Många avgörande beslut för en blomstrande framtid

Nej, tyvärr - det går inte att leva på fromma förhoppningar allena. När företrädare för Kinda kommun, Svensk Handel i Kinda och Växtkraft Kinda - pläderar för en förbifart Kisa, så pläderar de samtidigt för en kraftigt försämrad service- och handelsnivå på orten. Visst förstår vi alla deras argument, men tyvärr handlar det bara om rosenskära vackra drömmar som bara funkar i teorin, knappast i praktiken.

Ledaren2008-11-05 07:55
Detta är en ledare.

De handlare som säger att deras egen kassa inte kommer att påverkas nämnvärt har uppenbarligen aldrig någonsin besökt Hultsfred, Storebro, Södra Vi eller Gullringen.
Ett kollektivt besök rekommenderas.
På dessa orter finns det fortfarande massor av vackra drömmar, men drömmarna handlar sällan om blomstrande handel, om livsmedelsaffärer i överflöd, om bensinmackar, kiosker och restauranger.
Visserligen är det inte speciellt långt till Linköping eller Vimmerby, med flödande och expansivt butiks- och handelsliv - men ett samhälle som Kisa, skulle vara bra mycket tristare utan alla de duktiga handlare som finns där idag.
Jodå, några kommer att överleva, kanske främst de som tillhandlahåller varor där det inte "lönar sig" att resa längre sträckor för att handla. Men det är just variationen och konkurrensen som är nyckeln till framgång.
Det märkliga i Kisa är att företrädarna för olika branschorganisationer - som har som uppgift att främja och stödja handeln och företagandet - med sin inställning motarbetar sina medlemmar.

Säkerhet och miljö
Jag vet att det finns olika åsikter om förbifart i Kisa. Men det beror på mycket enkel logik. Bilar är hårda och människor är mjuka.
Säkerhetsaspekten ska givetvis inte negligeras, inte heller miljön. Men det finns massor av andra åtgärder att vidta för att problemen med dessa orosmoment ska minska. Och mängder av insatser har redan gjorts.
Rondellen i Kisa har gjort oerhört mycket för säkerheten. Det kan visst smälla lite då och då även med rondellen, men skadorna inskränker sig numera främst till materiella. De nya gång- och cykelstråken bidrar till höjd säkerhetsnivå - och med staket eller något annat som helt tar bort möjligheten att komma ut i körbanan, så blir det ännu bättre.

Lilla, lilla marginalen
Nej, hela pulsen i samhället skapas av människor och liv och rörelse. Jag vill inte påstå att Gullringen, som exempel, är heltråkigt på kvällstid. Men å andra sidan, är det inte särskilt livat där heller.
Det är tur att riksvägen inte går genom varenda litet samhälle och av den anledningen är andra förbifarter av godo. Men när det nu knappast återstår någon annan samhällsgenomfart på en sträcka från Linköping till Målilla - så bör detta tala för att Kisagenomfarten kan behållas. Utan att personbils- och lastbilstrafiken påverkas alltför mycket.
Det går givetvis att ta ett strategiskt beslut och i fortsättningen göra Kisa till enbart en sovstad. Men det vore förödande för kommunens framtid - och det vore förödande för inte bara butikerna och handeln i Kisa, utan på sikt även för näringslivet.
Även om de förbipasserande inte inhandlar mängder av dyra varor, eller stannar i parti och minut, så uppmärksammas Kisa och näringsidkare får chansen att visa upp sig. Och de som stannar, de stannar - det kan vara den lilla, lilla marginalen som blir skillnaden mellan att tyna bort eller överleva.

Samordningsvinster
Jag tror även att den spårbundna trafiken har en ny glansperiod framför sig. Det gäller såväl transporter och gods som människor. I en tid när miljöaspekterna blir allt viktigare och järnvägstrafiken allt bekvämare så måste vi satsa långsiktigt på att utveckla spårbunden och vägbunden trafik parallellt.
Jag har varit på mängder av olika miljöseminarier och de allra flesta deltagare, oavsett om de kommer fram lastbilsbranschen, bussbranschen eller tågbranschen - talar om ett framtida samarbete istället för ett framtida motarbete.
I Kisa innebär detta att stationsområdet bör utvecklas som just stationsområde. De planer som finns att placera en framtida idrottshall vid resecentrum är högst märkliga. I Kisa har redan öppna vackra torgytor förstörts med oövertänkta byggnationer - låt inte detta bli ytterligare ett i raden.
För egen del tycker jag att det vore naturligt att förlägga en ny idrottshall till Idrottsplatsområdet - men ännu hellre till Tolvmannadalen. Den satsning som görs på området skulle främjas av ett levande sport- och fritidscentrum i området. Grunden finns redan med skidbacken, elljusspåret, isbanan och folkracebanan.
Genom att förlägga den nya idrottshallen till området skulle mängder av samordningsvinster kunna skapas - samt ge ett bättre underlag för en framtida restaurang i området.
Vilket inte bara skulle komma idrottarna och ungdomar till del, utan även näringslivet i området.

Nödvändiga beslut
Kindas politiker står inför mängder av viktiga visionära beslut. Låt nu inte korta egna intressen styra, utan försöka se längre bort än vad nästippen räcker.
Vi måste se till att skapa möjligheter för a) ungdomar med kultur och idrottsutbud, b) handel och butiker, c) serviceinrättningar som bank, försäkringsbolag, livsmedelsbutiker, kiosker, restauranger och bensinstationer och slutligen d) skapa förutsättningar för näringslivet att överleva och expandera i Kinda.
Det duger inte med fromma förhoppningar allena. Det duger inte att sitta under korkeken och snusa - här behövs en räcka beslut.
Vissa inte alls enkla att ta, vissaa impopulära - men alla lika himla nödvändiga för Kisas framtid.

Alf Wesik