Oheliga allianser tvärs emot väljarnas val kan aldrig gå bra

Här om dagen sattes punkt för ett lika kort som misslyckat samarbete i svensk politik. De ideologiska skillnaderna mellan framför allt vänsterpartiet och socialdemokraterna, men även miljöpartiet och de andra rödgröna partierna - visade sig vara allt för stora.

Ledaren2010-10-27 06:55
Detta är en ledare.

Väljarna svarade med misstro; inte kan väl mitt parti osv osv. Den borgerliga sidan har byggt upp en mer naturlig allians efter alla år av gemensam opposition. Åsiktsgravarna har inte varit alls lika djupa.
I Kinda kommun har vi ungefär samtidigt upplevt starten på ett ännu märkligare samarbete. Brister i personkemin mellan ledarna för de borgerliga partierna gör att en av vinnarna i höstens kommunval, Folkpartiet, sparkas ut från den borgerliga alliansen. Och istället kallas en annan vinnare in, men en rödgrön sådan, nämligen Miljöpartiet.
Detta innebär att de politiska aktiva val som en stor del av Kindas invånare gjorde, helt negligeras. Helt enkelt körs över med en sorts ohelig allians.
För inte kunde väl någon inför valet ens komma på tanken att den nya kommunregeringen i Kinda skulle bli en lagom bitter mix bestående av tre delar borgare och en del vänster.
Att på detta sättet sätta sig över väljaropinionen kan aldrig gå bra. Det är inte bra för demokratin och det är inte bra för samhället.
Det är ju trots allt så att politik bygger på mer än en fråga - politik handlar om ideologier, övertygelser och långsiktiga samhällsvisioner.
Björksundsfastigheten är säkert jätteviktig för många, men jag undrar om inte frågor om företagsutveckling, sociala åtaganden, skolnedläggningar, kransorternas avfolkning, med mera, med mera, är så oändligt mycket viktigare.

Många fler pendlare
Jag kan omedelbart spåra en tänkbar effekt som bekymrar i alla fall mig. Och den rör för en gångs skull inte Björksund ett endaste dyft.
Miljöpartiet, som nu ingår i majoritetsalliansen i Kinda, säger i sitt länsprogram för Östergötland att vägtrafiken måste "växlas bort". Att den spårbundna trafiken måste tillåtas ta över mycket av den trafik som idag går på landsvägarna. Och det gäller såväl personer som gods.
Den som säger så har en viss tyngd inom det politiska etablissemanget, miljöpartisten Annika Lillemets, ersättare i riksdagens trafikutskott.
Vad säger egentligen Pontus Wessman, Miljöpartiet i Kinda, nybliven makthavare, om detta? Vill han att vägtrafiken mellan exempelvis Linköping och Kinda ska "växlas bort"? Vad är hans ideala bensinpris och hur ska detta främja boende på landsbygden i Kinda?
Jo, jo, han kommer säkert att svara att järnvägen och den regionala pendeltrafiken är jätteviktig och jorden är den enda vi har och...
Kinda kommun har rasat från ett mycket fint läge på företagsrankingen. Att göra det enkelt för sig och skylla detta på lågkonjunkturen håller inte, eftersom listan är relativ, och eventuella upp- och nedgångar i konjunkturen drabbar alla kommuner lika.
Jag anser att infrastrukturfrågorna måste prioriteras av politikerna i Kinda. Före exakt allt annat som finns.
Det är nämligen först när vi har en optimal pendlarsituation till och från den expansiva Linköpingsregionen, som invånarantalet kan öka åter, liksom därmed skolornas elevunderlag, personalbasen till näringslivet, köpunderlaget till handeln, och så vidare. Den som inte förstår sambandet mellan invånarantal och skatteunderlag, och därmed möjligheter till upprätthållen kommunal service - bör läsa på.
Så finurligt är det att dessa pendlare inte bara bidrar med viktiga skatteinkomster, utan även genererar nya företag och möjligheter till expansiv servicenäring. Bara vinnare alltså, inga förlorare.

Viktiga framtidsfrågor
Med andra ord ska visst pendlartrafiken med regiontågen stimuleras och förbättras, men minst lika viktigt är det att riksvägen mellan Kinda och Linköping, eller ännu hellre Vimmerby och Linköping, byggs ut, görs säkrare, förses med viltstängsel och fler filer.
Som det är idag är trafiksituationen inte bra. Ständiga köer och trögflytande, seg och farlig trafik. Detta hindrar till stor del den naturliga pendling som borde vara mer omfattande.
Varför? Jo, eftersom Linköping är en ytterligt expansiv ort, med bostadsbrist och skyhöga boendepriser, samtidigt som natursköna Kinda, med pärlor som Rimforsa, Björksfors, Horn och Tidersrum, ligger bara ett stenkast bort.
Samtliga samhällen inom fullt acceptabla pendlingsavstånd - och med priser på tjusiga villor, som Linköpingsmäklarna begär, och får, för betydligt modestare boenden.
Jag är rädd att Kindas politiker faller in i något sorts Moment 22, att de inte anser sig ha resurser att lobba för ytterligare och snabbare utbyggnad av såväl riksvägen som järnvägen.
En stark majoritet i Kinda borde koncentrera sig på dessa relevanta framtidsfrågor, istället för att bilda allianser byggda på personkonflikter och hastigt påkomna nycker.

Alf Wesik