Trafiksäkerhet. Smaka på ordet igen - och känn en något bittrare smak. Nu måste vi alla hjälpas åt att minimera antalet olyckor och antalet tragedier. Riksdagen har tagit beslut om en så kallad Nollvision, som innebär att noll personer ska skadas och noll personer ska dödas i trafiken.
Innan de når himlen, innan de når trädtopparna - ja, till och med innan de når upp till ratten.
Vägverket är den svenska myndighet som är övergripande ansvarig för trafiksäkerheten. Enligt mitt förmenande har de misslyckats. De har fullständigt snöat in på vajerräcken och automatiska fartkameror. På Vägverkets egen hemsida illustreras undersidan "Trafiksäkerhet" med just bilden av en automatisk fartkamera.
Trots att det är Vägverket som har det yttersta ansvaret och trots att myndigheten är en gigantisk organisation, som arrangerar seminarier och skriver mängder av debattartiklar och pressreleaser om "farten som dödar" och "mötesseparerade vägar" - så händer inte mycket.
Och ordet Nollvision blir bara mer och mer vattnigare. Dags att begrava det långt ner i runda arkivet.
Flyget har sina haverikommisioner, liksom fordonsindustrin. Nu finns möjlighet för alla och envar att gå in och studera olyckorna och kanske avskräckas, eller kanske få energi att ytterligare arbeta för ett säkrare trafikklimat. Och adressen till sidan är www.ntf.se.
Förhoppningsvis finns nu chansen att studera vilken typ av olyckor som är vanligast, exempelvis rena materialfel i bilarna, sjukdomsfall, gåendeolyckor, cykelolyckor, korsningsolyckor.
Hur många olyckor beror på att någon kört för fort, någon kört för sakta, kört om vid fel tillfälle, eller helt enkelt somnat? Naturligtvis vet Vägverket redan om dessa siffror, men nu finns möjlighet för alla att studera dem och dra egna slutsatser.
Alf Wesik