Obegripligt urusel service på serviceföretaget KLT

Gå på vilket kommunfullmäktigesammanträde som helst i Vimmerby. Det formligen flödar av frågor där meningarna går isär. Argumenten haglar mellan bänkarna i Plenisalen och det känns som om det är omöjligt att komma överens om något. Men det finns ett undantag, en fråga där vad jag vet, alla är överens. En fråga som berör väldigt många. Det gäller KLT, det gäller Stångådalsbanan. Det gäller det kollektiva resandet till och från vår kommun.

Ledaren2011-12-20 07:53
Detta är en ledare.

Den stora enigheten till trots, framgångarna har uteblivit.
De flesta politiker tycker att trafiken på Stångådalsbanan är mycket viktig för kommunens möjligheter att överleva och expandera. Andra kanske inte vill gå så långt - de vill gå längre. De tycker Stångådalstrafiken är helt avgörande för Vimmerbys framtid.
Samma tongångar gäller självklart även Hultsfred och Kinda.
När vi konstaterar att framgångarna uteblivit trots att det föreligger någon sorts konsensus, så handlar det om den resandemisshandel, som föregår dag efter dag efter dag. Man kan verkligen ställa sig frågan vad det är som gör att en verksamhet, en organisation, som ska syssla med service, och goda relationer, fortsätter att så flagrant missköta sina kunder.

Morgnar stängt
Vi på tidningen har infört ett otal insändare, krönikor och debattartiklar i ämnet. Vi får, om inte dagligen så i alla fall vid ett par tillfällen varje vecka - ta emot klagomål från uppgivna resenärer. Det finns ingen anledning att återigen upprepa dessa, utan riktar istället in oss på den senaste klagostormen.
Det handlar om tillgänglighet och service på järnvägsstationen i Vimmerby - som dessutom tjänar som Resecentrum. Servicenivån har enligt samstämmiga uppgifter nått en bottennivå och det verkar inte finnas någon som helst avsikt eller vilja att försöka förbättra situationen.
Det handlar om ständigt låsta dörrar till huvudentrén, minskade öppettider i biljettförsäljningen, om biljettautomater som bara fungerar till "utvalda" resor.
Den företagsledning som bestämmer att öppettiderna för service och biljettförsäljning inte ska inkludera vardagsmorgnar, och -kvällar, samt helger - kan själv aldrig, aldrig ha använt sig av färdmedlen tåg eller buss.
Vi andra kan upplysa om att det är under just dessa tider som pendlare och stamkunder reser och dessutom sköter det praktiska, för att kunna fortsätta.
Nu har det blivit så att fiket på stationen, På Spåret Café & Kiosk, har tvingats ta på sig uppgiften att upplysa vilsna resanden om allehanda frågor, samt fungera som en Vimmerby turistbyrå light.
Detta eftersom KLT fullständigt avskaffat sin service.
Det förtjänar dock att poängteras att klagomålen beträffande service och praktiska arrangemang, gäller den tågtrafik som KLT bedriver, inte busstrafiken.
Under jul- och nyårshelgerna är Resecentrum förresten tillbommad. Låst och stängd och nedsläckt. Men det var väl väntat, för då är det väl ändå ingen som reser..? Eller tänker jag fel?

Ny trafikorganisation
Karl-Johan Bodell, VD på Kalmar Läns Trafik, svarar på kritiken att alla dessa åtgärder ingår i en affärsplan. Att det ska införas ett nytt system för biljettinköp.
Men snälla, Bodell, varför inte behålla det gamla systemet tills dess att det nya är igång? Och varför hålla huvudentrén låst? Varför inte använda sig av tidlås på dörrarna?
Kalmar Läns Trafik AB ägs gemensamt av Landstinget och länets tolv kommuner. I företagets grundläggande målsättning kan vi läsa att "alla som har ett resebehov ska se det som naturligt att alltid åka kollektivt". Vidare i företagets högtidliga vision; "vi ska vara ledande i Sverige avseende tillgänglighet och bemötande".
Vimmerby kommun har för närvarande ingen representent i KLT:s styrelse. Inte ens någon suppleant. Det är ändå svagt att kommunen har låtit sig nöja med den urusla situation som är. Visserligen uttrycks ständiga klagomål, från en enig politisk skara i Barnens stad - men det är mer i form av läpparnas bekännelse, än kraftfulla krav, åtgärder och resultat.
Från och med årsskiftet sker viktiga förändringar i organisationen för all trafik och infrastruktur. Det bildas en ny nämnd under Kalmar läns landsting, som får ansvar för trafikfrågor.
Vimmerby kommun får mer inflytande i den nya trafikstyrelsen genom två representanter. Helen Nilsson (S) är utsedd bland politikerna och trafikhandläggare Joakim Svensson bland tjänstemännen.
Kanske vågar vi hoppas på ett mer resultatinriktat arbete, i denna för kommunen och regionen, så helt avgörande fråga. Kanske inte...

Alf Wesik