Nollvisionen är urvattnad och missvisande som mål

Trafiksäkerhet. Smaka på ordet. Olyckor med skadade och dödade - det är något ytterst abstrakt, för det drabbar ju aldrig mej, bara andra. Tyvärr blir det stadigt allt fler som brutalt väcks ur den villfarelsen. Trafikolyckor drabbar nämligen alla, och det spelar ingen som helst roll hur duktig man är som chaufför, hur bra vägarna är, hur stor och säker bil man har, och hur gammal man är, hur länge man haft körkort.

Ledaren2007-02-14 07:59
Detta är en ledare.

Trafiksäkerhet. Smaka på ordet igen - och känn en något bittrare smak. Nu måste vi alla hjälpas åt att minimera antalet olyckor och antalet tragedier. Riksdagen har tagit beslut om en så kallad Nollvision, som innebär att noll personer ska skadas och noll personer ska dödas i trafiken.

Har snöat in
Det brukar heta att man ska sikta på himlen för att nå trädtopparna. När det gäller riksdagens beslut om Nollvisionen, är dock inte detta talesätt överförbart. Min uppfattning är att detta nollvisionsmål är så pass in i helskotta orimligt att de höga idealen får exakt motsatt verkan. Att folk ger upp innan de ens försökt.
Innan de når himlen, innan de når trädtopparna - ja, till och med innan de når upp till ratten.
Vägverket är den svenska myndighet som är övergripande ansvarig för trafiksäkerheten. Enligt mitt förmenande har de misslyckats. De har fullständigt snöat in på vajerräcken och automatiska fartkameror. På Vägverkets egen hemsida illustreras undersidan "Trafiksäkerhet" med just bilden av en automatisk fartkamera.
Yttersta ansvaret
Om vi ser på snittutvecklingen under de senaste åren så har det visserligen skett en minskning av antalet olyckor med allvarlig utgång, men utan att ha något vetenskapligt belägg för detta, och därmed ungefär på samma nivå som alla andra gissningar i ämnet, skulle jag tro att den största delen av denna minskning beror på fordonsindustrins ständiga säkerhetsarbete. Bilarna blir helt enkelt bättre och bättre, både vad gäller aktiv som passiv säkerhet.
Trots att det är Vägverket som har det yttersta ansvaret och trots att myndigheten är en gigantisk organisation, som arrangerar seminarier och skriver mängder av debattartiklar och pressreleaser om "farten som dödar" och "mötesseparerade vägar" - så händer inte mycket.
Och ordet Nollvision blir bara mer och mer vattnigare. Dags att begrava det långt ner i runda arkivet.
Säkrare trafikklimat
Nej, istället är det NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, som kommer med det första nyskapande förslaget på år och dag. Och lika självklart som enkelt. På NTF:s hemsida finns sedan kort tid tillbaka en karta som visar varenda dödsolycka som sker i landet. Den beskriver olyckan i korthet och ger en värdefull hjälp för åtgärder som förhindrar att en likadan olycka inträffar igen.
Flyget har sina haverikommisioner, liksom fordonsindustrin. Nu finns möjlighet för alla och envar att gå in och studera olyckorna och kanske avskräckas, eller kanske få energi att ytterligare arbeta för ett säkrare trafikklimat. Och adressen till sidan är www.ntf.se.
Förhoppningsvis finns nu chansen att studera vilken typ av olyckor som är vanligast, exempelvis rena materialfel i bilarna, sjukdomsfall, gåendeolyckor, cykelolyckor, korsningsolyckor.
Hur många olyckor beror på att någon kört för fort, någon kört för sakta, kört om vid fel tillfälle, eller helt enkelt somnat? Naturligtvis vet Vägverket redan om dessa siffror, men nu finns möjlighet för alla att studera dem och dra egna slutsatser.

Alf Wesik