Regeringsdirektiv om höjd fart blev till omfattande sänkning

Detta bakvända resonemang är fullständigt oacceptabelt. Så himla dumt att klockorna stannar. Men å andra sidan vore det ju snudd på tjänstefel att bli förvånad förslaget kommer ju nämligen från Trafikverket.

Foto:

Ledaren2016-05-18 05:48
Detta är en ledare.

Inte nog med att verket precis som vanligt plockar fram sina gamla uttjatade snyftargument för att locka de lättledda till sin sida, de kryddar dessutom anrättning med ingredienser så märkliga att någon helt enkelt måste ställas till svars.

Jag sitter och funderar på vad som skulle hände i vårt samhälle om myndigheter och tjänstemän plötsligt slutade agera, slutade jobba för förbättringar och utveckling.

För att istället som Trafikverket slappt bara flyta med nedströms. Hur var det nu hon sjöng, Louise Hoffsten; Only dead fish follow the stream.

Men nu är det inte Fiskeriverket det handlar om utan Trafikverket. Nu är det inte döda gäddor det handlar om, utan en hel landsbygd om framtiden för hela södra Östergötland, delar av Jönköpings län och hela Norra Kalmar län.

Krav på omorgansation

Förslaget att sänka maxhastigheten på våra riksvägar är verkligen provokativt. Särskilt som det inte görs med olycklig olycksstatistik som argument, eller ens miljö-, eller ens bullerfrågor, eller nåt annat vettigt.

Nej, det sker endast med argumentet att det är en anpassning till "vägarnas säkerhetsstandard".

Detta innebär att vi helt enkelt struntar i behov och investeringar och sunt förnuft, för att istället sätta nivåer efter de brister och tillkortakommande som de facto finns.

Det är självmål, Trafikverket och ett klart bevis för att räckan med brister inom myndigheten som uppdagats genom årens lopp, bara fortsätter. Det vore bättre att satsa de pengar som den här bakåtsträvande utredningen kostar, för att istället lägga dem på dels upprustning av våra riksvägar, dels en omorganisation av hela Trafikverket.

Landsbygdstillgänglighet

Trafikverkets verksamhetsområden är fem till antalet; Planering, Trafikledning, Underhåll, Investering samt något som kallas Stora projekt. Mitt förslag är att det borde finnas ett sjätte verksamhetsområde; nämligen Landsbygdstillgänglighet.

Just vägarnas standard är nämligen mycket viktiga för hela Sveriges framtid, men fullständigt avgörande för landsbygdens utveckling och befolkningsutveckling.

Det är bra att Kinda kommun i sitt remissvar säger ifrån på skarpen. Det är bra att kommunalrådet i Vimmerby, Tomas Peterson (M), protesterar med hög stämma. Det är bra att Per Sixtensson (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Eksjö kommun säger nej till remissen. Det är bra att Tomas Kronståhl, socialdemokratiskt kommunalråd i Västervik, med stöd av Mats Hugosson (C), ställer sig negativa till förslaget.

Samtliga dessa kommunala företrädare anför i princip samma skäl till varför de ställer sig klart negativa till förslaget från Trafikverket.

Avgörande pendlingstid

I Eksjö pekar Sixtensson bland annat på det faktum att RV 40 mellan Vimmerby och Eksjö håller en bra standard och att den inte är mer olycksdrabbad än någon annan. Han påpekar också att vägen byggdes om för några år sedan just för att hastighetsgränsen skulle kunna upprätthållas.

I Västervik säger Kronståhl att han istället vill se en höjning av hastigheten på RV 40 mellan Västervik och Vimmerby. En sänkning påverkar pendlingstiden mellan Västervik och Vimmerby, Jönköping och Göteborg, som är av allra största vikt.

I Vimmerby säger Peterson att en sänkning av hastigheten skulle hämma utvecklingen. "En sänkning av hastigheten på RV 23/34, är lika tokigt som en sänkning på RV 40."

I Kinda säger kommunen i ett yttrande att "hastigheten inte får bli ett instrument för att minska underhålls- och driftskostnaderna på riksvägarna".

Ja, de har helt rätt dessa ledande politiker i våra bygder. En sänkning av hastigheten är inte bara en sänkning av farten utan en sänkning av hela regionen.

Överdrivet? Nej tyvärr inte, alla utredningar pekar på pendlingstidens betydelse för utvecklingen.

Ute och cyklar

När regeringen i ett ägardirektiv för Åtgärdsplanering 2014-1025 i december 2012 efterlyste översyn av hastighetsgränserna, var tanken tvärtom, att den kunde höjas på vissa sträckor för att, och nu citerar jag; "motverka de negativa effekterna som kan uppkomma i form av försämrad tillgänglighet och ökade restider". Slut citat.

Jo, förresten, ett stycke till ur direktivet; "Därför är det inte aktuellt att genomföra ytterligare långtgående reformer av hastighetssystemet".

Det säger egentligen allt. Trafikverket är helt enkelt ute och cyklar runt om på våra riksvägar, i sakta mak och utan att veta särskilt mycket om något alls. Verket kan ju börja med att åka runt till aktuella kommuner i ett försök att komma i fas med verkligheten.

Börja med Vimmerby, som ju hamnar i något sorts "svart hål", svårare och mer tidsödande att nå från exakt alla håll och kanter.