Den absolut sämsta julklapp svensk industri kunde få

Så kom då det ödesdigra beslut som vi fruktat, men som vi vägrat att riktigt tro på. Saab läggs ner. Snyggt och prydligt, säger GM, och tycker att allt då är okej. Att allt är förlåtet.

Ledaren2009-12-19 05:05
Detta är en ledare.

När det gäller Saab så har dock inte GM någon större anledning att känna någon stolthet. Det har hattats med modeller, skjutits fram lanseringar, styrts med svaga chefer - som tillsatts av mer tillfällig karatär - och över huvud taget misskötts.
Tyvärr är Saab för Sverige en stor aktör, men för USA och för GM en pytteliten avdelning som nu ska läggas ner snyggt och prydligt.
Svensk fordonsindustri, som i många avseende kan sägas vara moder, till mycket av den industriella och tekniska framgång vi haft i landet, komer att lida mycket av beslutet. För oerhört lång tid framöver.
Det som tagit årtionden, ja, nästan ett århundrade, att bygga upp, raseras nu i ett enda snyggt och prydlig slag, en hårt dödande uppercut.

Olyckskraxandet
Svensk fordonsindustri har i "alla tider", som det brukar heta, varit grundbulten i svensk export. Nu står vi inför ytterst svåra och stora omvälvningar. Vi svenskar får nu börja tänka på och inte längre tänka på så många finfina produkter som våra, som svenska.
Telekomindustrin har redan gått den vägen till viss del och nu fortsätter det med fordonsindustrin. Det råder ingen tvekan om att alla olyckskorpar som kraxat sig fördärvade och hela tiden framhållit vilka usla bilar Saab tillverkar, att de är fel, att de är för stora, för små, att de drar för mycket bränsle och att tillverkningsvolymen är alldeles för liten - ja, de kan nu klappa sig för bröstet och konstatera att de fick rätt.
Att deras olyckskraxande burit resultat och att svensk inhemsk såväl som exportindustri, tvingas ta emot en dödsstöt.

Fordonskluster
Lite väl drastiskt, kanske någon invänder.
Jo, förhoppningsvis. Men rent faktamässigt är det för närvarande på det viset att Volvo personvagnar är på väg att säljas till kinesiska Geely. Det är ett företag som inte ens fanns för 20 år sedan.
Företagets nuvarande tillverkning kan inte på något vis mäta sig med produkter från varken Saab eller Volvo - men om detta kraxar inga olyckskorpar.
Tyska Volkswagen äger för närvarande 71 procent av lastbils- och busstillverkaren Scania och en liten bit under 50 procent i tyska MAN. VW planerar att öka sin andel i MAN till över 50 procent och därmed kunna göra vad de vill med Scania och med Södertälje.
Med Sverige som industrination.
Volvo Lastvagnar är fortfarande svenskstyrt, liksom syskonföretagen Volvo Penta och Volvo Construction, liksom Volvo Aero. Men dessa företag kommer att få det svårare att bedriva ett tufft utvecklingsarbete i och med att konkurrensförhållanden och innovationsvolymer minskar.
Det västsvenska fordonsklustret kommer att få svårt att hålla näsan över vattenytan, när Saab läggs ner, och mycket av Scanias utvecklingsverksamhet flyttas till Tyskland och VW och MAN.

Sämsta julklappen
Totalt sägs fordonsindustrin i Sverige sysselsätta runt 90 000 personer, direkt och indirekt genom underleverantörerna. Den siffran kanske ska dubblas eller tredubblas om vi räknar med alla serviceföretag som lever på att serva fordonsföretagen, liksom alla anhöriga till fordonsjobbare som drabbas.
När en mängd svenskar gjort allt för att stödja finansvärlden, och börshajarna - och hela tiden motarbetat att staten skulle gå in med några som helst pengar, glömmer de bort att när alla ovan angivna inom kort blir arbetslösa, så kommer statens utgifter att bli långt, långt mycket större än så.
Men som Maud Olofsson, så kärnfullt uttryckte saken, i början av Saabkrisen; de kan ju böra tillverka vindmöllor istället".
GM:s besked om nedläggning är den absolut sämsta tänkbara julklappen Sverige kunde få som nation. Det är svinkallt ute, nu blir det svinkallt även för svensk exportindustri.
Men för att inte alla stolta Saabägare nu ska sätta julgröten alldeles i halsen ska tilläggas att GM tar sitt ansvar så tillvida att alla långivares skulder ska regleras, samt att alla Saabägare runt om i världen ska även fortsättningsvis förses med service och reservdelar.

Alf Wesik