Släpp prestigen, tala med Södra Vi-arna och bygg på

Gårdagens ledare var osignerad i papperstidningen. Nej, det handlade alltså inte om något plötsligt infall av kursändring, eller om någon form av skyddsväst i form av anonymitet. Det blev helt enkelt ett fel, Trycksfels-Nisse var framme, som det brukar heta. Jag hyllar tvärtom öppenhet i debatten och kommer att fortsätta utrycka mina åsikter helt i det fria, alldeles oavsett vilka reaktionerna blir på det jag skriver. Jag skulle vilja haka på ett ärende i gårdagens ledare. Det gäller infarten till industrierna i Södra Vi.

Ledaren2005-10-15 04:15
Detta är en ledare.

Socialdemokraten och Södra Vi-bon Jan Henriksson har drivit frågan sedan ett stort antal år och det var kanske just det som var felet. Förslaget om en ny och säkrare infart kanske kom från fel person. I så fall är det beklagligt. Det är skrutt att miljö- och framför allt trafiksäkerhet - ställs åt sidan på grund av politiska ställningstaganden och politisk prestige.
Denne Henriksson ska ha en stor eloge för sitt enträgna arbete i denna fråga och jag tror han har nästan varenda Södra Vi-bo bakom sig när han gång på gång för fram sina krav på en ny infart.

Producerar intäkter
På det offentliga förberedande samrådsmöte som hölls i samhället för någon månad sedan var uppslutningen mycket stor. Detta är alltså en fråga som berör Södra Vi-borna. Och tacka sjutton för det, det handlar ju om barnens säkerhet, det handlar om de vuxnas säkerhet, det handlar om miljön - och det handlar om arbetstillfällen.
Metallfabriken Ljunghäll AB har haft en helt enastående produktionsutveckling och det glädjer alla, inklusive kommunens ekonomichef. Det blir massor av fler arbetstillfällen och det blir en drös med nya skatteintäkter. Finfint, men högst osäkert.
I tider när svenska företag söker effektivitet och nya möjligheter till en billigare produktionsapparat ska vi vara ytterst tillfreds med att ha en sådan mönsterindustri inom kommunens gränser. Det är förbaske mig kommunens skyldighet att på alla sätt och vis serva den med alla till buds stående medel.
Jag kan inte begripa varför det ska tummas på konkurrensregler, när det gäller hyror, markköp, investeringshjälp och annat, så fort det handlar om nyetableringar. Så skoj kan det väl inte vara att ständigt vara ute och representera och försöka ragga nya företag. Satsa på dem som redan finns, satsa på Ljunghälls och på Ansgarius Svensson AB, som är etablerade sedan länge och som förutom gjutgods och två tum-åttor, producerar såväl jobbtillfällen som intäkter.
Kalmarutredning
Jan Henriksson själv har sin bostad vid genomfarten. Han målade nyligen om sin veranda och noterar nu att den blivit skitig igen. Henrikssons skitiga veranda ska vi alla vara ytterst glada för, för det betyder att produktionen till och från industrierna i samhället går för högtryck. Och Jan, han får väl plocka fram skurmoppen.
Viktigare är då att förebygga olyckor i Södra Vi. Vi kan inte fortsätta att ha en situation där lastbilschaufförer tvingas lotsa 60 ton och 25 meter mellan cyklister och dagisbarn och pappalediga barnvagnsdragare.
Nu har vi en situation där Vägverket Konsult från sitt Kalmar-kontor gjort en förstudie på kommunens uppdrag. Bra så, att den kommit till och att kommunen betalar den. Men frågan är om inte Södra Vi-borna skulle kunna komma fram till något minst lika bra.
Jag tror till exempel Södra Vi-arna redan vet att, och jag läser innantill ur utredningen; "samhället är relativt plant och marken lutar sedan ner mot sjön Krön". Eller följande; "undersökningar visar att fler kvinnor än män anser det oaccptabelt att människor dödas i trafiken". Jo, jo.
Slutsatsen som trafikkonsulten kommit fram till är i alla fall att det ska byggas en ny infart från riksväg 34, in till samhället. Från en plats mellan de båda nuvarande infarterna. Samtidigt skulle den norra infarten bommas igen, vilket ju naturligtvis glädjer de boende på gårdarna i de norra delarna.
Södra Vi betalar
Men det blir förskräckligt dyrt, 15 miljoner cirka. Utan att veta säkert tror jag att en stor del av dessa kostnader består av viaduktsbyggande. Den måste dessutom göras extra hög eftersom det inte kan uteslutas att Stångådalsbanan någon gång i framtiden elktrifieras.
Varför inte istället ha kvar norra infarten och direkt efter den göra en industriavfart söderut, förbi fornlämningsområdet och vidare utmed järnvägens banvall mot industriområdena. Det skulle kunna göras utan att alltför mycket värdefull jordbruksmark skulle behövas tas i anpråk. Inte lika skogsmark skulle behöva offras och elljuspåret skulle få lysa vidare. Det skulle på köpet öppnas möjligheter till framtida industrilokaler utmed denna nya industriinfart. Jämför Södra Industriområdet i Vimmerby, jämför industriområdena på båda sidor riksvägen i Hultsfred. Bra exponering vid riksvägen, ytterst god tillgänglighet och framför allt bra mycket billigare än att bygga en ny extrahög viadukt. Dessutom skulle Södra Vi, som ju faktiskt är näringslivscentrum i kommunen, kunna utvecklas ytterligare. I Vimmerby har vi ju visserligen kommunen med 1 253 anställda, men i Södra Vi, har vi företagen som betalar kalaset.

Alf Wesik
Läs mer om