Nu den dåliga nyheten; resten av politikerskaran i Vimmerby, både på höger- och vänsterskalan, verkar inte fatta alls att det dagligen halkar omkring bussar i snömodden. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Bussar fullproppade med osäkrade barn. Vid en olycka?nej, vi tänker inte ens tanken.
För bara några månader sedan blev jag själv stoppad av polisen. Det var nykterhetskontroll, koll av körkortet och ja just det, bälteskontroll. Jag måste erkänna att när lagen på bilbälten kom för en massa år sedan var jag själv tveksam, tyckte nog att jag skulle få bestämma själv om jag ville bli skadad eller inte.
Numer är bältet en självklarhet. Det känns naket att sitta obältad i bilen och det känns helt omöjligt att ens köra iväg på gårdsplanen utan att ungarna i baksätet är bältade. Även om man själv är i princip världens bäste bilförare så finns det ju andra som är betydligt mer osäkra, det finns alkoholpåverkade mobila bomber i trafiken och det finns rådjur och älgar som vägrar använda övergångsställen.
Det måste vara svårt rent psykologiskt för polisen att på ett trovärdigt sätt bedriva bälteskontroll när politikerna i Vimmerby inte ens kräver att skolungarna ska vara fastspända. De senaste dagarna har vi hört och läst om flera olyckor där bussresenärer blivit abrupt påminda om hur oskyddade de faktiskt sitter och står i de rullande plåtlådorna.
Inte lätt att vara förälder; "när ni åker bil med mamma eller pappa, då måste ni absolut vara fastspända men när ni åker skolbuss då får ni sitta utan skydd".
Hur är det möjligt att politikerna så fullständigt struntar i denna säkerhetsdetalj? Vi har tidigare i denna spalt propagerat för att Vimmerby kommun, precis som andra kommuner i landet, ska gå i rakt under pågående entreprenadperiod. Den merkostnad som skolskjutsentreprenörerna därmed åsamkas får väl kommunen skjuta till. I alla fall den räntekostnad som investeringen innebär intill dess anbudstidens utgång.
Döm om vår förvåning när Samhällsbyggsnadsnämnden inte ens inför detta självklara krav ens i den nya anbudsupphandlingen den som skickades ut i december!
"För sent", säger ordföranden, centerpartisten Bo Svensson, och försöker låta trovärdig.
Inte alls för sent, säger vi. Det kan aldrig vara för sent att agera när det gäller barnens säkerhet. Inte kan vi acceptera ytterligare en period utan att skolskjutsarna av alla de slag förses med bilbälten på samtliga platser.
I så fall tvingas vi hålla tummarna i ytterligare två, till dess en ny upphandling sker. Hålla tummarna för att ingen olycka sker.
Inte ska väl våra barns hälsa behöva handla om tur? I alla fall inte i de fall oddsen påtagligt kan förbättras genom enkla medel. Ja, genom några enkla penndrag i anbudsunderlaget. Kommunens merkostnad blir förmodligen noll. Det borde även ligga i entreprenörernas intresse att på alla sätt minimera riskerna för sina passagerare, för sin kunder, för sin inkomstkälla.
Einar Tuvesson på Vägverket arbetar aktivt med just frågor rörande bussäkerhet. Han konstaterar att en tredjedel av landets kommuner infört bälteskrav redan. Han konstaterar att
de flesta kommunerna inför en ny upphandlingsperiod brukar kontakta honom och fråga hur de ska göra;
"Jag rekommenderar alla kommuner att inför bälteskrav, och särskilt angeläget är det i samband med ett upphandlingstillfälle!" Han säger också att det inte behöver medföra några stora kostnader eftersom alla bussar nyare än tio år är förberedda för bältesmontering.
Vi tror knappast att Vimmerby tillhör de kommuner som ringt Vägverket till råds. Vi saknar tiden när det fanns en Trafiknämnd i kommunen, där fanns vid varje sammanträde bland annat en inkallad polis som sakkunnig.
Alf Wesik