Ja till belysning på Hultsfreds flygplats

För 5 miljoner kronor köptes Hultsfred-Vimmerby flygplats loss av respektive kommun för ett antal år sedan. För all mark och byggnader måste detta betecknas som mycket förmånligt.

Ledaren2004-05-12 07:19
Detta är en ledare.

Sedermera har flygplatsen gått med underskott och för närvarande betalar Vimmerby kommun 1,4 miljoner kr per år och Hultsfreds kommun 2,8 miljoner kr. Till detta kommer enligt uppgift statsbidrag på lika mycket. För dessa medel erhåller 35 personer anställning i anknytning till flygplatsen. Självfallet bor de flesta i Hultsfred kommun men även i Vimmerby kommun.
För varje person i en kommun erhålles i utjämningsbidrag ca 35.000:- och om man i genomsnitt är 3 personer per hushåll i 35 hushåll får kommunerna alltså cirka 3,5 miljoner kr i utjämningsbidrag.

Belysning
Nya direktiv kräver bättre belysning och självfallet vill ingen landa på en flygplats som inte uppfyller vad som av experter anses ge största möjliga säkerhet. Kostnaden för bättre belysning är enligt uppgift 3 miljoner kronor, varav Vimmerby 1 miljon och Hultsfred 2 miljoner.
I Hultsfreds kommun synes man vara positiv medan det i Vimmerby är nästan tvärtom förutom glädjande nog Leif Larsson.
Självfallet är 1 miljon kronor mycket pengar men debatten har blivit felaktig. Det är ett borgensåtagande på ett lån som skall amorteras på 10 år. Årliga kostnaden är alltså 100.000:- + ränta. Om man antar att en kommun kan låna för 6 % på 10 år blir den årliga genomsnittsräntan 3 % och den genomsnittliga årskostnaden därmed 130.000:-. Med sociala kostnader, semesterersättning etc. är detta inte ens en halvtidsanställd och frågan inställer sig: Ger flygplatsen intäkter till Vimmerby kommun lika med en halvtidsanställd. Svaret är obevekligen ja.

Lokalisering Arla
Under tisdagen hade undertecknad ett möte med en framträdande person inom Arla-koncernen och flygplatsfrågan diskuterades. Härvid framkom att naturligtvis var den geografiska belägenheten av största betydelse men självfallet kan också flygplatsen varit det som fick "bägaren att rinna över" till Vimmerbys fördel.

Framtid
På sikt kommer flyget att få allt större betydelse eftersom snabbhet i kommunikationer kommer att vara avgörande för många företags framtid. Vi kommer att ha mycket mer att göra med övriga länder i Europa och det kommer att bli svårt att få människor att flyga till Arlanda och därefter sätta sig på tåg till Vimmerby för att besöka en industri.
Vi måste tillsammans jobba för att på lång sikt utveckla flyget ännu mer och en önskedröm är en linje Köpenhamn - Vimmerby - Linköping - Arlanda.

Planläggning
Det tål att i framtiden diskutera hur flyget ska planläggas. Det känns fel att lyfta från Hultsfred, flyga till Oskarshamn och sedan fortsätta till Stockholm. På samma tid kör många direkt bil till Stockholm, men det finns också en grupp som inte tycker om att köra bil eller inte kan köra bil.
Måhända är det bäst att vi lämnar det stora Saab-planet och återgår till Jetstream för god ekonomi.

Samarbete
Ännu bättre vore det om samarbetet Hultsfred-Vimmerby kunde utvecklas att omfatta även Västervik, Eksjö, Vetlanda, Högsby och Oskarshamns kommuner. Det är bättre med en gemensam flygplats med många avgångar till Stockholm och Köpenhamn än att splittra upp sig på olika flygplatser.
Det vore intressant om möjlighet att få ovanstående kommuner med om man fick möjlighet att även flyga till Kastrup i Köpenhamn.
Många åker ofta till Arlanda på längre tid än vad det tar att åka från Oskarshamn till Hultsfred.
Härvid naturligtvis bra om vägfrågorna blir föremål för översyn.

Oskarshamn omöjligt?
Redan i dag krävs långa landningsbanor ur säkerhetssynpunkt. I Hultsfred finns tillräckligt lång bana även om säkerhetskraven höjs ännu mer. Så ej i Oskarshamn.
Om på mycket lång sikt större plan trafikerar regionen är det alltså Hultsfred som gäller.

Linköping nödvändig
Det kan tyckas märkligt att linjen mellan Kastrum och Arlanda förutom Vimmerby skall trafikera Linköping men detta torde vara viktigt ur lönsamhetssynpunkt och samtidigt ingen omväg som ju Oskarshamn är.

Lätt beslut
Självfallet bör frågan diskuteras ännu mer i framtiden men ett lätt beslut är att investera i belysningen och därmed sända signaler till statsmakten att vi fortsätter satsa och därmed får större statsbidrag på sikt när nu norra Kalmar län är så illa utsatt vad gäller företagsnedläggningar.
Förhoppningsvis kan statens bidrag alltså öka för att förbättra villkoren för norra Kalmar län och därmed kommunernas bidrag minska.
I vilket fall som helst är belysningsfrågan för Vimmerbys del att jämställa med en halvtidsanställd person och efter samtal med ovan nämnda Arla-person är undertecknad övertygad.
Dessutom vore det farligt att riskera Hultsfreds Festivalen och många andra företags framtid. Högskoleenhet i Hultsfred torde ej ha funnits eftersom Hultsfreds Festivalen utgjort grundstenen.
Man kan fråga sig vart förnuftet tagit vägen men tur att det finns hos Leif Larsson. Säkert finns det också hos många andra när man får frågan belyst på annorlunda sätt.

Frågerunda
Till sist ett tips till Vimmerby kommun: Visst är organisationen Företagarna bra men det kan väl inte vara så besvärligt att få någon i kommunen eller Vimmerby Vision att ringa runt till t.ex. 100 företag i Vimmerby kommun och fråga om dess inställning.
Det kan kanske behövas när driftsfrågan kommer upp. Men absolut inte när det endast gäller belysningsfrågan som ju kan jämställas med en halvtidsanställd person under 10 år gentemot 100-tals arbetstillfällen i en hel region.

Bengt Ingemarsson
chefredaktör
Läs mer om