Hög tid att regeringen inser värdet av en egen fordonsindustri i Sverige

Det är självklart att staten varken kan eller ska driva biltillverkning i Sverige. Det är självklart att svensk industri måste vara livskraftig på egna ben, med konkurrenskraftiga produkter till konkurrenskraftiga priser. Men det är också självklart att staten och i detta fallet regeringen borde inse värdet av att svensk fordonsindustri överhuvudtaget finns. Jag ser agerandet i Saab-ärendet som anmärkningsvärt i princip från början till slut.

Ledaren2009-12-02 07:37
Detta är en ledare.

Istället för att konstant dissa Saab, och därmed Volvo i samma släng, borde alla ledande politiker, oavsett politisk hemvist, samla sina styrkor och kunskaper, och försöka konstruera räddningsplaner så att personbilsindustrin, och även lastbilsindustrin, ska ges de bästa förutsättningarna att överleva och expandera.
Tyvärr verkar det som om regeringen i denna fråga saknar kunskap om hur mycket fordonsindustrin betyder för Sverige och alla svenskar. Och det är verkligen sorgligt.
Hur ska man annars tolka det när ansvariga statsråd avfärdar alla inviter med att krasst konstatera; "de kan väl bygga vindmöllor istället"..?

Utanför väggarna
Det går att bolla med siffror fram och tillbaka, exempelvis som att Saab i sig genererar ett visst tusental arbetstillfällen på golvet och på tjänstemannasidan. Det går att addera denna redan imponerande siffra med alla arbetstillfällen som skapas hos underleverantörerna, som en direkt följd av Saabs biltillverkning.
Då blir det ännu mer imponerande, då kanske vi når femsiffriga antal i direkta arbetstillfällen.
Gott så, men ändå bara toppen på isberget.
Personbilstillverkningen på Saab och Volvo betyder så oändligt mycket mer än så. Det är bakom dessa kanske 15 000 direkta Saab-jobben som vi hittar de verkliga värdena. De värden som når långt, långt utanför fabriksväggarna hos Saab i Trollhättan och hos alla underleverantörer.
Och då tänker jag ändå inte på alla familjemedlemmar, alla barn, alla äldre som är direkt beroende av inkomsten som Saab-arbetarna kasserar in.

Utbildning forskning
Nej, Saab är en viktig länk i den kedja som utgör hela fordonsindustrin i Sverige. Och då handlar det förutom om Saab och Volvo personbilar, om Scania lastbilar och Volvo lastbilar. Utvecklingen har varit så att medan såväl Saab som Volvo PV i amerikanska händer har haft det motigt i försäljningen, så har lastbilskusinerna lyckats desto bättre. Visserligen är vi mitt uppe i en lågkonjunktur, men den drabbar i princip alla aktörer lika.
Det märkliga är att statsråden i det ena fallet anser projektet vara dödsdömt, jag tänker på personbilarna, medan samma statsråd i det andra fallet - lastbilarna - borde vara ytterst medvetna om livskraften.
När det gäller fordonsindustrins framtida vara i Sverige, så kan frågan i princip likställas med industrins framtid i Sverige. Idag kanske 60 000 till 70 000 arbetstillfällen direkt han härledas till fordonsindustrin, sedan ska vi lägga till transportnäringen, som påverkas kraftigt av fordonsindustrins olika svängningar, vi har all forskning i Sverige, där forskning till bilindustrin bara är en del - en nedgång inom denna verksamhet kommer tyvärr att slå över till andra verksamheter i samhället också.
Vi har hela servicesystemet kring hela branschen, som IT-branschen, kontorsbranschen, telekom och liknande.
Och det kanske viktigaste av allt - vi har hela utbildningssystemet, hela skolväsendet som till vissa delar är uppbyggt kring forskning och utveckling som på ett eller annat sätt kan länkas till fordonsindustrin.

Spetskunskap
Staten kan givetvis inte pumpa in miljarder efter miljarder i skattepengar till enskilda industrier, och i många fall till utländska ägare. Men staten kan agera på ett sätt så att svensk industri stärker sin konkurrenskraft, så att fordonsindustrin ges bättre chanser att utvecklas.
Berörda statsråd upp till högsta positionen, det vill säga statsminister Fredrik Reinfeldt, måste självklart agera för svensk fordonsindustri i alla tänkbara sammanhang.
Lika hårt och lika förtroendeingivande som Obama gör i USA, lika starkt som Merkel i Tyskland och Sarkozy i Frankrike.
Jag är övertygad om att det kommer att finnas en marknad för bilar lång tid framöver. Jag är övertygad om att såväl Volvo som Saab har de varumärken som krävs, den teknik som krävs, och den kompetens som krävs, för att kunna anpassa sig till nya miljökrav och hitta sina egna nischer i den allt tätare globala konkurrensen.
På samma sätt som Volvo Lastvagnar och Scania ständigt befinner sig i täten inom den globala lastbilsmarknaden.
Men det kan inte ske om branschen saknar stöd från högsta ort. Det kan inte ske om statsråden tycker att det "går lika bra med vindmöllor".
Missförstå mig rätt, det är inget som helst fel på tillverkning och utveckling av vindkraftverk, tvärtom - men det är en helt annat historia, en helt annan industri. Som dessutom mår bra av att vi har en fortsatt avancerad forskning och spetskunskap inom teknik- och tillverkningsindustrin i Sverige.

Alf Wesik