Dags för kommunen att ta sig samman i ALV-affären

Vad är Astrid Lindgren värd? Det var väl egentligen den huvudfråga som diskuterades på det informationsmöte i Plenisalen som Vimmerby kommun kallat till. Mig veterligen är det endast en fråga som lockat större, och kanske ännu mer engagerade åhörarmassor, till denna av makt så inpyrda boning. Jag tänker på Ishallsbyggnationen. Då föregicks informationsmötet dessutom av protestlistor och protestmarsch genom stan.

Ledaren2008-10-09 06:43
Detta är en ledare.

Men det är uppseeendeväckande att försäljningen av Astrid Lindgrens Värld samlar nästan lika många åhörare. Och en smula avslöjande för hur affären hittills skötts.
Om man är diplomatiskt lagd kan sägas att stämningen stundtals var hätsk. Saknar man den egenskapen kan man säga att åhörarna över lag var heligt förbenade.

Alla dessa frågor
Sammanfattningsvis kan sägas att a) de flesta verkade vara rörande överens om att det är bra att Astrid Lindgrens Värld säljes till en privat entreprenör. Vidare b) att Astrid Lindgrens Värld säljs till arvingarna, det vill säga koncernmodern Saltkråkan AB och c) att det är imponerande investeringsplaner som förevisades oss mötesdeltagare samt d) att det förestående bad- och hotellbygget och 300 miljoner i insats låter som ljuv musik.
Så långt var det mungiporna uppåt och breda leenden över lag.
Tyvärr fanns det även frågar av det mer negativa slaget. Och alla dessa frågor - de var tyvärr i förkrossande majoritet - kan egentligen sammanfattas i en enda punkt; är inte priset på 22,5 miljoner, som i praktiken är 12,5 miljoner kronor, alldeles åt helskotta för lågt?
Typ, vad är egentligen ALV värt och vad är Astrid Lindgren värd?

Lätt att glömma
I debatten framfördes från vissa håll att Astrid Lindgrens Värld vore noll och intet om inte temaparken skulle ligga kvar i just Vimmerby. I debatten framfördes från andra håll, att Astrid Lindgrens Värld kan ligga varsom helst, i Stockholm, London eller Hamburg.
Vad som är rätt och fel när det gäller just dessa åsikter kan man naturligtvis fighta sig trött om. Alla tror, ingen vet.
Men vi i Vimmerby är i alla fall mäkta stolta över att förknippas med Astrid Lindgren. Vi är mycket stolta över Astrid Lindgrens Värld och hur den anläggningen har utvecklats från en mycket enkel Sagoby, till en internationellt hyllad temapark.
Jag tror ingen glömmer att Vimmerby är Astrid Lindgrens stad. Men däremot förefaller det som om vissa personer har lätt att glömma att de miljöer som omger Vimmerby, den själ som finns i Vimmerby, Pelarne, Frödinge, Sevedstorp, Rumskulla och Lönneberga, med flera orter i regionen, de karaktärer och den fantastiska naturen - finns här idag?
?och fanns här även den dagen Astrid Lindgren föddes och växte upp. Och inspirerade och bidrog till stora delar av hennes hyllade författarskap.
Och allt detta - ja, det fanns här och det finns exakt här. Inte i Stockholm, London eller Hamburg. Här hittar vi Astrids födelshem och här finns hennes grav. Ingen behöver tveka om att det var i Vimmerby som Astrids hjärta fanns och det var också här hon ville vila en sista gång.

Värderingen
Så detta med värdet på parken. I pressen har framförts bland annat av kommunalrådet Carl-Axel Centerstig att Öhrlings PriceWaterhouseCoopers inte ansett sig kunna genomföra en värdering eftersom ärendet är så komplicerat.
Åhörarna upplystes på ett rakt sätt av en representent från Öhrlings Price att detta inte stämmer, att uppgiften är felaktig. "Visst är ärendet komplext och därför blir resultatet av en värdering inte exakt utan i form av ett prisspann. Men mini- och maxipris jobbar vi alltid med. Och dessutom anser vi oss vara experter på att göra just komplexa värderingar."
Med den salvan slogs mycket av kommunens prisargument i spillror. Åhörarna krävde med all rätt att en värdering måste göras. Något annat är helt otänkbart. Att sälja kronjuvelerna utan en prisförhandling värd namnet förefaller naivt i överkant.
Och med tanke på besparingar inom vård, skola och omsorg - där lägstanivå på ekonomisk klåfingrighet lär ligga på en ny TV för 7 000 kronor till ett äldreboende - så är varenda krona av vikt. Allt annat är struntprat.

Ett förtroende
Vem vet, värderingsföretaget kanske kommer fram till köpesumman just 12,5 miljoner, och då är ju allt fine. Då faller samtliga pusselbitar på plats - men det mest troliga är ju att resultatet blir ett helt annat. Lägre eller högre - ingen vet innan värderingen gjorts.
Nästa steg måste bli att kommunen anlitar en toppadvokat för förnyade prisförhandlingar, samt reglering av avtalspunkter. Om en sådan advokat kostar 50 000 kronor eller 500 000 kronor spelar ingen som helst roll. I det långa loppet betalar han, eller hon, sig själv.
Det är viktigt att ett samarbete mellan Saltkråkan AB, Vimmerby kommun och kommunens uppdragsgivare, det vill säga skattebetalarna, får en juridiskt icke antastbar start.
Hela denna affär bygger på ett långvarigt förtroende där alla parter ska vara nöjda idag och i morgon - och även när helt nya generationer har hand om förståendet och beslutsklubban. Såväl i Stockholm som i Vimmerby.

Avtalspunkter
I detta avtal måtte regleras nogsamt att a) återköpsrätten regleras. Och detta kanske ännu starkare än med sedvanlig hembudsskyldighet. I det fall utlovade investeringar ej genomförs så ska effekterna vara avtalsmässigt reglerade. Inte för att endera parten misstror den andra, utan för att en långvarig rättslig prövning kan vara förödande för parkens framtid. b) krav på att ett Förtroenderåd bildas med represententer för Saltkråkan AB, Astrid Lindgrens Värld, Vimmerby kommun och näringslivet i Vimmerby c) turistbranschen i Vimmerby bör garanteras någon form av insyn, så att årsvisa planeringar och investeringar kan ske i samklang med ALV:s utveckling.
Slutligen måste Vimmerby kommun slippa betala tio miljoner kronor för rätten att använda Pippi-figurerna på välkomstskyltarna, samt omslag på turistbroschyrer. Dessa skyltar skulle strida mot lagen - en kommun får inte gynna en enskild näringsidkare.
Ingen vill ha Pippi-figurera mer än ALV själva, låt dem utforma dem, samt bekosta dem - och sälj plats för Astrid Lindgren-karaktärerna i turistbroschyrerna. Likaväl som Fredensborgs Herrgård, Björkbacken, Ronja, Nossenbaden och Pippihotellet - får köpa sig annonsplats i olika turistblad.
Nu måste kommunens representer ta sig samman och försöka rädda ansiktet. För egen skull, men framför allt för Saltkråkans AB och alla kommunbors skull.
Ett långvarigt gott samarbete kan inte grundas med misstro i botten.

Alf Wesik