Hultsfred och Vimmerby erbjuder upplevelser i särklass

Svensk upplevelseindustri står för närmare nio procent av BNP. Upplevelseindustri kan bestå av arkitektur, design, film eller foto, litteratur, konst, marknadskommunikation, media, mode, musik, måltid, scenkonst eller turism. Bland alla dessa upplevelseområden har såväl Hultsfred med sin festival och sitt Rockparty, som Vimmerby med Astrid Lindgrens Värld, lyckats slå sig in på tiobästalistan bland alla Sveriges 290 kommuner.

Ledaren2003-05-15 07:33
Detta är en ledare.

Och Hultsfred har inom området musik parkerat sig på andra plats, endast slagen av de tre storstadsområdena, som egentligen tävlar i en klass för sig där alla ovan uppräknade ingredienser ingår.
Vimmerby har hamnat på sjunde plats, med stora välkända upplevelsecentra bakom sig, som Liseberg i Göteborg, Skara Sommarland och Glasriket i Småland.

Gäller att förvalta möjligheten
Placeringarna är anmärkningsvärt bra, men oroar en smula också. Oroar därför att utmärkelserna förpliktar. Det håller helt enkelt inte att slarva bort sådana chanser, varken för Hultsfred eller Vimmerby.
De så rättvist framhållna anläggningarna eller organisationerna, alltså Rockparty och Astrid Lindgrens Värld, drar naturligtvis med stor kunnighet egna stora lass, men det gäller för övriga ansvariga inom kommunen att inse möjligheterna, vårda dem och kanske hjälpa till att utveckla dem.
Det är KK-stiftelsen som utsett de mest upplevelserika kommunerna, och regionerna, i Sverige, bland ovan nämnda kategorier. Bland Sveriges kommunala näringslivschefer rankas visserligen turismen som viktigast för upplevelseindustrin, men även konst och musik hamnar högt upp i rankingen. Ännu mer anmärkningsvärt därför att just Hultsfred lyckas peta alla stora turistmetropoler bakom sig.
Det är också näringslivschefernas åsikter som har givit oss den läsvärda listan där Hultsfred och Vimmerby ligger på toppositioner.

Bra argument i debatten
För att gå vidare inom såväl musikbranschen som turismen krävs vidareförädling. Ett sätt att förädla kan vara att ytterligare förstärka kvalitén, att ytterligare stärka själva upplevelsen, ett annat sätt kan vara att stödja utbildning inom området.
I Hultsfred har Rockparty hittat sin kurs genom att både förstärka kvalitén och att satsa på olika utbildningar. Detta har visat sig vara viktigt inte minst genom att specialiserade musikutbildningar i övrigt i landet saknas.
Granskar vi ytterligare vad näringslivscheferna sagt om de här sakerna, ser vi att upplevelseindustrin är av störst betydelse för "glesbygdslänen", jämfört med storstadsregionerna. Det är ju tämligen självklart, men ändå bra fakta för politikerna i respektive kommuner när de ska argumentera för varan.
Vi tror oss dessutom veta att antalet "skeptiker" i Hultsfred, till Rockfestivalen och allt som hör den till, minskar stadigt. Det som är bra för Rockparty är bra för Hultsfred.

Dags för någon att ta ansvar
I Vimmerby saknas fortfarande en mer genomarbetad, visionär strategi för att tackla en framtid med kvalitetsturism. Turistbyrån, liksom Astrid Lindgrens Värld, och diverse privata utlöpare inom branschen, gör naturligtvis sina jobb strålande bra och visar ständigt nya rekordsiffror - men inom kommunen saknas fortfarande en effektiv och samkörd organisation.
Det är uppseendeväckande att en upplevelseindustri på sjunde plats i landet inte har en bättre kommunal organisation. En rad frågor rörande Astrid Lindgren och därtill hörande ämnen, har skötts undermåligt från kommunens sida. Frågor som minnesmärke, Näs-området, ägandet av Astrid Lindgrens Värld och annat verkar puttra omkring över allas huvuden, uppe i luften dit ingen når, som Karlsson på taket ungefär.
Någon måste ta ett ansvar, någon måste delegera, någon måste ge order, annars kommer ganska snart ALV:s och Turistbyrån alla ansträngningar att vara förgäves. Vimmerby kommer snart att ramla bort från tiobästalistan.
När det gäller Astrid Lindgrens Näs saknar bland annat Astrid Lindgren-sällskapet svar, när det gäller ALV saknar alla privata turistentreprenörer svar och när det gäller minnesmärket saknar i stort sett varenda kotte svar.
Nej, skapa snarast en kommunal AL-organisation, skapa en turisthögskola och skapa en framtid.


Alf Wesik

Läs mer om