Satsa på nyetablering, men glöm ej de befintliga företagen

Kommunalrådet Leif Larsson har ingen, som han själv utrycker saken, anledning att urskulda sig angående kommunens arbete för att få en ny tillfartsväg till Ljunghälls. "Vi jobbar stenhårt på en lösning", deklarerar han frankt i vår tidning. Vi kan inte slå fast att kommunledningen försummar arbetet med att få en ny infart till stånd, men däremot kan vi med all önskvärd tydlighet konstatera det uppenbara. Det finns faktiskt inte någon bra infart till Ljunghälls. Trots att företaget, för att upprätthålla sin gjuteriproduktion kräver besök av i snitt 35 tunga lastbilar per dygn.

Ledaren2005-01-26 07:55
Detta är en ledare.

Den informationen räcker. Vimmerby kommun kan inte skylla på varken Regionförbundet eller Vägverket när det gäller denna sak. Det handlar faktiskt om kommunens i särklass största arbetsgivare, givetvis undantaget kommunen själv som är 50 procent större, det handlar om Södra Vi-bornas säkerhet. Ljunghälls har expanderat kraftigt och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det att krävas ytterst delikata transporter till företaget - nämligen med flytande aluminium.

Krångel och byråkrati
Ingen särskilt lustig situation. Varken för Ljunghälls som företag, eller för Södra Vi-borna, att bygatan kommer att trafikeras gång på gång av lastbilar fyllda med 200 ton flytande, het metall. Vecka efter vecka.
Vimmerby kommun kan inte längre skylla på andra offentliga myndigheter. Företagsledningen har faktiskt påtalat behov av en ny infart från riksvägen i årtionden. Utan att ett jota har hänt. Om så Ljunghälls önskar tak över hela Södra Vi så ska kommunen sätta in alla resurser för att försöka lösa problemet.
Som vanligt handlar det om prioriteringar. Företaget å sin sida måste prioritera sin egen utveckling, ställa lokaliseringen i lilla Södra Vi mot andra, ur infrastruktursynpunkt bättre orter. Och detta i sin tur mot andra fördelar i Södra Vi - som lojal personal, bra lokaler, yrkesskicklighet. Företagsledningen ska inte behöva tänka på vägar, avlopp, elförsörjning och liknande. Sådant ska bara finnas där.
Kommunen däremot har andra saker att prioritera, ställa mot varandra. Exempelvis varför den ska satsa massor av miljoner på att få nya företag till Vimmerby, i exakt samma stund som befintliga arbetsgivare upplever sin situation som både krånglig och byråkratisk.
Varför inte satsa på de redan existerande företagen istället, de som faktiskt håller hela kommunförvaltningen på benen, ser till att folk får lön och försörjning, så att det betalas in skatter, så att kommunen kan avlöna sina 1 250 anställda.
Ordna infarten nu
Infrastrukturen är livsviktig för hela Sverige, men särskilt viktig för glesbygdskommunerna. Kommunen ska se till att järnvägen finns där och att folk kan pendla och resa, trots att ansvaret egentligen ligger på Banverk och andra spårbundna operatörer. Kommunen ska se till att det finns el i varje kommun-vrå, trots att det är en massa elbolag som egentligen har det yttersta ansvaret. Kommunen ska också se till att vägar och gator och cykelbanor fungerar, även om en del av dessa faktiskt ligger under Vägverkets ansvar.
I infrastrukturen ingår också kommunikationer i form av röst och data. Kan kommunen plöja ner fiberkablar för tiotals miljoner i obygden - och till minimal nytta - borde samma kommun kunna se till att Ljunghälls, med sina 700 anställda, får en snabb och säker infart till sitt industriområde. Alldeles oavsett vems ansvar det är. Egentligen.
Konkurrens sätts ur spel
Vimmerby kommun agerar inte heller särskilt företagsvänligt i fallet med fastigheten Vidar 8, i Vimmerbys östra utkanter, vid Folkets Park. Där hyr idag såväl Holmen Skog som Sydved Energileveranser finfina kontorslokaler. Kommunen säger helt enkelt upp hyresgästerna och säljer fastigheten internt till Astrid Lindgrens Värld.
För det första är det tveksamt om kommunen rent juridiskt får sälja fastigheten internt utan att även erbjuda den till eventuella privata utomstående intressenter. Hade Astrid Lindgrens Värld varit ett av kommunen helägt dotterbolag så hade affären räknats som en ren intern angelägenhet, men nu är det faktiskt en liten, liten del av ALV som ägs av privatpersoner, och då ska enligt jurister på Kommunförbundet alla andra privatpersoner ha samma rätt.
Dessutom är det framtida användningsättet för Vidar 8 mycket tveksamt. Istället för att som idag hyra lägenheter av 16 olika hyresvärdar - för att husera sommarpersonal - vill ALV ha egen kontroll även över denna verksamhet. ALV får svidande kritik för osund konkurrens när det gäller stughyrningen. Nu ska den kommunala lekparken till detta addera lägenhetsförmedling på olika villkor.
Kanske skulle någon privat turistaktör vilja köpa Vidar 8 och konkurrera med kommunen. Det är omöjligt, glöm det. Här släpps ingen privat konkurrent över bron.

Alf Wesik
Läs mer om