Men tyvärr är det bara en sak som är riktigt säker - och det är att det omkommer en person om dagen på de svenska vägarna och gatorna. Snittet ligger på cirka 500 omkomna per år. Det går upp något ena året och ner det andra, men siffran ligger i stort sett på 500 döda per år.
Efter otaliga mil på vägarna kan jag bara konstatera att plåtpoliserna, kameraskåpen, visserligen drar ner farten, men tyvärr endast där skåpen står. Precis efter skåpen, eller kanske t om någon meter innan är det full gas igen. Frågan är också om det är särskilt säkert med en trafikrytm som pendlar mellan 30 kilometer under lagstadgad hastighet och 30 kilometer över. Många är de bilister som stampar stenhårt på bromsen så fort de får se ett skåp, trots att de redan ligger under högsta tillåtna hastighet. I ren panik, i ren snålhet.
En tveksam trafiksäkerhetssatsning således.
Breddning av vägarna är bra, liksom bättre skyltning och underhåll. Den kanske allra bästa åtgärden är dock viltstängslingen, som verkligen gör körningen säkrare. Särskilt nattetid.
Respekten skulle öka om denna höjning av hastigheten kombinerades med en sänkning på andra platser, där det verkligen krävs. Exempelvis vid trafikplatser, vid samhällen och vid andra olycksdrabbade vägsträckor. Självklart också vid skolor, köpcentrum och liknande. Eller vid dåligt väder. Sätt dit dem som kör för fort här stenhårt. Nita dem snabbt. Konfiskera bilen.
Men strunta för sjutton i de som kör 120 på 110 sträcka mellan Linköping och Norrköping klockan åtta en solig söndagsmorgon. Genom att tillåta högre hastighet där det går, blir respekten för att hålla låg hastighet där omständigheterna kräver, mycket större. Det blir med andra ord en lag som folk förstår och därmed accepterar.
Ett gammalt önskemål från min sida är också att kommunerna runt om blir lite tuffare och kräver skolskjutsar med säkerhetsbälten på alla platser. Jag vet att det från och med årsskiftet är lag på bälten i alla bussar - men det gäller ju tyvärr bara alla nya bussar, det kommer att ta årtionden innan hela skolbussflottan är utbytt. Det borde vara en självklarhet att krävs säkrade ungar vid nästa skolskjutsupphandling. Bälta fast dem, bara.
Varför inte köra trafikradio varje fredags- och söndagseftermiddag från exempelvis klockan 15 till 20? Samt extrasändningar inför stora helger, eller när det är svåra väglag.
Trafikredaktionen finns ju redan och kostnaderna för en särskilt trafikradio borde inte vara så stora - särskilt inte i jämförelse med alla andra kampanjer, som ju bevisligen inte ger något nämnvärt resultat.
Radioprogrammet skulle kunna innehålla återkommande rapporter från reportrar ute i den svenska trafiken. Runt om i Sverige. På så sätt skulle bilister kunna få löpande information om olyckor, väglag, köer och annat. Varva dessa liverapporter, likt sportradion, med bra musik, kanske i önskeform, varva med biltester, med trafiksäkerhetsinformation, med Bosse Bildoktorn som hjälper villrådiga och med frågesporter. Ring in och vinn.
Se där ett tips, alla organisationer som jobbar för lägre antal skadade och omkomna i trafiken, jobba för att ge oss trafikradion tillbaka. Hallå Bilist är ett alldeles utmärkt namn och redan inkört hos svenskarna.
Alf Wesik