Var står regeringen om Stångådalsbanan och sydöstra Sverige?

Snart fattar regeringen beslut om framtidsplanerna för investeringar i vägar och järnvägar i vårt avlånga land. Även om planerna kommer att revideras om några år, så styr regeringsbeslutet Vägverket och Banverket i deras planering för lång tid. Det handlar om flera hundra miljarder till vägar och järnvägar under en tolvårsperiod.

Ledaren2004-01-28 08:19
Detta är en ledare.

Det är ett otroligt viktigt beslut och det förhandlas nu med stödpartierna mp och v. Beslutet blir en test på hur regeringen ser på sydöstra Sveriges och Kalmar läns framtid. Kommer Stångådalsbanan att få resurser till en upprustning för ökad kapacitet och kortare restider? När nu Östersjöområdet förväntas utvecklas starkt är det osäkert om regeringen insett dessa möjligheter för Kalmar län.
Standarden på kommunikationerna styr till stor del utvecklingsmöjligheterna. Hittills har det allra mesta/nästan allt av statens satsningar gått till Stockholm-, Göteborg- och Malmö-områdena. Nu aviseras ytterligare mångmiljardbelopp till storstäderna. Medel för endast ett av de gigantiska projekt som nu aviseras dit skulle vara ett otroligt lyft om de istället styrdes till sydöstra Sverige.

Stora behov

Behoven saknas inte. E 22 behöver en fortsatt höjd standard för att klara olycksriskerna i den hektiska semestertrafiken och de hela året mycket omfattande lastbilstransporterna till bl. a. Mönsterås Bruk och Arlas kommande jätteanläggning i Vimmerby. 34:an söderut från Mörlunda är en bedrövlig lång serie hastighetsbegränsningar. Troligen i förhållande till trafikmängden en av Sveriges sämsta riksvägar. Vägen måste snarast få en ny sträckning ända till Ålem för att länet skall ha ett rättvist fungerande vägtransportsystem.
Det är bara två av många angelägna förbättringar som behövs i Kalmar län, de mindre länsvägarna inte att förglömma.
Stångådalsbanan fick en livsnödvändig upprustning med drygt 300 miljoner för tio år sedan och kunde öppnas för trafik från Linköping till Kalmar. Länstrafikbolagen investerade ungefär lika mycket i nya vagnar. Den upprustningen måste nu fortsätta. Järnvägen är miljövänlig, säker och har stor betydelse för länets långsiktiga utveckling.
I Banverkets förslag till regeringen finns 250 miljoner till en upprustning av Västerviksjärnvägen Bjärka-Säby Åtvidaberg och till en fortsatt upprustning av Stångådalsbanan.

Var står regeringen?

Ändå verkar regeringen tveka. Det råder in i det sista osäkerhet om de 250 miljonerna kommer att finnas med i regeringens beslut eller inte. Det vore skamligt och förödande om så inte blir fallet. Den socialdemokratiska regeringen sänder då en signal till alla aktörer, inte minst i näringslivet, om att man inte tror på och inte är beredd att satsa på sydöstra Sveriges framtid.
Vad säger länets statsråd om detta? Från dem har mig veterligen hittills inte hörts ett ljud om hur de ser på länets framtid. De är anonyma. Var är de socialdemokratiska riksdagsledamöterna? Hittills har de inte bidragit till opinionsbildningen. Det skiljer dem från deras kollegor i storstäderna. Och i Norrland.
Regionförbundet i Kalmar län och många andra, inklusive denna tidning, kämpar för länets framtid och för en rättvis del av investeringarna till sydöstra Sverige. Tyvärr kan man inte säga detta om deras kollegor i Östergötland som förberett ett dokument om nedläggning av Västerviksjärnvägen, samtidigt som regeringen skall ta ställning till Banverkets och Vägverkets framtidsplaner. Det riskerar nu att bli årets självmål. Förlorare blir i så fall invånarna, näringslivet och kommunerna i sydöstra Sverige. Det måste bli ett slut på att människor och företag i denna del av Sverige misshandlas/åsidosätts till förmån för storstäder och Västkusten. Det blir också intressant att följa upp detta ärende inför kommande val för att veta var bara tomt partiprat finns och var motsatsen finns.

Bengt Ingemarsson
chefredaktör