Och så mitt i allt grus, någon som placerat ut en banderoll med glasklart budskap; "Rädda skolorna".
Tanken var naturligtvis att ställa skolornas ekonomiska situation - mot de miljoners miljoner som begravts i sanden på industriområdet.
Detta industriområde fortsätter att spöka. Inte så att jag rent principiellt är emot satsningen som sådan. Det fanns ett skriande behov av exploaterad industrimark på lite lagom långt avstånd från stan.
Grävt lite igen
En fortsatt utbyggnad av Ceosvallen hade ju varit perfekt, men eftersom fotbollslobbyn hade så starkt anfall fick de med en avundsvärd vinnarinstinkt igenom att det perfekta industriområdet istället skulle bli ny fotbollsarena.
Det är bara att acceptera. Det har nu skett och det är helt enkelt bara att försöka göra det bästa av just den situationen. Och där kommer Krönsmon in i bilden.
Allt sedan de planerna började ta form, har de spökat. Normalt riktigt, riktigt smarta politiker och tjänstemän verkar ha tappat all sans och vett - blundat, gasat, grävt, betalat och så grävt lite igen.
Inga nya åsikter
Jag menar, det är absolut inte fel att planera storslaget. Det tycker jag är absolut rätt medicin. Och Vimmerby har fantastiska möjligheter.
Däremot borde ärendet ha genomförts på ett helt annat sätt. "Dags att komma med den invändningen nu", "Alltid lätt att vara efterklok".
Nej, faktiskt inte, det har varit min och många invånares åsikt allt sedan starten. Faktum är att de allra flesta tyckt så. Hela tiden.
Faktum är att det är svårt att hitta någon som inte tyckt så, det spelar ingen roll om jag så vänt mig uppåt eller neråt, åt vänster eller åt höger - alla tycker att gången varit helknäpp redan från början.
Ja, nästan alla då.
Någon glömde Trafikverket
I min värld genomför man ett projekt om man har råd. I min värld avstår man ett projekt helt, om man inte har råd.
I min värld väljer man dessutom att genomföra olika projekt stegvis. I den takt det strömmar in klöver som backar upp.
Steg ett i ett projekts genomförande bör vara att vinna politisk majoritet för sin sak. Det sköttes väl helt okej i Vimmerby. Det måste erkännas.
Steg två är att göra en så övergripande grovplanering att eventuella myndighetstillstånd kan inhämtas. Redan där går det åt pepparsteken.
Någon glömde exempelvis bort att fråga Trafikverket.
Min stegvisa projektanalys kanske skulle innehålla tio steg, eller kanske 20. Jag vet inte inte riktigt, för den stupar redan på steg 2.
Någon glömde att fråga Trafikverket.
En helt självklar entré
Jag menar, när man anlägger ett industriområde så innebär det ju per automatik att man hoppas på industrier, kanske handel, kanske serviceföretag. Alla är de i behov av personal, alla är de i behov av såväl ankommande som avgående gods.
Alltså är entrémöjligheterna av allra största betydelse. Ja, helt avgörande.
Vi kan nu läsa på nyhetsplats i denna tidning att det inte blir någon infart från Riksväg 34/27. Vi kan också läsa att diverse beslutsfattares motivering; "kommunen avstår den provisoriska infarten".
Som jag minns saken var just den nära riksvägen och naturligtvis en nära påfart väldigt viktigt vid beslutet att bygga industriområdet just där det nu finns. Det var inte tal om något provisorium, nej "en infart" bara.
Som självklar liksom.
Det visar även den reklambroschyr som kommunen tog fram för ett år sedan. Lägg även märke till den brett ritade industrivägen mot norr. Den slutar som i intet.
Helt fel ordningsföljd
Jag såg dock inte denna infart som lika tvärsäker, vilket jag påpekade redan då. Av flera anledningar.
Den första var sikten. Norrifrån kommande trafik har väldigt dålig sikt när de passerar över krönet uppe på Krönsmon.
Den andra var lutningen. Vid norra infarten till Södra Vi föreslog jag en gång i tiden förslaget att bygga en rondell, och att det skulle bli en ny tillfart till Ljunghälls utmed fornminneskullen, järnvägsbanken och in till fabriken "bakifrån".
För att företaget äntligen skulle bli behandlat med den respekt som det har all rätt att kräva. För att Södra Vi-borna äntligen skulle slippa lastbilstrafik genom samhället.
Det förkastades eftersom "det skulle bli för kraftig lutning för lastbilarna". Jag har inte själv någon laserutrustning men jag gissar att det är lika mycket lutning vid Krönsmon som vid norra utfarten i Södra Vi.
Den tredje var kommande trafiklösning till och från Vimmerby, Astrid Lindgrens Värld, nya Yttre ytterring runt Vimmerby, anslutningen till Riksväg 33, mot Västervik - och så anslutningen till nya industriområdet Krönsmon.
De diskussionerna verkar ha gått i stå. Återigen har vi helt enkelt kört fast i sanden, någonstans på steg ett, eller möjligtvis två. Av kanske 10 eller 20 möjliga. Ett riktigt, riktigt uselt resultat.
Vi kan helt enkelt inte gå vidare i fel ordningsföljd och färdigställa delar av lösningar, innan vi har den stora helheten klar för oss.
Innan vi skalar ägget, är det bra att veta om det är kokt - rått och slätt.
Alf Wesik
Bra att ta reda på om ägget är kokt, innan man skalar det
Jag kan helt enkelt inte glömma bilden. Vi hade den publicerad i vår tidning - inför omröstningen om småskolornas i Vimmerby vara eller icke. En lite snett underifrån tagen bild där nya industriområdet Krönsmon verkligen ser ut som en rejäl dagsetapp i ökenrallyt Paris-Dakar. Sand, sand och åter sand.
Foto:
Detta är en ledare.