Särskilt glädjande i tider när skolungdomarnas frihet att geografiskt välja skola är större än någonsin, när friskolorna poppar upp som svampar i regniga höstskogar, när kommunerna tävlar med varandra i konsten att hitta på profileringar av sina skolor.
Vi kan dessutom notera att de handfasta utbildningarna på Vimmerby Gymnasium har lockat så många sökande - såsom fordonsprogram, hotell och restaurang, teknik samt industri- och hantverksprogrammet.
Bakom den sistnämnda kryptiska formuleringen döljer sig den kanske mest handfasta och praktiska utbildningen, nämligen Båtbyggarskolan i Storebro. Därmed hissar den stolta skolan segel igen och stävar ut ur malpåsens mörker.
Antalet elever "utifrån", alltså från andra kommuner, har ökat med 60 procent, om jag nu räknat rätt - från 50 till 80. Det är rena bingon för kommunen.
Vi har en situation där antalet akademiker bara blir fler och fler, trots att de knappt klarar att byta glödlampa i taket, utan att någon står under och skruvar på pallen. Det är visst så att vi i detta land behöver akademiker och en hel bunt med poängjagande karriärister, experter på sina områden, som fullproppade med utbildning från diverse eftergymnasiela inrättningar löser världsproblemen.
Men kanske inte så förtvivlat många.
Vi behöver tekniker, vi behöver folk som kan byta ett oljefilter fastän det är trångt, vi behöver svarvare, rörläggare, vi behöver elektriker och vi behöver plåtslagare. De får jobb direkt. Finfina jobb, med ganska hygglig lön, en säker framtid och en sann arbetsglädje.
Jag tycker det är lite snett att det idag i stort sett krävs akademisk examen för en rad ganska enkla jobb. Det är inte alls säkert att det är de med lång utbildning och högvis med studielån som är bäst lämpade - det kan lika gärna vara den praktiske killen eller tjejen, som vill ut i arbetslivet direkt efter nian.
Utexaminerade från konst-, medie- och datautbildningar har svårast att hitta jobb. Elektriker och rörmokare kan knalla direkt från examenspartajet till klädskåpet i personalutrymmet och dra på sig overallen. Det är således inte folk som vet hur slipsen ska dras vi behöver fler av, det är folk som vet hur en slipsten ska dras.
Detta kan även exemplifieras med att antalet högutbildade för första gången någonsin, är fler än antalet lågutbildade. Till de lågutbildade räknar vi de som inte läst vidare efter grundskolan. Till de högutbildade räknar vi in de som utbildat sig i tre år eller mer, efter gymnasiet.
Av den anledningen är det kul att se att Vimmerby gymnasiums praktiska utbildningar samlat så många studerande. De har störst chans att få jobb efter sina två eller tre år vid gymnasiet, det är dessa som ska hjälpa oss att dra in stålars till kommun, stat och landsting - och därmed hjälpa oss att ekonomiskt upprätthålla chansen till god samhällsservice.
Visserligen handlar det om en eftergymnasial utbildning, i samarbete med Chalmers tekniska högskola, Linköpings tekniska högskola samt Designhögskolan i Kalmar, men med en dokumenterad efterfrågan. Branschen oroar sig för en kommande brist på yngre småbåtskonstruktörer.
Jag kan inte tänka mig en bättre plats i Sverige för en båtdesignutbildning än just Storebro. Säg den som inte faller i trans vid åsynen av en lyxkryssare från Storebro med glänsande vitt skrov, eller en Solö Flush från 60-talet där linjerna sveper som en kvällsbris över ängarna. Det finns ett 40-tal båttillverkare bara i vår del av landet och eleverna som genomgår utbildning ska bli fullfjädrade båtbyggare från design till konstruktion. Utbildningen ska ske mestadels på engelska och marknadsföringen ska ske i såväl Baltikum som i Norden. Västerviksskolan hoppas bli ett välkänt begrepp i hela båtbyggarvärlden. Vi kan bara önska lycka till - det är en sådan framåtanda och en sådan satsning vi efterlyser även i Vimmerby.
Vi säger det igen - skapa världens bästa turistutbildning, Vimmerby Turistskola!
Tills dess ska vi glädja oss åt att antalet elever på Vimmerby Gymnasium ökar och att de praktiska linjerna lockar särskilt.
Alf Wesik