Dags för årliga redovisningen om hur man bäst slösar med medlemsavgifter

Lite märklig är den allt, Svenskt Näringslivs årliga redovisning av företagsklimatet i Sverige. Jag tror tyvärr inte den tillför debatten mycket mer än att alla som har en normal retorisk begåvning, kan dra slutsatser ur den digra statistikredovisningen.

Ledaren2014-05-07 08:34
Detta är en ledare.

Slutsatser som få eller ingen begriper, men passar hennes eller hans egna syften.

Hur ska man som exempel tyda svaren på delkategorin som heter "Kommunpolitikernas attityder till företagande". Jo, man kan ju räkna ut att betyget hoppar lite uppåt och nedåt. I Vimmerbys fall, som exempel, låg betyget på nära fyra i början av 2000-talet. Sedan har det gått nedåt, uppåt, nedåt och så nu uppåt igen, fast hela tiden på en något lägre nivå. Det senaste resultatet avser 2013 och där ger företagarna i Vimmerby kommun "politikernas inställning till företagande" betyget 3,49 på en sexgradig skala och där fyra bedöms vara godkänt, eller "bra".

Motsvarande siffror för Västervik är mer fluktuerande. Det började på omkring tre år 2002, vilket är urdåligt, och sedan gick det upp kraftigt till en toppnotering på 4,5 år 2006, och sedan nedåt för att återigen år 2011 ligga uppe på en hög och fin nivå. Sedan har det gått nedåt för att år 2013 hamna på under godkändnivån, på 3,82.

Hultsfred ganska mycket uppåt och nedåt under hela den här perioden, fast hela tiden under godkänt och 2013 på 3,68. Eksjö kommun en stadigt ökande tendens på en ganska hygglig nivå för att avsluta på 4,11 år 2013. Kinda på en mellannivå stadigt under godkänt och så en kraftig dipp från 2012 till 2013, för att hamna på bottennivån 3,44, i vår enkla lilla sammanställning. Linköping ligger under hela 2000-talet på en ganska jämn nivå och slutar i mitten någonstans på vår lilla region-liga, med ett avslut på 3,77 år 2013.

Ja, vad kan man då utläsa om alla dessa siffror och uppåt och nedåt. Inte ett jota egentligen.
Politiskt självmål

Men ännu mer obegripligt blir det om man kryssar på samma parametrar som ovan, samma kommuner och samma tidsperiod - men istället för att undersöka vad företagarna anser att kommunpolitikerna har för attityd, kollar vad politikerna i de respektive kommunerna tycker att politikerna har för attityd till företagande.

Politiskt självmål skulle jag vilja säga. Föga överraskande ligger för det första riksgenomsnittet i Sverige bra mycket högre än motsvarande svar från företagarna, eller 4,43 mot 3,52.

Så är det alltså, att politikerna själva tycker att de har en bra attityd till företagande, medan företagarna tycker politikerna har en sämre attityd.

Någon överraskad?
Ganska självklart, eller hur. Jag är bara förvånad att skillnaden inte är större. Om politikerna själva får säga det, så måste de väl tycka att de själva har en fulländad, dreglande toppenattityd till företagande.

Det borde ju ligga på 6,0 eller möjligtvis 5,99, med någon stollig planekonomisk överlevare som fanatisk motståndare.

Jag menar, det är väl självklart att varenda företagare har en positiv attityd till företagande. Fattas bara annat. Utan företagande skulle ju politikerna inte ha nåt att bråka om, eller leka med. Inga voteringar, inga sammanträdesarvoden.

Långt under strecket
Om vi ser till de olika kommunerna inom denna kategori, alltså vad politiker tycker om... hm... politikerna. I toppen hamnar Hultsfred på fullt acceptabla, men ändå förvånande skrala 5,12. Eksjö skuggar på retligt dåliga 4,97 i betyg år 2013. Sedan följer Kindapolitikerna som tycker att de själva är värda det ursusla betyget 4,74 i frågan om "Attityd till företagande". Grannkommunen Linköpings politiker ger sig själva det slående fiaskobetyget 4,72. Sedan följer Västerviks politiker som i princip borde skämmas över sitt eget betyg till sin egen attityd, nämligen 4,42.

Och vad ska man då säga om Vimmerby kommuns politiker som själva anser att de har en brutalt skruttig attityd till företagande. Med betyget 4,22 så hamnar de... nej, inte ens i närheten av nedflyttningsstrecket, utan långt under.

Men vad kan man då utläsa av detta? Inget skulle jag vilja säga. När det gäller attityder till företagande så är det självklart lika högt överallt.

Det är kinesisk statistik, säger ingenting. Det finns visserligen några parametrar i den här undersökningen som går att använda till något vettigt, men de är få.

Det hela redovisas på en oerhört påkostad interaktiv hemsida, det är säkert busslaster med enkät-utfrågare som engagerats, och det har säkert kostat alla medlemsföretagen massor av medlemskronor.

Viktiga frågor
Jag undrar just vad företagarna har för attityd till att medlemskronorna används till såna här undersökningar.

Istället för att stålarna används till viktiga saker, som att jobba för utveckling av politiskt inflytande, jobba för bättre villkor, minskad byråkrati, jobba för mer rättvis behandling gentemot statliga och halvoffentliga konkurrentföretag, jobba för bättre upphandlingsregler och tillgång till förbättrad experthjälp i utbildnings- och marknadsföringsfrågor.

Jobba för att butiker och företagande ska kunna överleva inte bara i städerna utan på mindre orter och på landet. Jobba för bibehållen offentlig service som polis, sjukvård, skolor, skatteverk, försäkringskassor, arbetsförmedlingar, apotek, bilbesiktningar, post- och bank, med mera.

Jag är verkligen ingen stor fan av statistik - och särskilt inte omöjlig struntstatistik. Där man redan på förhand, kan styra svaret dit man vill. Eller där svaren blir störande ointressanta.

Ungefär som att fråga företagarna om vad som är godast; äpple eller päron, vad som är sötast, polkagrisar eller geléhallon.

Alf Wesik