Ett hårt slag för Storebro och hela båt-Sverige

Mitt under sommarens i princip enda vackra dag kom så den dystra nyheten att Nimbus Holding har ansökt om konkurs. Vilket innebär att Storebro Bruks och Båtverkstan följer med ner i djupet.

Ledaren2012-07-04 06:57
Detta är en ledare.

Det var nog flera som under en tid fruktat att allt inte stod riktigt rätt till i brukets orderböcker. Känslan infann sig när Huges Marina, med säte i Tranås och verksamhet i bland annat Västervik, för en tid sedan meddelade konkursansökan.
Då riktades oroliga och frågande blickar även mot Storebro.
Huges ledning anförde vikande försäljning som skäl, att lågkonjunkturen inte vill släppa taget, och att detta urholkat marknaden.
Det blev även fallet för Nimbus Holding, där bland annat Storebro Bruks ingår, samt även i övrigt en stor del av det marina Sverige. Trots att Nimbus försökt vidta en rad åtgärder för att ta sig igenom den svåra tiden så hjälpte det inte.

Det är långtifrån första gången som båtbyggeriet i Storebro har haft problem. Förr i tiden lyckades Storebro Bruks klara dessa konjunktursvackor bland annat med hjälp av duktigt företagande där andra grenar inom koncernen fick bära båtbyggeriets problem. Och vice versa när metallavdelningarna hade problem, medan båtarna gick för högvarv.

Alla vet att försäljningen av båtar går upp och ned. Alla vet att det kommer ständiga girar, att det ibland är motvind. Och ibland medvind.
Men problemen de senaste åren har varit för många, för ofta och för långvariga. Nu verkar det inte finnas någon återvändo.

Så sent som i lördags läste jag en facktidning, Nostalgia, där Galenskaparnas Anders Eriksson for fram i sin minutiöst renoverade Storebro Solö III Lyx 1970-tal, i Göteborgs skärgård - där han lovordade båtens skönhet, de fantastiska linjerna och med den kvalitet båten är byggd.
Han hade bytt till sig denna 40-åriga skönhet för tiotalet år sedan, istället för större och betydligt mer moderna båtar. Just för känslan att ratta en Storebrobåt, att känna den speciella Storebrokänslan.

Nu kanske en viktig industriepok i Sverige går i graven. Nu kanske belackarna, som allt sedan 1940-talet, hävdat att det inte går att bygga lyxbåtar mitt inne i Småland, får rätt i alla fall.
Storebro som samhälle kommer att drabbas oerhört stort, liksom hela kommunen - och hela båt-Sverige.
Det finns inga utbildningar där erfarenhet, rutin och särklassigt yrkeskunnande kan läras ut. Vi får hoppas att det även denna gång kan lösa sig, att branschen inser det stora värdet som åratal av utmärkt båtbyggande skapar.
Konkursen berör ett 75-tal båtbyggare i Storebro.

Alf Wesik