Nytt stationsområde i Kisa med massor av frågetecken

Det är väl bra att Kinda kommun har högtflygande planer. Men frågan är om ekonomin är så bra i kommunen att nästan en miljon kronor kan användas till en arkitekttävling för unga europeiska arkitekter. Det är väl bra att Kinda kommun värnar om europeiska arkitekter och det är väl okej att kommunen har någon sorts gränslöst perspektiv. Men våra egna arkitekter då, varför får inte de chansen?

Ledaren2008-12-17 07:41
Detta är en ledare.

Det finns under branschregistret 26 arkitektbyråer i Linköping. Det finns 3 i Vimmerby. Varför får inte de chansen? Eller alla andra?
Det gäller det framtida Stationsområdet i Kisa. Där planerar Kinda kommun ett helt nytt centralt område, med bland annat plats för buss och tåg, väntsal med café, parkering, brandstation och en idrottshall.
För mig verkar det snurrigt i överkant redan från början. Inte ska väl en modern och framåtsträvande kommun bygga en brandstation mitt i centrum, eller en idrottshall som huvudattraktion "mitt i byn".
De här byggnaderna ska givetvis ut från centrum. Kisa är en så glest bebyggt att någon ytterligare centrumförtätning knappast behövs. Utnyttja istället de öppna ytorna i centrala Kisa, gör dem attraktiva, med grönt och skönt och träd, och se till att det skapas härliga bostäder och ett bra butiksklimat.
Brandstationer runt om i landet flyttas för närvarande ut från de centrala delarna i städerna. I Kisa planeras nybygge mitt i centrum. Idrottshallen, i kombination med aktivitetshus för ungdomar, kan ju planeras lite smart så att befintliga fritidsanläggningar i Kisa kan dra nytta av, eller bidra med, exempelvis lokaler för vaktmästeri, maskinparker, personal, caférörelse.

Ratade idéer
Det finns en handfull platser runt om i Kisa som är bättre än mitt i centrum, såsom exempelvis Tolvmannadalen, IP, eller vid Värgårdsskolan.
Redan i detta stadium blir jag misstänksam inför planerna. När jag sedan får veta att Stationsområdet ska planeras som en arkitekttävling bland unga europeiska arkitekter så blir jag ytterst frågande.
Kinda kommun betalar 830 000 kronor för den här tjänsten. När de unga arkitekterna sedan presenterar förslagen så kan det hända att något av förslagen antas - eller också ratas de. Men Kinda kommuns invånare tvingas ändå hala upp plånboken för att pröjsa 830 000 kronor.
Antingen har Kinda kommun mycket blåögda politiker, eller också har Kinda kommun en så bra ekonomi att spenderbyxorna kan vara på.
Enligt obekräftade uppgifter har de ritningar och förslag som organisationen Europan, tagit fram inte varit särskilt uppskattade bland beställarna. Enligt obekräftade uppgifter har endast ett projekt blivit verklighet hittills, och det är Trähusgränd i Linköping. Alla andra har ratats.
Men bra bilder blir det ju, och många resor och många sammanträden. Och visst är det skojsigt med lite uppmärksamhet.

Olika former
I dagsläget finns det unika möjligheter att ta fram förslag till framtida användning av Stationsområdet. Normalt sett, när konjunkturerna är goda, är det svårt bara att få fram byggentreprenörer, att bara få in anbud. I dessa tider däremot, kommer med all sannolikhet arkitektbyråer och byggentreprenörer att slänga sig över uppgiften.
Det normala är att kommuner i liknande fall först presenterar sina idéer på hundradelsritning och sedan låter alla som vill, presentera sina tankar. Bland dessa ges sedan 3-4 arkitekter uppdrag att ta fram så kallade parallellskisser. Det är enkla skisser på hur byggnationen kan komma att gestalta sig. Kostnaden för detta brukar variera mellan 15 000 och 75 000 kronor.
Vid en liknande idéförfrågan vid byggnadet av Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby kostade kalaset 15 000 kronor, en högst anständig summa.
Med utgångspunkt från dessa skisser väljer sedan uppdragsgivaren ut ett vinnande förslag, eller plockar det bästa från varje. Alla förslagen är uppdragsgivarens egendom och får användas fritt.
Den vanligaste beställningsformen är sedan totalentreprenad. Här svarar entreprenören för såväl arbete som projektering. En totalentreprenad kan vara styrd i olika omfattning. Eller också kan byggherren, i detta fallet kommunen, utföra byggnationen som en generalentreprenad. Då svarar byggherren för projektering medan en byggare står för själva byggnationen.

Europeiskt utbyte
En gammal regel säger att konsultuppdragen vid en byggnation ligger på sju procent av totalkostnad - och av dessa utgör arkitektarbetet cirka fyra procent. Men bland arkitekter är det väl känt att några sådana summor i stort sett aldrig betalas ut - om det inte rör sig om ytterligt välrenommerade arkitekter.
Kinda kommuns lösning förefaller vara ytterst vågad och dessutom riktigt, riktigt storslagen ekonomiskt sett. Det var ett enigt arbetsutskott inom kommunstyrelsen som tog beslutet.
Som en upplysning till politikerna i arbetsuttskottet - och kommunens ekonomiavdelning - kan meddelas att slutsumman alltid brukar bli betydligt högre den dag plus och minus ska summeras.
Varför? Jo, det ska sammanträdas, dokumenteras, ätas, dokumenteras och resas och ätas en hel del innan man kommer till skott. Allt för skattepengar.
Det är ju bra att Kinda kommuns politiker vill befrämja ett internationellt utbyte - men varför ska det alltid ske på skattebetalarnas bekostnad..?
Är det inte Afrikaresor som lockar så är det europeiska utbyten. Ett tips bara; just nu pågår en liknande tävling - inom Europans ramar - om arkitektorisk utformning av Ramses Square i Kairo. Något sorts utbyte mellan Kisa och Kairo kanske kunde vara på sin plats.
Slutligen en fråga; vore det inte bättre att vänta tills dess genomfartsfrågan, kontra förbifart, är löst? Är inte det helt avgörande för brandstationens placering - och därmed för hela Stationsområdets utformning.

Alf Wesik