Flera svåra trafikolyckor aktualiserar kravet på utbyggnad av viltstängsel

Det finns idag massor av kollektiva alternativ till privatbilism. Som exempelvis buss, tåg och taxi. Och även flyg, för de som har längre resplaner. De kollektiva färdmedlen är viktiga för många människor och de är ofta ett mycket bra alternativ för miljön. Men allt som oftast fungerar det inte med dessa allmänna resedrömmar. Det är jätteviktigt att tågen finns där, som Kustpilen och Tjustbanan, det är viktigt att såväl busslinjerna finns här på landsbygden, som helgtrafiken på lite längre rutter.

Ledaren2012-11-14 08:05
Detta är en ledare.

Det är också viktigt att vi satsar på en utbyggnad av exempelvis tågtrafiken i vår del av landet, att vi ser till att såväl de snabbare direktlinjerna finns kvar och kompletteras, som möjligheter att stiga av och på, på de mindre orterna. Det handlar om dels en resurstilldelning, dels en förbaskat bra trafikplanering.
Men hur vi än vrider och vänder på saken så går det inte att komma ifrån att biltrafiken inte går att ersätta. För oss i Östergötland och Småland, särskilt på landsbygden där vi har stora ytor, få invånare och många viljor - är biltrafiken ett absolut måste.
Och den gamla sanningen att biltrafiken är så oerhört skadlig för miljön gäller inte längre. Eller rättare sagt, gäller bara delvis, eftersom det finns bra bränsle- och utsläppssnåla alternativ. Oftast har vi fordonsbranschen själva att tacka för de största förbättringarna, knappast myndigheternas pekpinnar och regler.
Det är dags att ändra fokus på den politiska korrektheten. Det går inte längre att kategorisera "bilar" som isbjörnsvapen, rent generellt. Eller lastbilarna, rent generellt. Dessutom är det så fiffigt att förändringen oavsett vad vi tycker, det är nämligen så att de bränslesnåla och klimatsmarta bilarna, säljer bäst.

Politisk inkorrekt
Det är många av våra politiker som borde datera upp sina grunddata. De borde inse att biltrafiken finns, att den måste finnas - och att den kommer att finnas länge än. De borde inse och stimulera tillverkarna att fortsätta sitt strålande arbete att göra bilarna såväl säkrare som renare.
Det borde vara mycket lätt, i dagens läge, att snabbt svepa bort olika partiers mossiga åsikter om bränsleskatter och andra punktskattemedel som politiska verktyg i en uppenbarligen helt felvinklad bilistjakt.
I Danmark fick politikerna snabbt erfara att det helknasiga förslaget om särskilda fett- och sockerskatter inte fungerar. Våra stundtals ganska sladdriga danska grannar, blev inte smalare av skatteplanering.
Lika fel är det att försöka minska bilåkandet genom att öka kostnaderna. Visst, några enstaka raggare kanske får skramla lite mer frenetiskt med bössan i baksätet när de ska fylla upp sina järn, men det stora flertalet kör inte bil för att de vill det.
Utan helt enkelt för att de måste.
Och miljövännerna fullständigt föråldrade skatteverktyg gör inte istäcket speciellt mycket tjockare. Däremot resulterar det i ett ännu större minus i landsbygdsfamiljernas ekonomi. Vilket medför att de boende på landsbygden inte har råd att byta till bättre och snålare nyare bilar. De har inte råd att energieffektivisera sina hus, eller köpa närproducerad ekologiskt odlad mat.
Nej, korkat är vad det är.
Så nummer ett är att datera upp inställningen. Vi behöver alla olika kommunikationsmöjligheter i framtiden. Det finns fördelar med allt. Och det finns nackdelar.

Bygg viltstängsel
En uppenbar nackdel med vägtrafiken är säkerhetsaspekten. Vi har tyvärr bara under de senaste dagarna tvingats meddela om flera mycket allvarliga olyckor. Och tyvärr verkar prioriteringarna inom trafiksäkerhetsområdet vara i princip slumpvist utvalda.
Den mycket tragiska dödsolyckan vid Brokind på RV 23/34 sades enligt rapporterna ha uppstått efter en djurkollision. Vi som åker runt morgon och kväll på de småländska och östgötska vägarna kräver viltstängsel.
Bygg genast ut viltstängslen.
Just trafiksäkerheten är enligt mitt förmenande ett område som bygger på erfarenhet och en ordentlig portion sunt förnuft. Det är ett område där jag anser att en bilist, eller en lastbilschaufför, som avverkar x antal tusen mil per år, är de verkliga experterna.
Själv kasar jag runt minst 15 mil per dygn på vägarna. Jag är ingen expert, men jag vet min förmåga, jag vet hur jag ska bete mig för att minska riskerna. Det finns ett par saker som kan hända utanför min kontroll - bilen eller någon utrustning på den kan gå sönder och orsaka ett tillbud. Dessutom kan någon annan bilist göra något misstag - somna vid ratten, hosta, skala apelsiner, vad vet jag. Vi möter ju trots allt varandra hela tiden med en sammanlagd hastighet på nästan ett par hundra kilometer i timmen, med någon meter till godo. Gång på gång.
Inte mycket att göra något åt det. Jodå, mötesseparerande stängsel kanske också gör nytta, men de ställer till en hel del tillbud också.

Farligt gatuvåld
Däremot kan vi inte göra ett dugg åt djuren. Alla åtgärder för att eliminera risken för vilt på körbanan måste vara högprioriterade. "Trafiksäkerhetsexperterna" från bland annat Trafikverket tycker inte viltstängsel är någon särskilt bra idé. De menar att stängslet inte gör tillräckligt stor nytta i förhållande till kostnaden, de menar att viltstängsel invaggar bilister i en falsk trygghet; "viltet gräver sig under stängslen i alla fall".
Detta är kvalificerat struntprat. Det måste helt enkelt ligga andra aspekter bakom. Kanske handlar det om politik och dolda argument.
Något måste det vara. Antingen är experterna oerhört dåliga på att föra sina åsikter i bevis, eller också handlar det om något annat.
Regionförbunden i Östergötland och Kalmar, de båda regionala trafikbolagen och samtliga berörda kommuner, måste genast uppvakta myndigheterna för att få även "våra vägar", våra transportleder, högre prioriterade.
Antalet viltolyckor ökar markant. Våra län, särskilt inne i Småland, tillhör de mest viltolycksdrabbade i landet - och antalet olyckor ökar. Med någon sorts Ebberöds-diskussion att åtgärder invaggar oss i "falsk trygghet", kan ju exakt ingen trafiksäkerhetsmässig åtgärd motiveras.
"Jo, att förbjuda bilen helt och endast tillåta cykeltrafik", som han sade till mig på telefon på tisdagen, riksdagsman Anton Abele (M), som i övrigt profilerat sig som hård motståndare till gatuvåldet.
Tyvärr kan denna motvilja att montera viltstängsel i ökad omfattning än dagens blygsamma takt, betecknas som det farligast av allt gatuvåld.

Alf Wesik