Om jag ser på Aktuellt en kväll till exempel, kan jag plötsligt upptäcka att jag sitter och kommenterar vad nyhetsankaret har för färg på slipsen - istället för att kommentera det han talar om - att flyktingarna har det kallare och jäkligare och värre än någonsin.
Okej, jag erkänner - jag blir verkligen irriterad på nån som lite försynt blinkar till med helljuset, för att påminna mig om att jag själv kör vägen fram med helljuset rakt upp i ögonen på mötande trafiken.
Okej, så är det. Det handlar påfallande ofta om någon form av läpparnas bekännelser.
Störande körning
Men detta med parkeringsplatser i Vimmerby. Parkeringsplatser i Västervik - och avstängda gator. Körhinder på gator i centrala Kisa och allt ivrigare krav på en förbifart.
Det är också solklara fall av läpparnas bekännelser.
Det är givetvis så att bilar är smutsiga. De släpper ut en hel del skadliga ämnen. Och även om utsläppen minskar kraftigt per bil räknat, blir det en hel del utsläpp om vi smockar ihop alla utsläpp i en stor osande hög.
Och de är farliga också, bilarna. Och väsnas nåt så infernaliskt. De har dessutom en tendens att plötsligt få högre motorljud på kvällar när vanligt folk vill vara i fred. Och extremt högre motorljud nattetid när vanligt folk vill sova.
Trafiken ökar igen
Jag förstår protesterna.
Men ett förslag som att stänga av stora delar av Västervik, att helt enkelt göra det svårare för de som av eget val, eller av tvång, väljer att använda sin bil - det är ofta kontraproduktivt.
Det leder påfallande ofta till ökade kostnader, mer krångel, mer byråkrati - och märkligt nog väldigt minimal positiv effekt.
Som trängselavgiften i Göteborg. Den som drevs igenom trots folkomröstningens vilja att den inte skulle införas.
Ja, biltrafiken gick ner en smula i omfattning en liten tid. Men så stod det still en tid. Nu har biltrafiken istället ökat i centrala Göteborg.
Det beror helt enkelt på att det är ytterst få människor, i alla fall 25 år och äldre, som tycker det är speciellt kul att bara köra bil för körandets skull. Eller för att jäklas med "vanligt folk". Folk åker för de måste.
Jag vidhåller min uppfattning att handel och butiker är den enskilt viktigaste faktorn för de mindre orternas chanser att överleva. Ja, bredvid infrastrukturen då, förstås.
Själva dödsstöten
Utan handeln förvandlas glada städer till i bästa fall trötta, tysta städer - i värsta fall folktomma städer. Utan handel och fackbutiker och liv och rörelse och skratt och gråt minskar attraktionsvärdet och därmed lusten att bo kvar eller bosätta sig på orten.
Vilket innebär att servicen minskar eftersom utbudet minskar. Det blir till en ond cirkel.
Med minskad service blir det ännu mindre anledning att öppna eller driva butiker, ännu mindre anledning att starta restauranger, caféer, att försvara skolorganisationer, polisen, sjukvård, taxi, ambulans och brandkår.
Och vips är vi framme vid själva dödsstöten. Det sker när ortens uråldriga och mer än livsviktiga industri läggs ner eller i bästa fall skär ner.
Lättare att fuska
Jag vill inte säga att allt detta enbart kan skyllas på införande av P-skivor. Det vore smått hysteriskt schizofrent.
Men vi kan dra lärdomen att vi helt enkelt har en skyldighet att noga lyssna till vad butiksägarna vill själva. Vad handeln vill.
Det är oförlåtligt knäppt att inte lyssna på den intressegrupp som drabbas - i samband med alla beslut. Och särskilt när det handlar om centrumbutikerna.
Och visst ligger det något i det handeln själv säger. Att P-skivor bara gör det enklare för de som vill utnyttja systemet, stå länge och ockupera värdefulla nära parkeringsplatser.
Istället för att som idag tvingas flytta hela bilen varannan timme, räcker det ju att skjuta fram timvisare två timmar åt gången.
Kvart på kvart
Eller som mitt eget exempel i Linköping. Jag stannar "alltid" på Klostergatan när jag är i Linköping. Bara därför att i närheten finns regionens mest välförsedda tidningsbutik, dessutom med en kunnig personal.
Tidigare har man knappt hunnit bläddra igenom en hylla av tidskrifter innan p-tiden på en kvart gått ut. Nu har man infört en App i mobilen som gör att det väldigt enkelt går att flytta fram p-tiden kvart efter kvart efter kvart.
Och det var väl knappast inte meningen?
Jag är rädd för att P-skivorna får samma oönskade effekt. Liksom den "vackra tanken" att låsa delar av centrala Västervik, eller att se till att människor åker förbi Kisa, snabbast möjligt utan någon notis om den lilla östgötska pärlan och alla de trevliga butikerna.
Och just det kan jag verkligen reta mig på.
Alf Wesik
P-frågan har ett symboliskt värde för småorternas framtid
Okej, jag erkänner, jag retar mig också på saker och ting. Ständigt.
Foto:
Detta är en ledare.