Tidernas chans för regionen att bli nästa stora turistmål i Sverige

Det är hög tid att vi inser fakta. Regionen med Västerviks och Vimmerby kommuner, kan mycket väl bli nästa stora besöksmål i Sverige. Och när jag säger stora så menar jag egentligen största. Öresundsregionen, samt de allra största städerna borträknade.

Ledaren2013-05-23 06:48
Detta är en ledare.

Inom regionen har vi Sveriges vackraste skärgård inom räckhåll, vi har en rent fantastisk hamn- och kuststad, med vattenytan som ständig spegel i ögonvrån. Inom regionen har vi den gamla vackra handelsstaden Vimmerby, med all sin gamla bebyggelse, sina kullerstenar, kulturmiljöer - ja, allt det där som besökande uppskattar så mycket. Till den långa listan av dragplåster kan vi inom kort räkna in Björn Ulvaeus och hans fantastiska projekt Slottsholmen.
Även om det nu inte blir ett landmärke så iögonfallande som Globen, Läppstiftet i Göteborg, eller Turning Torso, så kommer det att bli en attraktion i sig. Projektet som han driver tillsammans med firman Alm Equity.
Nära en kvarts miljard kommer att satsas i projektet och även om allt inte är spikat ännu så kan vi räkna med fantastiska lägenheter, liksom spa, hotell och restaurang i allra högsta klass.
Vi vet även att projektet kommer att öka intresset för andra bostäder inom regionen och därmed även höja priset på dessa. Det har talats om rekordpriser på upp till 50 000 kronor per kvadrat eller till och med över för att få bo på den vackra holmen, med utsikt över gästhamnen, Kulbacken, Västerviks centrum samt vattenspeglar åt alla håll.
Några har ondgjort sig över att projektet kanske tar en alltför stor del av den köpstarka grupp som siktar in sig på Västerviksregionen, men jag tror tvärtom att Slottsholmen kommer att spilla över även till andra hotell och restauranger i staden och omgivningarna. Dessutom är det alltid så att nya bostäder attraherar några personer, som i sin tur lämnar andra typer av boenden, som gör att hela kedjan påverkas. Som en positiv spiral.
Bostadspriserna kommer att påverkas, inte bara inom denna sektor, utan i hela registret, från största till minsta, från dyraste till billigaste. Nu gäller det bara att projektet får klartecken i alla instanser och att vi hjälps åt att se möjligheterna.

En kedjereaktion
Samma sak i Vimmerby, där det länge talats om olika jätteprojekt inom ramen för Saltkråkan AB:s område. Det har visserligen dragit ut på tiden med hotellplanerna, men den som väntar på något gott...
Och ryktena säger att olika satsningar, med olika intressenter, faktiskt kommer att landa på över en miljard kronor - alltså planer större än vi kan ana.
Den som lever får se.
Alldeles oavsett, har utvecklingen vid Astrid Lindgrens Värld visat att jag liksom många andra hade rätt en gång i tiden. Köpeskillingen var definitivt för liten, men den har i det stora sammanhanget ingen betydelse eftersom vinsten för kommunen, för näringslivet, handeln och invånarna, blir desto större. Ett privat bolag har helt andra möjligheter att satsa stort och satsa vilt, än ett kommunalt. Det privata bolaget behöver inte ständigt väga sina investeringsplaner mot kommunal vård och omsorg.
Bortsett från kanske boende i dess olika former, som camping, övernattningsstugor och hotell, så visar även ALV-exemplet att alla investeringar har spillt över även till andra aktörer inom turismbranschen i regionen. Andra verksamma inom branschen har växt i takt med att ALV växt ännu mer.
Som en kedjereaktion.
Det talas om internationella satsningar och finansiärer i Vimmerby och ALV - om filmer och andra projekt som går utanför våra vildaste fantasier. Helt fantastiskt.

Destination
Men det finns en hake i alla dessa euforiska glädjeyttringar. Det saknas en sammahållande kraft för att vi ska kunna ta tillvara på allt enastående i Västervik och i Vimmerby. Det saknas en destinationsutvecklare, som verkligen förmår att ge alla besökare i regionen en helhetsupplevelse som kommer alla aktörer till del.
Och därmed i förlängningen alla invånare.
Här kommer hemmablindheten in i bilden. Jag misstänker att vi har svårt att sortera ut i våra egna hjärnor, vad som egentligen är så outstanding i Västerviks- och Vimmerbyregionen. Hittills har det varit så att ALV:s marknadsföringsbudget varit bra mycket större än Vimmerbys och Västerviks tillsammans. Detta har gjort att de inte haft behov att satsa och planera tillsammans med den övriga regionen, med kommunen Vimmerby i första hand, och kommunen Västervik i andra.
Detta aktualiserar behovet av en professionell destinationsutvecklare. En person som kan närma sig regionen från alla håll och skapa behov av en vidgad upplevelse. Liksom se behov av upprustning av infrastrukturen.
För visst är Slottsholmen och Björn Ulvaeus och ABBA fantastiska, men det är ju bara en bråkdel av vad som finns att uppleva. Och någonstans har väl inspirationen till ABBA:s alla världshit kommit. Kanske Västervik?
Förmodligen hittas en del av Mama Mia i det glittrande vattenblänket utanför Lucerna.

Alla tiders chans
Astrid Lindgren sedan. ALV är ju en kvalitetsupplevelse som i undersökning efter undersökning hamnar i topp bland såväl barnsliga vuxna, som vuxna barn, och alla dem däremellan - men berättelserna och miljöerna i all ära, vad var det som inspirerade Astrid Lindgren att tänka ihop sina berättelser, jo Vimmerby, omgivningarna, alla människor, historierna och miljöerna.
Vi har en situation där ett och ett och ett och ett, alltså Slottsholmen, Astrid Lindgrens Värld, Västerviks kommun, Vimmerby kommun, tillsammans inte blir fyra, utan kanske det dubbla. Summan blir större än de ingående enheterna. Insatt kapital får inte bara en hygglig avkastning, det blir en gasell av det hela.
Som lokalerna på Slottsholmen, där läget, utformningen och allt omkring, generar ett möjligt boende- och lokalpris långt över gängse i regionen.
Vi har alla tiders chanser att bli nästa stora besöksmål i Sverige. Begrip det, bara!

Alf Wesik