Fel att byta ut trafikpoliser mot alla dessa fartkameror

Jag brukar på denna plats med jämna mellanrum försöka sätta ett objektivt fokus på Trafikverkets fartkameror.
Varför - jo, jag är med skärpa mycket tveksam till olika former av övervakningskameror i vårt samhälle – och i synnerhet fullständigt meningslösa fartkameror.

Foto:

Ledaren2016-08-05 06:45
Detta är en ledare.

Nu är det dags igen. Jag kan helt enkelt inte stillatigande höra ”trafiksäkerhetsexperter”, tjänstemän med snofsiga titlar och så kallade ”forskare”, svänga åsikter omkring sig, alltmedan allmänheten bara gapar, slickar sig om munnen och sväljer.

Inom vilken annan forskning skulle ett argument som ”risken att omkomma på en väg med hastighetskameror är 30 procent mindre än på en väg utan”, eller ”de tusen fartkamerorna i landet räddar 20 liv per år”, accepteras utan någon som helst protest?

Vi har en situation i samhället där varje faktauppgift granskas, kollas och redovisas. Där KU-anmälningar haglar, folk får sparken och hängs ut i kvällspressen, där miljoner utbetalas i avgångsvederlag och fallskärmar.

Där i värsta fall Janne Josefsson står med UG-mikrofonen och knackar på ytterdörren.

Men högt betalda och av staten anställda tjänstemän får utan att någon ens höjer ett ögonbryn, bedöma risken att dö på olika sträckor av vårt vägnät. I procent, håhå ja ja.

Jag undrar vilken del av vägen som avses, precis där kameran är inom synhåll kanske, eller 100 meter åt varje håll, eller tio mil åt varje håll.

Är risken låt oss säga 90 procent mindre precis vid kameran och 9 procent mindre 200 meter ifrån? Eller vad?

Fungerar inte

Det handlar om en himla massa tyckande, helt enkelt. Om önskedrömmar och en ständig kamp att motivera sin egen budget. Och därmed sin egen alltför väl tilltagna lön.

Vi har alla åsikter. Så är det. Men en sak måste vi ändå vara överens om – fartkamerorna i sig räddar inga liv alls.

Inte ett endaste ett. De tar inga liv, heller.

Jag vet uppriktigt sagt inte vad fartkamerorna har för syfte. Tanken är självklart att de ska ha en allmänpreventiv påverkan. Att de ska få människor att köra långsammare.

En sak måste vi vara överens om. Det fungerar inte.

Vad grundar jag detta på? Jo antalet fartöverträdelser går inte ner, som det borde om kamerorna hade haft ett allmänpreventivt resultat. Antalet går upp. Kraftigt. År efter år.

Det funkar inte. Punkt slut. Trots alla procent hit och alla procent dit. Det är bara kvalificerat struntprat.

Har ingenting lärt

Jo då, farten sänks just vid själva kameran, så är det. I 100 meter eller så. Och genomsnittsfarten på våra vägar går säkert ner. Men det beror inte på fartkamerorna. Det beror på upplysning, på en ökad medvetenhet och attityder.

För tre år sedan registrerades vid fartkamerorna 247 000 fartöverträdelser i landet. För två år sedan närmare 260 000 och i fjol cirka 330 000. Kamerorna fungerar alltså inte.

Om det hade fungerat som tänkt, hade antalet fortkörare gått ner sakta men säkert. Som det är nu, har racerförarna inget lärt.

Däremot kostar kamerorna massor av pengar. Gamla uppgifter säger att de kostar en halv miljon per styck, samt 50 000 kronor per styck och år i drift. De är säkert dyrare idag.

Omedelbart stopp

Kamerorna har den klara nackdelen att de inte förmår hejda fortkörningen medan den är farlig för föraren själv och andra trafikanter.

Istället blir fortkörarna medvetna om sin illegala färd först när bilen står helt stilla på en parkering nära hemmet, eller i garaget. Några veckor senare.

Samma dag det dimper ner ett dyrt kuvert i postlådan.

Kamerorna stoppar inte enda rattfyllo, inte någon drogpåverkad förare, eller något trafiklivsfarligt fordon, de stoppar inte vårdslöshet i trafik eller bilister som saknar behörighet.

Jag undrar om det finns någon statistik på hur många trafikpoliser vi skulle få om alla fartkameror skrotades tillsammans med kontrollenheten i Kiruna.

Jag undrar om det finns någon statistik på hur många liv varje trafikpolis räddar – genom att finnas tillhands ute i trafiken när någon behöver hjälpa, genom att omedelbart stoppa dem som inte har där att göra.

Vägbyggen och skolor

Läget är idag fullständigt kaotiskt. På bara fem år har var femte trafikpolis försvunnit.

Skåne hade för bara några år sedan 200 trafikpoliser. Idag har Skåne, Blekinge, Kalmar och Kronobergs län sammanlagt 60.

År 1981 fanns det 1 500 trafikpoliser i hela landet, år 2010 500 poliser och år 2015 cirka 400.

Färre rattonyktra, fulla och drogade stoppas. Färre döms för olika trafikbrott.

Ha gärna kvar några kameror. Men placera dem vid vägbyggen, utanför skolor, vid infarter till städer.

Fäll övriga med motorsåg. Eller sälj dem till Norge och köp viltstängsel för pengarna.

Undrar förresten hur många liv som varje meter viltstängsel räddar...