Centrala satsningar på handel och bostäder i Vimmerby och Hultsfred

I förrgår efterlyste vi mer byggande i Hultsfreds- och Vimmerbyregionen. Igår, torsdag, sattes spaden i backen i Hultsfred. Nej, vi drar inga förhastade slutsatser, vi försöker absolut inte dra några paralleller med våra skriftliga önskemål. Men håll med om att timingen var i det närmaste perfekt.

Ledaren2006-09-15 06:40
Detta är en ledare.

Nå, Hultsfreds kommun visar genom det centrala nybygget att tron på framtiden inom kommunens gränser verkligen finns. Och det är strålande.
Byggnationen sker i kvarteret Lammet, mitt i byn - och det blir lägenheter av det något mer exklusiva slaget, med en något höjd standard och möjligheten till en högre servicenivå. Det blir 36 nya lägenheter och hyreshuset byggs i Hultsfreds Bostäders regi.
Tack vare en gemensam samlingslokal passar lägenheterna utmärkt för seniorboende, men kommunalrådet Bo Bergman, liksom allmännyttans vd, Gunilla Abrahamsson, poängterar att alla är lika välkomna.
Eftersom bygganbuden ännu inte öppnats vill ingen sia om byggkostnader, men notan lär hamna runt 30-35 miljoner kronor. Någon kanske tycker att det är ett riskprojekt att satsa på ett så pass stort nybygge - men av erfarenhet brukar det inte vara några problem att med ett så centralt läge få lägenheterna uthyrda.
Även om de nyproducerade lägenheterna blir något dyrare, så blir det alltid positiva synergieffekter. Människor som flyttar in i lägenheterna flyttar ju alltid från en annan bostad, som då blir tillgänglig för andra spekulanter. Det kan vara personer som flyttar från villor in till de nya lägenheterna, det kan vara folk som flyttar från något äldre hus till detta nya, eller det kan vara de som flyttar från något mindre till en större lägenhet.
Men det viktigaste är ändå att Hultsfreds kommun med detta centrumhus signalerar en positiv framtidssignal. Vilket gör att såväl handel som näringsliv gynnas positivt, och vågar företa investeringar. Dessutom ger byggnationen omedelbara fördelar för byggbranschen i regionen.

Långsiktigt
Och hur bäddar man bäst inför framtiden i Vimmerby?
Jo, med hjälp av turism förstås, men också med ett stort mått av butik och handel.
Det gäller att få upp antalet besökare till Vimmerby och det gäller att profilera Vimmerby i stenhård konkurrens med bland annat Eksjö och Västervik, och på längre avstånd, men ändock icke desto mindre viktiga, Tornbyområdet i Linköping och A6 i Jönköping.
När kommunen presenterar ett förslag till hur det ska kunna te sig i kvarteret Abborren i Vimmerby, där Centralförrådet nu finns, men där äldre Vimmerbybor ser Engströms Bilar framför sig - så är det bara första lilla steget i en flerstegsraket. Detta kan bli riktigt, riktigt bra.
När Västervik och för all del Eksjö lyckats få stora och viktiga handelsetableringar till sina orter, så har Vimmerby hamnat lite i lä. Men det borde vara slut på den situationen nu, och beredskapen är mycket god.
Om vi ser mycket långsiktigt på hur Vimmerby skulle kunna utvecklas så är alltså kvarteret Abborren något mycket spännande. Vi hoppas att den handfull, till antalet, affärer som etablerar sig i området, blir de första brickorna i dominospelet.
Tunnel under järnväg
På ritningsunderlaget ser området tämligen oeffektivt utnyttjat ut. Men det är bara en synvilla, det finns planer på ytterligare utvidgning av området, såväl som planer på en förtätning. Den Gårdsgata som startar i området ska på sikt dels sträcka sig rakt österut och på sikt binda ihop det nya handels- och bostadsområdet med den stora parkeringen vid ICA, AT Outdoor och Albins. Detta innebär att Dahlbergs, Ogebrinks och några andra företag, antingen integreras i området, eller också på sikt omvandlas.
Dessutom är det redan planerat för ytterligare affärsfastigheter inom området, utöver vad som syns på planen. Med hjälp av bostäder i samma område når man för det första liv och rörelse dygnet runt, vilket främjar serviceinrättningar och restauranger och kaféer. Dessutom skapas det nya moderna lägenheter centralt, vilket på sikt ger tomma villor, vilket på sikt ger tomma mindre lägenheter, vilket gynnar ungdomar och nyinflyttade.
När det nu aktuella området är fullt finns planer på en fortsättning västerut mot Åbroviadukten. Där finns idag kommunal uppställningsyta och några privata fastighets- samt affärsidkare.
För att få en smidig och säker infrastruktur inom området planeras ny avfart från 34:an, med rondell och med tunnel under järnvägen, för fordonstrafiken. Detta för att kunna behålla tågtrafiken på nuvarande markplan och samtidigt centralt i Vimmerby.
När det aktuella området är klart ska den nya rondellen som planeras vid kommunens förråd, i korsningen Badhusgatan-Vimmerbyallén, öppna upp hela Odalsområdet, dels för infart till Astrid Lindgrens Värld, dels för handels- och bostadsändamål.
Detta område har dessutom fördelen att ha bra exponering från riksvägen.
Tänket är helt rätt och småstadsidyllen förstärks, vilket gynnar invånarna, turister, industrier och företag, samt befintlig centrumhandel. På andra orter har det blivit mer av konkurrens mellan olika handelsområden.
Nackdelen är att besökare kommer att välkomnas till Vimmerby med olika industriområden som första synintryck, men duktiga företagare som ansvariga för RM Snickerier, STG och Ryden Design och Teknik, har visat att industrier mycket väl kan vara tjusiga.

Alf Wesik