LĂ„ngt mellan beslutsfattare och alla vi beslutsdrabbade

För oss pÄ landet kom det inte som nÄgon överraskning. Vi har lÀnge kÀnt till att bilar mÄste tankas för att funka. Vi har vetat jÀttelÀnge att det krÀvs bensin i tanken för att de ska kunna köras. Vi har ocksÄ vetat att varje liten höjning i bensinpriset har inneburit ett slag rakt i ansiktet pÄ barnfamiljer.

Ledaren2005-09-03 04:14
Detta Àr en ledare.

Politiker i ledande stÀllning och andra beslutsfattare har Ä andra sidan tröstat oss pÄ landet med att "det gör inte sÄ mycket att bensinpriset höjs, för ni kan ju alltid Äka buss eller ta tunnelbanan, för all del". Som om inte detta varit nog har de ocksÄ varje gÄng bensinpriset höjts med faderlig trygghet sagt till oss pÄ landet att "hej, bensinpriset höjs ju bara 25 öre litern och det Àr vÀl inget. Vad fÄr man för 25 öre i dessa dagar..?".
Precis som vanligt alltsÄ. Himla lÄngt mellan beslutsfattare och alla vi beslutsdrabbade. Vi har ett demokratiskt system dÀr folket vÀljer representanter i form av politiker. Dessa ska företrÀda vÀljarna, men man stÀller sig verkligen frÄgan gÄng pÄ gÄng, om de representerar oss vÀljare, eller helt enkelt gÄr direkt ut frÄn firandet pÄ valvakan, lydigt böjer sig framÄt och smÄgrÄtande blundar nÀr partipiskan börjar vina över huvudet.

Trivsamt utan trÀning
De senaste Ärens bensinprishöjningar har gjort att vi tvingats lÀra oss ett nytt ord, och med detta nya ord, har ocksÄ medvetenheten om hur det faktiskt ser ut i verkligheten, dÀr ute i landet, utanför tullarna, förbÀttrats.
Ordet Àr "bensinuppror", och allt fler Àgnar sig Ät denna verksamhet. De upprör sig alltsÄ över bensinpriset och agerar dÀrefter.
Att oljebolag höjer sina priser kan vi konsumenter inte göra nÄgot Ät. Det Àr vanliga kommersiella regler som gÀller, efterfrÄgan och tillgÄng, marknadsföring och konkurrens. Bara att acceptera att rÄoljepriset ligger pÄ en viss nivÄ och att bolagen raffinerar rÄvaran och sedan vÀljer att lÀgga sig pÄ en viss nivÄ.
Men att staten vÀljer att utöver detta pris beskatta priset flera gÄnger om och sedan momsbeskatta beskattningen - det Àr att direkt hÄna oss pÄ landsbygden. Och det börjar nu gÄ upp för herrar och damer beslutsfattare att det faktiskt inte finns nÄgra alternativ för oss boende pÄ glesbygden, för oss beslutsdrabbade - det finns faktiskt inte nÄgon tunnelbana att kila ner till och det gÄr inte att ta med ungarna och Äka kollektivt till fotbollstrÀningen, det gÄr inte heller att ta pendeln till nÄgot storköp för billigare veckoinköp.
Tja, sÄ Àr det pÄ landet. SÄ illa Àr det. Vi vÀljer att bo kvar dÀrför att miljön Àr vacker, dÀrför att vi trivs och att det Àr en del av vÄr identitet. Men det gÄr inte att mata ungarna med miljö, trots att den Àr god. Det gÄr inte att neka ungarna skjuts till trÀningen och istÀllet uppmana dem "att trivas, för sjutton".
Inget folkligt stöd
Statsminister Göran Persson rÀknar bensinskattepengar med ena handen och vinkar lugnande till medborgarna med den andra; "det finns faktiskt inget stort folkligt stöd för en bensinskattesÀnkning"
Jojo, det sÀger Persson, men vi som tvingas tanka för uppÄt tusen kronor i veckan, bara för att fixa att komma till och frÄn jobbet, köra ungarna till skolan, hÀmta ungarna, handla, sköta vÄra Äldrande slÀktingar och skjutsa barnen till sportaktiviteter - tycker precis tvÀrtom.
Om inte Göran Persson fattar bÀttre kommer det ganska snart "att saknas stort folkligt stöd för att han och socialdemokraterna ska fÄ förnyat förtroende".
Ingen tjÀnar pÄ att landsbygden avfolkas och kommunerna runt om drabbas av minskande befolkningssiffror. Bensin- och dieselbeskattningen Àr faktiskt en viktig del av livet pÄ landet.
Fakta ska styra
Jag har aldrig varit nÄgon anhÀngare av differentierade skatter, alla ska ges samma förutsÀttningar och behandlas lika oavsett Älder, kön, inkomst och bostadsort.
TyvÀrr sitter staten och de beslutande politikerna med trumf pÄ hand. Hur mycket de Àn höjer skatterna, hur mycket Àn rÄoljepriset gÄr upp, mÄste folk köra sina bilar. De mÄste tanka och de mÄste halvt ruinera sig. Om de inte vÀljer att skolka frÄn jobbet, gÄ arbetslösa, hÄlla ungarna hemma frÄn skolan, eller helt strunta i socialt umgÀnge, ungarnas vÀlbefinnande eller utnyttjade av kulturutbud.
Jag har aldrig varit nÄgon anhÀngare av upprorstankar. Jag har alltid hyllat tanken att rena demokratiska spelregler ska lÀgga grunden till beslut, att pÄverkan, argument, diskussioner och fakta ska styra.
Som billigt rödvin
Men i just detta fall Àr det ganska uppenbart att just upprorstanken kanske Àr den rÀtta. Det finns sidor pÄ Internet dÀr bensinpriserna hela tiden kontrolleras och rapporteras. Men hur illa vi Àn tycker om de skyhöga bensinpriserna - sÄ Àr det frÀmst pÄ beskattningssidan vi ska klaga. NÀr det gÀller oljebolagen sÄ Àr det affÀrsregler som styr, men ett rÄd kan ju vara att köra runt lite extra för att hitta de stationer som trots allt försöker konkurrera.
Ledande miljöpartister hÀvdade redan för nÄgra Är sedan att ett bensinpris pÄ 20 kronor litern vore bÀst för miljön. Och i det fallet kan vi ju hÄlla med - det allra bÀsta för miljön vore kanske en ÄtergÄng till stenÄldersleverne. Det allra bÀsta kanske vore ett bensinpris fullt jÀmförbart med de billigaste rödvinerna.
Nej, det Àr alldeles för lÄngt mellan beslutsfattare och beslutsdrabbade.

Alf Wesik
LĂ€s mer om