Som jag sade till en kollega alldeles nyss; "så där ska ju jag göra, sammanfatta komplexa ämnen, förenkla och ibland kanske vinkla lite över gränsen".
Men definitivt inte kommunens ledande politiker, kommunens kommunalråd.
Det gäller alltså vissa kommunala avtal som Micael Glennfalk har reagerat på. Det är dels avtal med tre olika företag inom kommunen, dels en rad olika pensionsavtal gällande högre tjänstemän inom den kommunala verksamheten.
De förslag till åtgärder som föreslås är också mycket bra.
Nej, det är Micael Glennfalks slutsatser om hur detta har gått till, som reser en del frågetecken. Han konstaterar inledningsvis att, och här citerar jag första meningen i Glennfalks PM; "Det tidigare kommunalrådet Carl-Axel Centerstig använde inte kommunjuristen när han skrev några för kommunen viktiga avtal."
Vidare i Glennfalks PM; "att Centerstig tillsammans med en av kommuncheferna, Staffan Forsberg, själva skrivit industriavtalen som innebär subventionering av Åbro Bryggeris avlopp med drygt två miljoner kronor årligen, och för Arlas avlopp med flera hundra tusen kronor årligen".
Micael Glennfalk konstaterar att dessa avtal är dyra för kommuninvånarna. Riktigt dyra.
Eller som han uttrycker saken: "De sk industriavtalen gäller fram till 2020 och kostar kommunen lika mycket som ett helt äldreboende, kanske upp över 50 miljoner kronor om oturen är framme".
I samband med Arlas etablering i Vimmerby påtalades den extra belastning som reningsverket skulle utsättas för, och då blev automatiskt Åbro en av schackpjäserna i etableringsspelet.
Från Åbros sida klargjordes mycket tydligt, bland annat i denna tidning, att företaget inte alls hade något emot de effekter en mejerietablering i Vimmerby skulle få, men att bryggeriet inte skulle påverkas negativt. Inte på något sätt, varken praktiskt eller ekonomiskt.
Åbro Bryggeri hade dessutom tagit på sig sitt ansvar vid tidigare produktionsökningar och ökade belastningar på reningsverket.
I detta läge tecknades detta avtal.
Om det skedde nattetid i mörker på kommunalrådets kontor kan jag inte uttala mig om, men det spelar ingen roll eftersom kommunjurister och kommunrevisorer i sina uppdrag självklart har ett eget ansvar att hålla sig underrättade.
Ett bra ledarskap innebär visserligen att kommunjuristen och -revisorn konsulteras och rådfrågas, när liknande beslut fattas, men deras uppdrag innebär även att de själva ska hålla sig underrättade.
Jag vill inte kommentera liknelsen med driftskostnader för ett äldreboende på annat sätt, än att alla investeringar är resultat av politiska övervägningar. Sedan kan det gälla kostnader för utbildning, snöskottning, hemtjänst eller vad som helst.
Vi ska dock alla veta att grundförutsättningen för att en kommun överhuvudtaget ska kunna satsa en enda krona är att det finns privata företag inom kommunens gränser, som anställer personal och på det sättet direkt och indirekt genererar skatteintäkter.
Jag kan inte på ett enkelt sätt uppskatta hur många äldreboende vi skulle tvingas lägga ned om Åbros Bryggeri upphör.
Inte heller om snöskottningen skulle bli sämre.
Alf Wesik