Bilar kors och tvärs och upp och ner vid Tullen

Om vi tänker oss att vi kör högertrafik i detta land. Och vägen plötsligt delar på sig i två körbanor, vilken väg skulle vi då välja, vänster eller höger? Höger förmodligen. Trafikplanerarna på byggnadskontoret i Vimmerby kommun har på politikernas uppdrag försökt sig på att fixa en enkel och smart trafikförening i de centrala delarna av centralorten.

Ledaren2005-08-24 06:48
Detta är en ledare.

I det förslaget ingår bland annat den förvirrande ingrediensen att högertrafik plötsligt ska bli vänster. Eller nåt.
Låt oss säga att vi gör entré mot Vimmerby centrum, för att köpa en tv, en guldring, ett par boxershorts, eller en ny slang till trampcykeln. Vi kommer från Mekonomen/Engströms-hållet, passerar järnvägsövergången och tvingas sedan möta korsande trafik för att köra den vänstra gatan, Sevedegatan, upp mot stan. Det är inte särskilt kul.
Alla som sedan köpt sina cd-skivor, skor och filmrullar, ska sedan köra ut ur stan igen. Storgatan ner, för att åter korsa trafiken nere vid Västra Tullen. Inte särskilt imponerande.
Inte nog med att nedförsbacken kommer att ge plåtslagarna i Vimmerby goda tider, så snart halkan sätter in, det kommer att bli en hel del "trafi-snurr" på plan utanför Motorsport också. Störst kör först, nej, kör du, jag väntar, nej...

Inte av blomdoft allena
Det var Rotary-möte på Statt i Vimmerby i måndags. Näringslivs- och handelsrepresentanter fanns på plats och de fick mellan tuggorna höra på stadsarkitekt Bo Klarén som redogjorde för hur tankarna går inför den framtida trafikplaneringen i Vimmerby. Tankarna att skapa en vackrare infart till Vimmerby centrum är naturligtvis helt okej. Det är också helt okej att skapa en situation där Stora Torget och Rådhuset, läs Turistbyrån, är själva målet för körningen. Tanken att skapa en centrummiljö där gräs, blommor, träd och blader får en mer framträdande roll än plåt, krom och gummi är också okej.
Men tyvärr är det ingen som kan leva på vackra tankar och blomdoft allena. Det måste till klirr i kassan för att hyror, personalkostnader, serviceverkstad och lager, ska kunna hållas.
Nej, blev Klaréns svar
Av den anledningen krävs det, hur politiskt inkorrekt det än kan låta, bra tillgänglighet för bilister och bra med parkeringsplatser. Helst gratis. På "värsta konkurrenterna", Ikanohuset i Linköping och A6 i Jönköping, är det gratis att parkera. Där skulle de aldrig drömma om att avgiftsbelägga parkeringen. De skulle heller aldrig drömma om att ersätta ens några enstaka parkeringsplatser med gräs, blommor, träd och blader.
Bo Klarén fick frågan vid den efterföljande frågestunden var närmaste 24-timmarsparkering finns, från torget räknat. Jag vet inte det, fast jag bott i stan i nästan hela mitt liv. Inte Klarén heller.
Frågorna hopade sig på Rotarymötet, men eftersom den lunchtimme som Rotarianerna unnar sig, snabbt försvann i minglet, så hanns bara ytterligare en fråga med; nämligen den som Micael Glennfalk ställde; "om Turistbyrån inte hade flyttats till Rådhuset, hade trafikomläggningen i centrum gjorts då?"
"Nej", blev svaret, från Bo Klarén, stadsarkitekten. Nej, kort och gott.
Vinnare i den här smeten blir de affärsinnehavare som har sina verksamheter lite utanför centrum, med god tillgänglighet och många parkeringar. Bra för dem men inte bra för livskraften i centrum.
Lika himla slö själv
Jag vill inte verka vara den som strävar bakåt. Kanske är det så att vi, som är emot de här förändringarna, har svårt att inse det fantastiska med att flytta Turistbyrån till Torget. Kanske har vi svårt att förstå varför gångna tiders gokartbana på Torget ska utökas till att bli en Formel-1-bana i hela Vimmerby centrum.
Kanske är det så att tiden ger de här nya idéerna rätt. Själv är jag däremot av uppfattningen att erfarenhet och gammal visdom oftast är viktigare att luta sig emot, än nya idéer och tillfälliga trender.
Men tillåt mig tvivla. År av försiktig utveckling. Små, små justeringar i sakta mak, och tillbaka igen om det inte funkar, har gjort att Vimmerby är en sällsynt vacker stad. Med en stadskärna som få städer kan visa upp, med liv och rörelse, massor av fantastiska butiker, massor av köpmän, massor av kunder.
Låt oss ta fasta på detta. Låt oss lyssna på åsikter och mer eller mindre belagda fakta. Hör gärna av er till mig med era åsikter om hur stan ska se ut i framtiden. Jag har nämligen från fler än ett håll hört att gensvaret på trafikförslagen inte kommenteras nog mycket. Låt oss ändra på det - låt oss kommentera. Låt oss publicera era insändare. Om de så är för eller emot nymodigheterna.
Det är så en demokrati ska fungera.
Vimmerby Tidning, 598 80 Vimmerby eller e-posta till "wesik@vtt.se".
Undrar förresten var alla deltagare på Rotary-mötet parkerade medan de käkade och drack på Statt. På den stora tjusiga parkeringen vid stationen? På plan bakom Brödstugan eller kanske på parkeringen utanför Folkdanslagets lokal?
Knappast. Tror att de flesta ställde sina bilar på Torget. Jag vet hur det är, är lika himla slö själv?

Alf Wesik
Läs mer om