Expansiv handelsutveckling sätter biltrafiken i centrum

Se där ett flytt- och cirkulationsförslag som visserligen kostar kommunen en skapligt häftig bunt stålars, men ändå ett förslag som har ett mål, en mening och ett förslag som kommer att bidra till en positiv utveckling av vårt samhälle. Jag tänker på kvarteret som Gud glömde, på kvarteret bakom Hemköpsfastigheten.

Ledaren2005-06-11 04:14
Detta är en ledare.

De gamla varuhusen av de klassiska snitten byggdes oftast centralt i städerna. Gamla härliga kåkar revs i parti och minut för att ge plats åt de nya stora betongkolosserna. Av den anledningen är det säkert inte så himla många som gråter stora floder om de skulle rivas. I Vimmerbys fall gäller det å ena sidan Hemköpsfastigheten, eller EPA som vi medelålders och äldre känner den som, eller Tempo, eller Åhlens. Å andra sidan gäller det Konsum Extra, eller Domus som varuhuset hette ursprungligen.
I det förstnämnda fallet flyttades EPA från nuvarande Sandströms Modehus till Hemköpsfastigheten och i det sistnämnda fallet bygges Domus 1972 och flyttades från Två Klädarehuset. (Vem minns inte trappen upp till gamla EPA-baren, med den runda trappan, där man som barn kunde luta sig över räcket och spana efter mamma..?)

Allkunnig personal
Det handlar om gigantiska betongkolosser byggda i någon sorts jätte-lego. Men ändå, byggnaderna speglar den tidens tro på framtiden. Den visar hur handelsmännen kände då och jag tror visst att vi ganska snart kommer att börja uppskatta den strama betongytan, de väldiga ytorna och den funktionella byggnadsstilen. Hemskt praktiskt också att kunna baxa in bilen under affärerna och bara ta hissen eller trapporna upp. Efter inköp och lite humhum i kassorna var och är det bara att mota in ungar, vagnar och gubbar i hissen och fara hem. Enkelt och elegant som en plätt.
Dessutom är det faktiskt så att EPA, eller Hemköp som vi senast känner varuhuset, och Domus, eller Konsum Extra, har spelat och spelar en oerhört viktig roll i stadskärnan. De är med rätta medborgarmagneter som endast kan jämföras med de moderna galleriorna som för närvarande växer som svampar i alla städer.
Med lite distans till det hela kommer vi en dag att sakna de gamla hederliga varuhusen, där man under ett och samma tak, kan hitta de mest skiftande varor. Och framför allt en butik där personalen vet vad den talar om - oavsett om det gäller gängstigningar på metallskruv, tvättbarheten på en vågad bikini eller fettinnehållet i en saftig biffig bit till grillen. Ta tillvara på Konsum Extra så länge det bara går, det är en handelsskatt mitt i Vimmerby.
Rätt mycket ratt
Tyvärr medförde dessa jättebyggnationer för tre decennier sedan, dels att centrum i Vimmerby fick en ovälkommen förskjutning mot norr och väster, dels att många gamla fina kåkar och fastigheter blev grävskopornas lättkapade byten.
Tyvärr medförde de också att Rundqvist-gården och tegelvillorna på Rönnbärsgatan hamnade hopplöst offside.
Därför tror jag så här vid en första blick på stadsarkitekten Bo Klaréns förslag. Infarten som den ser ut idag, mot EPA- och Konsum-parkeringarna, är korkad i överkant. Herregud vad man får ratta för att komma rätt. Det ser dessutom ännu efter 30 år ut att bara vara halvfärdigt.
Med en rondell just utanför Turistbyrån, vilket finfint läge den får förresten, och med en rak infart-uppfart mot centrum blir det både praktiskt och snyggt. Och kanske kan det större området som skapas i kvarteret bli till Vimmerbys, om inte Central Park, så kanske i alla fall en Kungsträdgård, eller i alla fall en Trädgårdstorget, som i Linköping.
Små turistfällor
Centrumhandeln är livsviktig för ett samhälles överlevnad och utveckling. För att få en bra centrumhandel krävs biltrafik ända in på knuten och för att få biltrafik krävs det dels bra parkeringsmöjligheter, dels halvhyfsat praktiska infarter.
Sen det kanske allra viktigaste. För att få allmänhetens acceptans för biltrafik i centrum krävs det morötter, det krävs fina gångstråk, vackra grönområden och mycket växtlighet. En kombination av plåt och grönska är vad alla vill ha, men knappast någon vågar erkänna.
Jag har den senaste tiden varit på besök i Gränna, i Tranås och i Eksjö. Till karaktären städer ganska lika Vimmerby. Turistfällor, ganska små, mysiga med gammal bebyggelse och allt det där.
Vad som slog mig var att alla dessa tre städer bjuder in biltrafiken i centrum. I Eksjö finns det visserligen ett avstängt parti, men det är mycket mindre än vad man kan tro, och framför allt, i det avstängda området ligger inte handelscentrum.
En ren investering
För att skapa ett vettigt alternativ som passar både flanörer och chaufförer, funkar det alla tiders med knaggliga stengator, där bilisterna tvingas ner i gåfart. Med hopp och gupp och hinder. Bara att de kommer fram. Det är just det som är viktigt. En hoppogupptäcksfärd.
I Gränna är det exempelvis jättetrångt på genomfartsleden. Men alla bilister ska in där i alla fall - och bilarna välkomnas som det de är. På varenda uteservering, och de är sannerligen redan många till antalet, sitter människorna och tittar på bilarna, pekar, skrattar och trivs. På bilfria tvärgator - utan vare sig avgaser eller störande motorljud, är det knäpp tyst på uteserveringarna. Därför att de är helt himla tomma.
Nej, Klaréns förslag till bättre och snyggare tillgänglighet till Vimmerby centrum är bra. Det kostar klöver, men jag tror det är en investering för framtiden i Vimmerby. Till skillnad mot många andra tokprojekt.

Alf Wesik
Läs mer om