LEDARE: Att masa, eller att gasa, det är ännu en irriterande fråga

Det är inte alldeles enkelt att förstå hur de resonerar, de ansvariga experterna för vägarna här i landet. De ansvariga för trafiken och trafiksäkerheten.

Ledaren2015-09-22 04:05
Detta är en ledare.


Jag börjar misstänka att Trafikverket förtryckt sina mötesdagordningar. De har förutom punkten "Övriga frågor", även lagt till punkten "Irriterande frågor".

Det skulle innebära att man aldrig missar ett tillfälle att irritera.

För visst finns det massor av saker att irritera sig över. Vissa får man bara lite högre puls av, blir lite röd om kinderna och så där, medan andra driver en till vansinnets brant.

Till den senare kategorin hör definitivt riksväg 34, eller 23, som den numera heter. Varför döper de om vägar egentligen? Irriterande.

Jordklotets rundning
Nå, RV 23 på sträckan mellan Kisa och Linköping har "alltid" varit för smal och för trång, särskilt under de dygnets timmar när det är högtrafik. Saken togs upp av Trafikverket under punkten "Irriterande frågor" och lösningen blev lika enkel som genial. Experterna byggde om vägen så den blev ännu smalare och ännu trängre.

Även själva ombyggnationen irriterade oss bilister i åratal, med otaliga trafikljus i samband med bergssprängningar. Vad blev det av allt detta sprängstoff - jo smalare vägar.
Det blir ännu längre köer på sträckan. Östergötlands allra rakaste och längsta raksträcka, den just söder om Rimforsa, kunde lika gärna varit böjd. Där får man inte köra om. Nono, nono, som hon sa Amy Winehouse.

Var ska man köra om säkert, om man inte får köra om där sikten är så bra, att jordklotets rundning framgår..?

Himla irriterande. Istället för att lösa upp köer och åter skapa lite flyt och säker körning fortsätter köandet, irritationen, tillbuden och bränsleförstörelsen.

Gasa eller masa
En stor del av den här högtrafikerade riksvägen är nu så kallad 2+1-väg. I teorin. I praktiken handlar det om 1+1-väg. Den trafikverkare som ritade upp kartan och bestämde var omkörningssträckorna skulle byggas, hade en synnerligen dålig dag på jobbet.

Bönderna behövs, de är oftast riktiga charmtroll, även när de sitter och tröskar i noll kilometer i timmen - mitt på riksvägen, och snabbt orsakar köer som sträcker sig över två län. Trafikverket är i maskopi med LRF.

Har ni tänkt på en sak förresten? Hur ska man rätt och riktigt köra om på de fåtaliga 2-filsträckorna?

Antingen gasar man på och snabbt kommer om och bryter mot lagen. Eller också masar man sig om inom lagens råmärken, och riskerar att snärja in sig i mitträcket, samt tackas med hyttande nävar i bilarna bakom, framför och vid sidan?

Det borde vara förbjudet att bygga om vägar, så att de blir sämre än innan.

Irritation nummer två är att Trafikverket silar mygg och sväljer kameler. Det är förbjudet att sätta upp skyltar utmed våra vägar för att de sägs flytta blicken och koncentrationen från själva vägen till skylten. Ja, det kan jag förstå.

Blomster i Kisa
Men varför får myndigheterna själva sätta upp så infernaliskt många skyltar om ditten och datten? Är det skillnad på skylt och skylt? På koncentration och koncentration? I Kisa har Attraktionskraft Kisa i samarbete med några lokala företag på ett mycket förtjänstfullt och trevligt sätt smyckat samhället och genomfarten med blommor och andra mycket trevliga arrangemang. Nu sätter Trafikverket blompinnar i hjulen för det här blomsterarrangemanget.

Trafikverket hänvisar till säkerhetsaspekten - och placerar i samma andetag upp egna skyltar som blockerar trottoarerna och tvingar folk att ta steg ut på körbanan, för att kunna passera.

Bygger smalare
Jag vet att det formella ansvaret för riksvägar, länsvägar och andra luckrats upp i kanterna. Förr var det en strikt skillnad. Kommunerna hade ansvar för gator och vägar inom tätorterna, Vägverket hade ansvar för vägarna utanför planlagda områden. Samt genomfortsleder. Nu är det fritt fram att skylla exakt allt på exakt alla.

Men efter ett snabbt möte under punkten "Irriterande frågor", kom man fram till att detta är ett finfint sätt att spara pengar på. "Vi skyfflar över ansvaret på kommunerna, så får vi loss pengar så vi kan vi bygga om fler vägar så de blir smalare".

Så nu hotas även gatuljusen i Björkfors och Hycklinge. Kinda kommun har svårt att klara den extra kostnaden - och landsbygden släcks ner. För att inte tala om alla motionärer och gångare och cyklister, som får famla fram i mörkret. Det är himla irriterande.

Stark trafikpolis
I Kisa hittar vi en av bygdens mer populära gångstråk utmed riksväg 134 på infarten från Österbymohållet. Där är ständigt folk som vandrar eller cyklar. Nu är det kolmörkt på sträckan.
Någon var i veckan och grävde bort de stolpar som stått där sedan vägen byggdes - de ska väl återanvändas som mitträcke nånstans där trafiken flyter för bra.

Samma sak utmed den ytterst raka och fina riksvägen mellan Vimmerby och Västervik. Där är nu mitträcken - i bästa fall är det återanvända gatlyktor, och så smalt att det bara ryms ett dasspapper mellan 25-meterslångtradarna och cyklister.
Andra irritationsmoment i trafiken? Jo, att varenda trafikpolis måste avskaffas för att vi ska ha råd med alla nya fartkameror. Att de inte gör någon nytta bevisas av att antalet fortåkare inte går ner. Östergötland har under sommaren övervakats av en stark trafikpolisgrupp. Bestående av enda specialiserad trafikpolis. Verkligen irriterande.

Hela länet. En polis

Alf Wesik