Den drabbar landsbygden eftersom merparten av alla transporter med tunga lastbilar sker just på landsbygden. Lastbilstrafiken är så att säga en förutsättning för att landsbygden ska finnas.
Det inte miljöminister Karolina Skog verkar begripa är att transporterna på landsbygden inte bara är en överlevnadsfråga för alla glesbygdsboende. Nej, det är lika mycket en framtidsfråga för boende i städerna och därmed en överlevnadsfråga för hela landet.
Inneboende agg
Rent formellt heter den nya vägskatten "vägslitageavgift". Men jag fortsätter att använda det rätta namnet eftersom det rör sig om en ren skatt per kilometer körd tung lastbil. Det är ännu inte klart hur stor den här extrakostnaden blir för åkarna men det mesta talar för osannolika 10 till 20 kronor.
Eftersom den utredning som nu diskuteras ska upp på finansdepartementets bord den 9 december är det av yttersta vikt att den västanvind som nu hörs ute i bygderna, under kommande månader växer till full storm.
Miljöpartiet har ett inneboende agg till allt vad lastbilstrafik heter. I stället vurmar partiet för tågtrafik. Synd då att de inte först ser till att tågtrafiken fungerar.
Leder frågan
Men hur mycket pengar som än läggs på banvallar, bommar och stinsar så kommer tågtrafiken ändå aldrig att kunna ersätta lastbilstrafiken. Från lastbilsbranschens sida ställer man sig positiv till samarbete, även ett ökat samarbete, mellan de olika transportslagen. Där kommer även båtfrakt in i bilden.
Men det går inte att som Karolina Skog stoppa huvudet i sanden och tro att all skogsavverkning ska ske i omedelbar närhet till någon tågterminal.
Eftersom den diskuterade extraskatten är av så betydande storlek så kommer helt nya varianter att skapas. Ekonomin är uppfinningarnas moder.
Jag ser ingen möjlighet att detta ska gynna miljön. Som läget är nu, lägger lastbilsbranschen mycket framgångsrikt stora resurser på att inte bara följa lagstiftningen vad gäller klimatpåverkan och utsläpp, utan även leda frågan framåt.
Tio tusen jobb
Eftersom det i samma inkonsekventa grundmening diskuteras en avveckling av den fasta avgiften på 12 000 kronor per år som enbart utländska fordon betalar, ska tas bort, så lär uppfinningsrikedomen vara omfattande och diskuteras även på andra språk än svenska.
Detta är ett oerhört landsbygdsfientligt förslag som kommer att medföra markant högre fraktkostnader för alla och särskilt inom skogs- och lantbruket. Även mindre företag verksamma på landsbygden kommer att drabbas av ökade utgifter på hundratusentals kronor.
Det talas om tio miljarder extra totalt sett i landet per år. Tio miljarder är enligt den gängse sysselsättningsmodellen detsamma som 10 000 jobb.