Medan skolfolket i Kinda reser till USA pågår en viktig debatt om utbildningen

Allt medan en grupp tjänstemän på skolförvaltningen i Kinda reser till USA för en konferens om IT för 105 000 kronor pågår en rasande skoldebatt i Sverige. De svenska eleverna halkar efter internationellt sätt och exakt alla skyller på alla.

Ledaren2013-03-28 05:07
Detta är en ledare.

Den ena lösningen på problemet är knasigare än den andra.
Eftersom lösningen är busenkel, nämligen att hitta tillbaka till en situation där lärarna bestämmer och tror på sig själva och belönas på ett sätt som det anstår en av samhällets viktigaste yrkesgrupper.
Men detta bekymrar inte ledande skolmänniskor från Kinda när de konfererar på den amerikanska östkusten och med ett resultat snarare slår isär, än enar och stärker. Det är en anmärkningsvärd brist på verklighetsförankring som präglar Kindabeslutet.
Konferensen blir ett minne för livet. För konferensdeltagarna på grund av resan som sådan till det stora landet i väster, för alla andra inom skolförvaltningen i Kinda, som en gigantisk spark i ändan. Och för ytterligare alla andra i Kinda, som en märklig utgift, som en oerhört virrig skatteplacering.
Det var för cirka två veckor sedan vi skrev om resan på nyhetsplats. En resa för 105 000 kronor som i princip var rena fyndresan. Ja, enligt förvaltningschefen Agneta "vi har byggt en skola för 115 miljoner kronor och då är den här kostnaden inte särskilt stor" Gatel, i alla fall.
Reaktionerna från Kindaborna lät inte vänta på sig. Det är allvarligt nog att "vanliga Kindabor" hörde av sig med reaktioner, men riktigt, riktigt graverande att människor inom Kindas skolorganisation hörde av sig med alarmerande synpunkter. Ingen positiv.

Punktvisa synpunkter
Här ett dussin synpunkter, båda från Kindabor i allmänhet och från skolanställda;
1. "Vi hade tänkt flytta tillbaka till Kinda, men med sådan total avsaknad av sunt förnuft vete sjutton. Galenskaperna bara fortsätter och USA-resan är nog inte den sista. Och hur kunde de mota ut Jan-Olof Andersson, en av de mest kompetenta politikerna med fina meriter från näringslivet."
2. "Jag är gymnasielärare och brukar ta med mig mina klasser på kommunala möten. Det skulle inte fungera i Kinda, där alla möten är på dagtid och i kommunstyrelsens fall heldagar. Undra på att det kostar pengar i Kinda med sammanträden på dagtid och ineffektiv ledning."
3. "Exakt så tror jag mina Kindabor tycker också. Slösaviruset tycks ha spridits även till kommunhuset i Kinda".
4. "Varför har ingen frågat oss lärare i Kinda vilken IT-kompetens vi efterlyser?"
5. "Skönt att någon tar bladet från munnen och talar i klartext. Hur länge kan man hålla på och öda skattebetarnas pengar?"
6. "Sunt förnuft är som bortblåst. Man fryser när man läser Gatels argument inför resan."
7. "Vad har de för program för veckan i USA? På vilket sätt kommer man att redovisa sina erfarenheter? På vilket sätt har var och en av de som följer med nytta av resan?"
8. "Verkar nästan som om ingen orkar reagera längre i Kinda. Så mycket händer och gång på gång."
9. "De som åker på USA-resan, undantaget några få, kommer aldrig i närheten av ett klassrum. "
10. "Detta är nog det värsta kommunalpolitiska svammel jag någonsin hört talas om. I min värld är det så att om man upphandlar och investerar i ny IT-teknik så tänker man samtidigt på den utbildning som krävs för införandet av tekniken och låter detta ingå i upphandlingen."
11. "Politikerna i Kinda verkar ha tappat all vett och sans. Det är verkligen sorgligt."
12. "Som sponsor av Amerika-resor kan jag inget annat än instämma i adressatens litania..."

Statistik åt rätt håll
Synpunkterna i punktform beskriver problemställningen, men det allvarligaste är ändå med vilken yrvaken dimmig blick Kindas ledande skolpersonal, betraktar situationen i skolan. Medan de konfererar i USA pågår som sagt en tuff debatt i Sverige.
I måndags presenterade Lärarförbundet sin rapport "lyssna på lärarna - så kan eleverna nå målen". Den slår fast att hela sex av tio klasser behöver någon form av stöd med att resurser saknas. Och detta trots att lärarna påtalat behovet.
Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, slår fast att skollagens formulering om alla elevers rätt till stöd tyvärr stannar vid tomma ord. Tre av fyra lärare säger att liknande individuella stöd markant skulle kunna förbättras om bara resurser funnits.
Om bara lärare och rektorer fick makt och möjlighet att ge rätt stöd - och framför allt i rätt tid - så skulle flera elever nå till den nivå och förmåga de borde. Och kanske skulle statistiken på så sätt vika av åt rätt håll, istället för nedåt.

Välbefinnande
I en artikel i senaste numret av Universitetsläraren pekas på ytterligare en viktig faktor, i strävan efter bättre resultat, nämligen vikten av att utveckla skriftspråket. Det spelar helt enkelt ingen roll hur duktiga eleverna är på faktainlärning inom olika områden, om samtidigt läs- och skrivkunskapen ligger på en skrämmande låg nivå.
Det talas om elever som studerar på förhållandevis hög nivå, där de inte vet att meningar börjar med en versal och att samma mening ska avslutas med en punkt. Och hur har det då kunnat bli på detta viset - jo, lärarna har beordrats att bejaka elevernas individuella utvecklingsidéer. Hur makabert märkliga de än är - och hur lite de än bidrar till den grundläggande utbildningsnivån.
Kanske är det så illa att mycket av de problem som skolan idag har, kan spåras till brister inom svenskaämnet. Det ses som ett estetiskt och konstnärligt ämne, snarare än ett kunskapsämne.
I artikeln slås fast att eleverna helt enkelt måste syssla en hel del med det där tråkiga, att traggla, träna och öva grammatik och stavning. Och framför allt måste lärarna få möjlighet att påpeka vikten av denna grundläggande bas för allt lärande.
Se där, kanske ett ämne för Agneta Gatel och alla andra skolchefer i Kinda att sikta på vid nästa konferenstillfälle. Och bjud då för all del in de lärare, som verkligen är berörda.
Försök få igång en debatt som handlar om elevernas utveckling - snarare än skolchefernas egna välbefinnande. Det är viktigt att även en mycket liten kommun som Kinda går i bräschen för en positiv utveckling av skolan, istället för att provocera och injicera debatten med helt fel signaler.

Alf Wesik