighet
Jag förstår dem som försvarar plåtpoliserna utmed våra vägar. "De bringar ned hastigheten och räddar därmed liv." Eller ett annat argument; "den som inte kör för fort har inget att frukta".
Men tyvärr är det ju inte så att verkligheten enbart är svart eller vit. De som resonerar enligt ovan har inte tänkt steget vidare. Jag vet att det är politiskt inkorrekt att tala om ökade eller bibehållna hastighetsgränser på våra vägar, men jag gör det lika fullt. Med dagens allt bättre och säkrare bilar, med viltstängsel, åtskilda vägbanor och andra hjälpmedel borde det finnas många skäl att behålla våra gränser, eller rent av höja dem på vissa vägavsnitt.
Det omkommer drygt 500 personer i trafiken varje år. Det är mer än en person i genomsnitt om dagen. Det är naturligtvis inte alls bra. Men frågan är om plåtpoliserna är rätta sättet att komma åt trafikdöden.

I valet och kvalet
Polisen tycker att de plåtskodda kollegorna gör ett bra jobb. När det nu har monterats kameror utmed E22 mellan Hyttan och Verkebäck "behöver vi ej avsätta stora personella resurser på dessa sträckor".
Det är ett felaktigt tänk. Det är just poliser av kött och blod vi vill ha utmed vägarna. Det är målade polisbilar som bringar ned hastigheten, det är tänkande polismän som inte bara stjälper dem som kör för fort, de hjälper också dem som det behöver. Exempelvis vid ett motorhaveri, eller vid något annat problem.
Statistiken visar, enligt polisen att hastigheten gått ned, efter att kameror monterats upp på vissa vägsträckor. Tacka sjutton för det, i valet och kvalet mellan att bromsa några hundra meter framför kamerorna, eller att betala 1 200 i böter, väljer de flesta det förstnämnda.

Bättre rusta vägarna
När det nu aviseras plåtpoliser även på riksvägarna 33 och 34, runt Kisa-Vimmerby-Hultsfredsregionen, så kan man verkligen fråga sig varför. Den bästa trafikbefrämjande åtgärden som företagits i regionen, i mannaminne, är ombyggnationen av RV 34 mellan Hultsfred och Vimmerby. Den förr så krokiga vägen resulterade ofta i notiser eller artiklar i vår tidning, under olycksrubriker.
Numer är liknande olycksartiklar, lyckligtvis, mycket få. Särskilt på sträckan mellan Vimmerby och Storebro sker det mycket sällan olyckor. Anledningen är självklart att vägen numer är förstklassig, rak och bred och försedd med vilstängsel. De olyckor som fortfarande sker har nästan alltid andra orsaker än hög fart, nämligen alkohol eller rena tabbar från förarna.
Bättre än att sätta upp skåp vore därmed att rusta upp alla stora vägar i vår region till samma standard som 34:an mellan Vimmerby och Storebro.

Kameror vid skolor
De personer som har för vana att köra för fort lär sig snabbt var kameraskåpen är placerade och anpassar farten förbi skåpen. Det kommer att bli racing mellan skåpen och häftiga inbromsningar vid kamerorna. Det finns redan idag uppgifter att köpa, var alla skåp är placerade för att programmera in i bilarnas navigationssystem. Ett par hundra meter innan skåpen varnas förarna automatiskt och de verkliga rallyförarna klarar sig därmed alltid. Allt medan poliserna sitter bakom sina skrivbord och studerar suddiga kamerabilder.
Möjligtvis kan kameror placeras där de verkligen skulle göra nytta, utanför skolor, daghem, i farliga korsningar och genom samhällen.

De verkliga bovarna
Glöm kamerorna, använd alla miljoner till bättre vägar och till poliser som med ett rullande schema ständigt patrullera våra stora vägar, året runt, dygnet runt. Det skulle bringa ner hastigheten, och samtidigt skapa ett förstående.
Låt dessa poliser även hjälpa de verkliga olycksbovarna, de som kör bil med alkohol i kroppen, de som osäkra kör omkring, tätt slickande mittlinjen i 60 på 90-väg, de som med ålderns rätt borde låta bilen stå hemma, de som kör omkring med bilar som bättre skulle passa på skrotbilsinsamlingarnas kampanjaffischer. Alla dessa kan flinande köra vingligt förbi alla skåp och vara tryggt förvissade om att det inte finns en enda polis i närheten.

Alf Wesik
Läs mer om