Det är mest vad Brunegård inte skriver som är det underliga

För det första vill jag verkligen tacka Gudrun Brunegård för att hon så snabbt och elegant levererade ett svar, eller en reaktion, på min ledare från i lördags. Egentligen känns det fel att ifrågasätta Brunegårds svar, och på så sätt lämna de andra i kommunstyrelsen arbetsutskott utanför. De som sin vana trogen väljer att tiga när de blir kritiserade vinner därmed på sin tystnad, gentemot Gudrun Brunegård, som gärna tar en diskussion och riskerar att bli ifrågasatt.

Foto:

Ledaren2005-04-26 06:58
Detta är en ledare.

Men å andra sidan trodde jag att det var politik, att diskutera och kompromissa och övertyga och verkligen kämpa för det man tycker.
De demokratiska diskussionerna i Vimmerby kanske förs i andra forum, vad vet jag, men här i lokaltidningen, på debattsidan, är det tyst från kommunledningens sida, med ett lysande undantag i Gudrun Brunegård, kd.
Vi reserverar i alla fall plats för svar från Eva Berglund (s), Carl-Axel Centerstig (c), Inge Schultz (s) och Leif Larsson (c), se nedan.

Stick i stäv med uppdraget
Så till Gudrun Brunegårds svar:
I princip allt hon skriver, Gudrun Brunegård, jag håller med. Problemet är det hon inte skriver, en massa basfakta och följdfrågor som hon inte presenterar i sitt svar. Att kommunen har en lång rad fastigheter som inte används i kommunal verksamhet stämmer. Detta samtidigt som kommunen hyr lokaler hos externa hyresvärdar. Inget bra alls. Att det finns ett stående uppdrag till all kommunal verksamhet att se över att alla ytor utnyttjas optimalt är också bra. Det stämmer också.
Men frågan är om det sker idag, i Vimmerby. Som jag ser det flyttar en hel del kommunal verksamhet ut ur stadshuset, för att istället köpa sig en ny fastighet någon annanstans, eller också hyra in sig hos en extern hyresvärd. Det är ju bra för privathyresvärden, men knappast bra för kommunen, och definitivt stick i stäv med vad Brunegård säger vara "det stående uppdraget".
Exempelvis köper kommunen prästgården Näs från kyrkan och startar verksamheter där för dyra pengar, exempelvis släpper kommunen ifrån sig en pålitlig och finfin hyresgäst i Arbetsförmedlingen och tappar en massa hyresinkomster, exempelvis släpper kommunen ifrån sig Lokala skatt och tappar hyresinkomster, exempelvis går kommunen med på att Vimarhem får köpa en helt ny extern fastighet för 5,5 miljoner kronor, exempelvis köper först kommunen Vidar-fastigheten och sedan slänger kommunen ut privata företag som hyr lokaler där. Exempelvis flyttar Vision Vimmerby ut från kansliavdelningen på stadshuset och hyr in sig i stora externa lokaler.
Allt detta och säkert en hel del som jag glömt, utan att kommunen flyttar hem en endaste liten verksamhet till stadshuset. Jo, något litet undantag finns, som att socialen hämtar hem en del mindre verksamheter, men det är inga stora saker precis.
Det är lite såna här grejer som är svåra att förstå och framför allt skär sig i den kommunala Lokal-politiska planen. Om vi tar den gamla slitna jämförelsen med privata företag så funkar det inte på det här sättet - att ett företag som ju alla har stående uppdrag att spara och gneta, flyttar ut ur det egna huvudkontoret till andra kontor ute på stan, eller flyttar ut en hel avdelning och bygger nytt. Den styrelsen som gjorde så skulle snabbt få hämta ut sina bonusar.
Turistbyrån i Sunne
Så till de enskilda flyttningsexemplen. Vidar-fastigheten kan visserligen byggas om till dagis och därmed uppfylla ett skriande behov. Men besparingen är ytterst liten och dessutom - det viktigaste - så förlorar i samma stund kommunen finfina kontorslokaler i ett bra läge. Förutom de företag som sparkats ut, kan de säkert ganska enkelt fyllas med nya småföretag, till glädje för ett antal privata sysselsatta och till glädje för kommunekonomin.
Astrid Lindgrens Näs fanns det en privat köpare till, men kommunen utnyttjade sin förköpsrätt. Jag är övertygad om att det viktiga kulturarvet hade fått bestå i ett kanske ännu bättre skick än vad som nu blir fallet. Och om det nödvändigtvis är så viktigt med ännu ett museum och ett forskningscentrum, varför inte lägga museet i anslutning till det redan befintliga, och varför inte försöka trolla in forskningscentrat där också - alltså i Astrid Lindgrens Gård, ALG, ypperligt beläget vid Astrid Lindgrens Värld, ALV?!
Jag är ganska säker på att det ekonomiskt sett hade varit en bättre lösning både för kommunen och för ALV.
Rådhuset är en fantastisk byggnad, det är vi alla överens om. När den blir Turistbyrå får en massa stressade, broschyrfrossande turister se kåken från insidan också, liksom en massa glassätande barn. Men Vimmerbybor, tja inte många. Kanske ingen.
Vimmerbybor vill inte kolla in Turistbyrån i Vimmerby, de vill kika in i Turistbyrån i Varberg, Sunne eller Trelleborg, Men i Vimmerby, nej.
Gör istället Rådhuset till Kulturhus, till ett rådslagshus, med Sommarsalong, Sommarkafé med Vimmerbykringlor, försäljningsställe för lokalt hantverk, kanske Vävstuga till några textilintresserade damer, kanske Skolmuseum - gör det till en skolklass i Vimmerby 1913 där Astrid Lindgrens första stapplande fantastiska ord formades och så småningom blev till levnadssanningar världen över, eller kanske dagis. Det vore toppen. Och välbesökt av Vimmerbybor i alla åldrar.
Vi ställer plats till förfogande i tidningen till herrar och damer Lokal-politiker i kommunstyrelsens arbetsutskott som ännu ej svarat om flyttningarna i Vimmerby.

Alf WesikPS. För alla som har svårt att följa med i de senaste årens flyttströmmar har gjort en ytterst enkel skiss här under. Bara att följa pilarna.
Läs mer om