RV 34/23 lika viktig pulsåder som den vanemässigt prioriterade E 22

Det var i våras som regeringen fattade beslut om omfattande intrastruktursatsningar runt om i landet. Hela 500 miljarder kronor skulle pytsas ut till olika projekt, för att i någon mån hejda den kvalitetsförsämring som vårt landsvägs- och järnvägsnät genomgår.

Ledaren2010-11-04 07:44
Detta är en ledare.

Förr i tiden var det ofta så för oss som gärna bilade lite kors och tvärs i Europa, att det var en välsignelse att komma hem till Sverige igen, sedan man guppat och plonkat omkring på skruttiga vägar på kontinenten.
Idag är det i princip tvärt om. Det är i Sverige det hoppar och skuttar och på kontinenten det rustas och investeras.
Tyvärr har detta inte uppmärksammats av de statliga myndigheter som varit tillsatta att sköta just dessa frågor. De har istället, lite förenklat, haft fullt upp med att jaga fortkörare och sammanställa statistik som visar att deras säkerhetsarbete ger resultat. Trots att de flesta vet att det mesta av förbättringarna har tillkommit tack vare ny säkerhetsteknik i våra bilar - och den står fordonsindustrin för.
Nåväl, vi har nu haft ett val och har fått en ny infrastruktur- minister i Catharina Elmsäter-Svärd (M), som tagit vid efter Åsa Thorstensson (C). För Östergötlands-, Kronobergs- och Kalmar län har ansvars- förändringen medfört viss oro. Ska pengarna som beslutats för perioden fram till 2021, verkligen ligga kvar. Eller ska Elmsäter-Svärd plocka från våra regioner och istället satsa mer i Mälardalen, Öresundsregionen eller på Västkusten?
Inte mindre än 500 miljarder kronor ligger i potten - och på spel står massor av angelägna intrastrukturprojekt i vårt område.
Riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) var en av många som oroades och därför ställde han en interpellation till nya infrastrukturministern där han frågade om regeringens tidigare beslut ligger fast. Åkesson menar att en satsning på det finmaskiga vägnätet är av stor betydelse för våra regioner, kommuner och näringsliv, exempelvis genom en förstärkning av bärighetsklassningen på enskilda vägar.
Han säger också i sin interpellation att det är av yttersta vikt att kommunikationerna är de allra bästa tänkbara. För svensk tillväxt och regional utveckling.

Prioritering
Catharina Elmsäter-Svärd svarade Åkesson att den ambitiösa planen, som hennes företrädare var med att ta fram, verkligen ligger fast. Hon konstaterar även att det känns mycket bra att 500-miljardersplanen till fullo är finansierad, till skillnad från liknande framställningar tidigare. Dessutom säger hon i sitt svar till Åkesson att regeringen ska hålla bättre koll på att det nybildade Trafikverket verkligen ska sköta sina uppgifter effektivt.
Vi får förmoda att detta görs med tidigare statliga myndigheters skrala resultat som grund. Det har till och med tillsatts en så kallad Produktivitetskommitté, som ska hålla koll på just den saken.
Avslutningsvis säger Elmsäter-Svärd att det redan under innevarande år kommer att ske en genomlysning av underhållsbehovet av vägar och järnvägar. Och detta ska ske i nära samarbete med kommuner, regioner och näringsliv.
Anders Åkessons och andra politikers engagemang i denna fråga, liksom regionförbundets, och en mängd andra instanser, är naturligtvis oerhört bra. Det är bra att vår ibland mycket bortglömda del av landet, kan få del av de stora pengar som satsas.
Däremot ställer jag mig tveksam till den ringa del av de 500 miljarder som öronmärks för projekt i vår region.
Däremot ställer jag mig frågande till prioriteringen, när jag hör exempelvis Åkesson tala om saken, eller regionförbundet i Kalmar län. Dessa personer framhåller alltid E 22:an utmed kusten som den stora pulsådern. Det talas alltid om det absolut nödvändiga att satsa på denna väg, med förbifart Rinkabyholm och Verkebäck, samt ett flertal satsningar på E 22 både söder och norr om Kalmar län. Det talas även om vikten av järnvägen Emmaboda-Karlskrona, om mötesspår på Kust till kustbanan och så vidare.
Ofta hör man E 22:an nämnas i termer av livsviktig pulsåder för infrastrukturen i vår del av landet, i Kronoberg, Kalmar och Östergötlands län.

Märklig tystnad
Det råder ingen tvekan om att E 22:an är en högfrekventerad väg. Särskilt på fredagseftermiddagarna när helg- och semesterfirande på Öland pockar. Men om vi ser till den tillgängliga statistik som finns så är trafikmängden på E 22 i stort sett jämförbar med trafikmängden på RV 34, eller RV 34/23, som den heter nu. Det gäller främst sträckningen från Växjö, via Målilla, Vimmerby och till Linköping.
Skillnaderna är i alla fall inte så stora om vi ser till antal dygnsfordon, att den kan ignoreras helt, till förmån för E 22. Med bakgrund av att RV 34/23 på långa sträckor är ett virrvarr av krokiga, farliga och dåligt underhållna vägstycken - samtidigt som E 22:an håller en ganska hygglig standard - så förefaller denna enögda prioritering mycket snedbelastad.
Det är märkligt att kommunerna utmed RV 34/23 finner sig i det egna regionförbundets prioriteringar. Det är märkligt att partierna, och kanske fram för allt centern, inte inser att även inlandet måste få del av kakan för att kunna överleva och utvecklas.
Dags för kommunpolitikerna att harkla sig och försöka göra sin höst hörd.

Alf Wesik
Fakta
Liknande siffror/ Alf Wesik

Vad grundar jag då mina uppgifter på - jo, de senaste trafikmätningarna visar att när det gäller den tunga trafiken så trafikeras RV 34/23 av cirka 500-600 dygnsfordon från Kisa och till Linköping. Mellan Vimmerby och Hultsfred är det dryga 600 tunga fordon per dygn, och söder ut blir det en nedgång till cirka 500 fordon för att mot Oskarshamn åter gå upp till 640. Ett snittvärde på hela sträckningen ligger på cirka 580-600 tunga fordon per dygn. Källa Trafikverkets Trafikflödesmätningar.
Motsvarande siffror för E 22 är 500 tunga fordon vid Gamleby, 700 vid Västervik, den långa sträckan söder om Västervik och sedan 400 till 500 fordon ner mot Kalmar. Just vid Mönsterås går av förklarliga skäl den tunga trafiken upp till 870 fordon. Jag skulle vilja säga att antal tunga fordon på hela sträckningen är ungefär desamma som på V 34/23.
När det gäller all fordonstrafik - alltså inkluderat även motorcyklar och personbilar - så är motsvarande siffror 7 000 söder om Linköping, för att minska till cirka 4 200 ner mot Kisa. På rakorna mellan Vimmerby och Hultsfred är det 5 500 dygnsfordon och sedan söderut på RV 34/23 går det succesivt nedåt till 3 000 och till och med 2 900. Ett snittvärde på hela sträckningen ligger på cirka 5 000 dygnsfordon.
På E 22, däremot, är det 3 100 dygnsfordon vid Söderköping, för att sakta öka till cirka 7 000 utanför Västervik, minska till 3 500 mitt mellan Oskarshamn och Västervik och sedan gå upp mot 6 100 vid Oskarshamn och 7 000 ner mot Kalmar. På E 22 just utanför Kalmar är det cirka 10 000 dygnsfordon. Ett snittvärde på hela sträckan ligger på cirka 5 500 fordon.
Jämför detta: cirka 5 000 på RV 34/23 mot cirka 5 500 på E 22. Visserligen något mer på den sistnämnda, men ingen större skillnad. Inte så stor i alla fall att den ena vägen kan kallas pulsåder, och den andra negligeras.
Vi måste i första hand få bort flaskhalsarna på RV 34/23, bredda och raka vägen, förse den med fler filer och dessutom viltstängsel. Det är oerhört mycket mer angeläget än ytterligare miljarder på en redan hyggligt bra E 22.
Dessutom är det så att en RV 34/23 i bättre skick i sin tur bättre servar och kompletterar tvärvägarna, öst-västliga RV 33 mellan Jönköping och Västervik, samt RV 23 sydväst till Växjö. RV 33 har en dygnstrafik på cirka 2 800 fordon och Målilla-Växjö-vägen RV 23 cirka 3 000.
Vad säger Anders Åkesson om det? Vad säger Catharina Elmsäter-Svärd?