Bilen har donerats av Lamborghinifabriken i Bolognese och den ska användas på motorvägarna runt Kalabrien, alltså på vägarna längst ute på stövelns tåspets. Det finns olika sätt att bedriva polisverksamhet. Ett italienskt och ett svenskt. Det förstnämnda kanske lite provocerande, men ändå ganska kul, det svenska både heltokigt och kortsiktigt.
Men tyvärr är det ju inte så att verkligheten enbart är svart eller vit. De som resonerar enligt ovan har inte tänkt steget vidare. Jag vet att det är politiskt inkorrekt att tala om ökade eller bibehållna hastighetsgränser på våra vägar, men jag gör det lika fullt. Med dagens allt bättre och säkrare bilar, med viltstängsel, åtskilda vägbanor och andra hjälpmedel borde det finnas många skäl att behålla våra gränser, eller rent av höja dem på vissa vägavsnitt.
Det omkommer drygt 500 personer i trafiken varje år. Det är mer än en person i genomsnitt om dagen. Det är naturligtvis inte alls bra. Men frågan är om plåtpoliserna är rätta sättet att komma åt trafikdöden.
Det är ett felaktigt tänk. Det är just poliser av kött och blod vi vill ha utmed vägarna. Det är målade polisbilar som bringar ned hastigheten, det är tänkande polismän som inte bara stjälper dem som kör för fort, de hjälper också dem som det behöver. Exempelvis vid ett motorhaveri, eller vid något annat problem.
Statistiken visar, enligt polisen att hastigheten gått ned, efter att kameror monterats upp på vissa vägsträckor. Tacka sjutton för det, i valet och kvalet mellan att bromsa några hundra meter framför kamerorna, eller att betala 1 200 i böter, väljer de flesta det förstnämnda.
Numer är liknande olycksartiklar, lyckligtvis, mycket få. Särskilt på sträckan mellan Vimmerby och Storebro sker det mycket sällan olyckor. Anledningen är självklart att vägen numer är förstklassig, rak och bred och försedd med vilstängsel. De olyckor som fortfarande sker har nästan alltid andra orsaker än hög fart, nämligen alkohol eller rena tabbar från förarna.
Bättre än att sätta upp skåp vore därmed att rusta upp alla stora vägar i vår region till samma standard som 34:an mellan Vimmerby och Storebro.
Möjligtvis kan kameror placeras där de verkligen skulle göra nytta, utanför skolor, daghem, i farliga korsningar och genom samhällen.
Låt dessa poliser även hjälpa de verkliga olycksbovarna, de som kör bil med alkohol i kroppen, de som osäkra kör omkring, tätt slickande mittlinjen i 60 på 90-väg, de som med ålderns rätt borde låta bilen stå hemma, de som kör omkring med bilar som bättre skulle passa på skrotbilsinsamlingarnas kampanjaffischer. Alla dessa kan flinande köra vingligt förbi alla skåp och vara tryggt förvissade om att det inte finns en enda polis i närheten.
Alf Wesik