Näringslivsfrågorna måste lyftas fram inför höstens val

"Vi vill skapa den bästa näringslivskommunen." Budskapet från kristdemokraterna i Vimmerby är glasklart - innehållet något mer suddigt.

Ledaren2010-04-29 06:38
Detta är en ledare.

Ändå. Det är verkligen positivt att frågan om näringslivsklimatet i kommunen bedöms så viktigt att kristdemokraterna tillsätter en företagspolitisk grupp och att de författar en genomarbetad debattartikel i ämnet.
Det ger pluspoäng och en guldstjärna i kanten.
Kristdemokraterna har självklart rätt i att drivkraften för tillväxt och välfärd ligger i företagandet, samt att det är ytterst allvarligt att Vimmerby tappat till en bottenplacering i Svenskt Näringslivs kommunranking.

Rätt ord på rätt vis
Kloka ord. Men ger de några nya order till företagarna - tja, vem vet, kanske.
Någon dag senare svarar Jan Henriksson (s), som kallar sig kommunalrådskandidat, i denna tidning att han i stort sett håller med kristdemokraterna om nästan allt. Eller som Henriksson utrycker saken; "utan företagarna står vi oss slätt kan man väl lugnt påstå".
Tyvärr tror jag att det saknas en enhetlig formel för hur ett bra näringslivarbete i en kommun ska bedrivas. Det finns massor av exempel på kommuner som lyckats i sitt näringslivsarbete, och ännu fler exempel på misslyckande.
Kanske är det så att det behövs en stor portion tur också. För att öka sannolikheten till framgång är mitt råd att vara ytterst noggrann vid tillsättande av näringslivsansvarig.
Detta är en post som inte nödvändigtvis kräver massor av högskolepäng och diplom. Det är minst lika viktigt att personen verkligen brinner för sin sak, sprudlar av idéer och har den tuffhet som krävs för att även när det blåser ställa sig på företagens och handelns sida.
Dessutom måste personen kunna tala med byråkrater på byråkraters vis, och med företagare på företagares vis.
Starka kluster
Jag brukar framhålla organisationen i Nässjö Näringsliv som en sorts råmodell för framgångsrikt näringslivsarbete. Grunden till upplägget lades av Holger Jonasson i slutet av 1980-talet och han är fortfarande lika aktiv i verksamheten.
Nässjö Näringsliv AB drives i aktiebolagsform. Cirka fem personer jobbar inom organisationen och kommunens ägarandel är endast fem procent - i övrigt är det näringslivet och handeln med 68 olika aktieägare som är huvudmän. Det finns 300 intressenter i bolaget - som var och en betalar en årlig avgift. Ingen klagar på detta.
Styrelseordföranden kommer från näringslivet, liksom en majoritet av ledamöterna. VD Claes Johansson besöker innevarande år mellan 500 och 600 näringsidkare i Nässjö och kan erbjuda hjälp i form av resurspersoner med specialiteter inom olika områden, tillgång till olika nätverk, antingen branschvis indelade eller geografiskt.
Nässjö Näringsliv tussar ihop olika företag till kluster som tillsammans blir starkare än de enskilda företagen var och ett för sig.
Massor av ytor
Eller den varumärkesskyddade tjänsten One Door. En dörr in till kommunen, ett besök och ett beslut - oavsett vad saken gäller. Om ett företag gör en markförfrågan på fredagen ska kommunens tekniska avdelning göra markprov på måndagsmorgonen och ett besked ska kunna ges på eftermiddagen.
Det visar sig att just ett snabbt, klart besked som man kan lita på - är enskilt mest efterfrågat av företagarna. Från NNAB:s sida framhålles att det är oerhört viktigt att en kommun skapar sig en nisch - till exempel genom specialiserade utbildningar, eller som i Nässjös fall genom infratrukturen med det goda geografiska läget. Nässjö är bäst på noshjul, gummihjul och järnhjul - flyg, landsvägsfordon och tåg.
Närheten till storstaden Jönköping innebär svårigheter, främst för handeln, men ännu större möjligheter. Just nu planeras för en genomgripande centrumutveckling i Nässjö, bland annat en ny stor galleria med ett 20-tal butiker.
Nässjö ligger alltid bra till på näringslivsrankingen och på vissa delkategorier i absolut topp. Ett förslag är att de politiska partierna i Vimmerby, bokar ett studiebesök i Nässjö, eller beställer en föreläsning - precis som 100 svenska organisationer och kommuner redan gjort, liksom ett 20-tal utländska.

Gör åtminstonde ett besök på Nässjö Näringslivs hemsida. Där kan man exempelvis se att det finns 28 hyreslediga kontor, 19 varmlager eller produktionslokaler i storlekar från 40 kvm till 45 000 kvm, nio kallager, sex lediga butikslokaler, sex asfalterade byggklara tomter - samt cirka 300 000 kvm planlagd industrimark. Samt exakt beskrivet var alla dessa ytor finns.
Slutligen, Nässjö Näringsliv bjuder aldrig på alkohol vid representation, däremot får alla besökare med sig en burk lokalproducerad honung.
Nu väntar vi spänt på vad övriga politiska partier i Vimmerby har för planer avseende näringslivet och handeln. Något måste göras, så att Vimmerby avancerar från den nuvarande köplatsen.
Det är en evig tur att det näringsliv som redan finns är så duktigt att det oftast klarar biffen på egen hand.

Alf Wesik