I början pÄ 2000-talet arbetade jag som TV-reporter pÄ TV4 Bergslagen. Jag och en fotograf som hette Tobias bevakade Dalarna. Redaktionen lÄg i BorlÀnge. En dag ringde en kille frÄn en gratistidning och frÄgade om han fick göra ett reportage om arbetet. Det fick han naturligtvis.
Under dagen stĂ€llde han olika frĂ„gor. Svaren han skrev ner i ett block. Ăven jag stĂ€llde frĂ„gor. Hur ofta kom gratistidningen ut? En gĂ„ng i veckan. Hur tjĂ€nade de sina pengar? Annonser? Hur mycket tjĂ€nade han? Olika, han skrev inte bara artiklarna, han sĂ„lde Ă€ven annonser, berĂ€ttade han. HĂ€r blev jag fundersam. Han skrev artiklar och sĂ„lde annonser. Var inte det att sitta pĂ„ tvĂ„ stolar samtidigt? Hur pĂ„verkade det hans trovĂ€rdighet som journalist? Jag stĂ€llde aldrig nĂ„gon frĂ„ga om annonsförsĂ€ljningen, men det borde jag kanske ha gjort, för vid dagens slut frĂ„gade han vilken typ av annons vi ville köpa.
Jag blev överrumplad, men sa att det fick han ta med vĂ„r försĂ€ljningschef. Killen traskade in till sĂ€ljchefen och frĂ„gade vilken annons han ville köpa, men sĂ€ljchefen tittade bara pĂ„ honom och replikerade pĂ„ sjungande dalmĂ„l. âKöpa annonser? Jag köper inga annonser. Jag sĂ€ljer annonser.â Och med det sĂ„ var killens hela dag ogjord. Inget annonsköp, naturligtvis ingen artikel.
Under min tid pÄ TV4 hÀnde det ibland att de som sÄlde TV-reklam blev arga pÄ oss reportrar för att vi i ett inslag berÀttade att ett företag gjort nÄgot ofördelaktigt. De var nÀmligen pÄ vÀg att sÀlja extra mycket reklam till just det företaget och dÄ menade de att vi inte kunde visa en dÄlig sida av företaget, i alla fall inte just dÄ, innan affÀren var i hamn. Som tur var hade vi alltid en klok VD som kunde gÄ in och sÀga att försÀljningen Àr för sig och journalistiken för sig, och de fÄr aldrig blandas ihop för dÄ försvinner trovÀrdigheten. Journalistiken mÄste alltid vara fri och oberoende.
Ett dilemma som en del specialjournalister kan stÀllas inför Àr betalda resor. Det kan röra sig om lanseringen av en ny bilmodell, dÀr de flesta tidningar inte har rÄd att skicka nÄgon journalist till uppvisningen, men dÀr bilföretaget trÀder in och betalar för resa och uppehÀlle. Samma sak inom reseindustrin. Journalisten fÄr resa och uppehÀlle betalda för att hon eller han ska skriva om det nya hotellet eller den nya destinationen.
FrÄgan Àr hur jag som lÀsare förstÄr texten om den nya bilen eller det nya hotellet nÀr jag kÀnner till förutsÀttningarna. Om artikeln Àr översvallande positiv Àr risken överhÀngande att jag tÀnker att det kanske inte Àr sÄ konstigt nÀr det var en bjudresa. Och om den Àr negativ kanske jag tÀnker att inte heller det Àr sÄ konstigt nÀr resan ÀndÄ var betald, det vill sÀga journalisten vill visa sitt oberoende just av det skÀlet.
Som ung journalist tog jag inte emot nÄgot som kunde uppfattas som en muta. GrÀnsen drog jag vid en kopp kaffe. Jag skulle skriva en text om landets sista spelkortstillverkare. NÀr intervjun var klar ville företaget ge mig en lÄda med tvÄ fina kortlekar. Jag tackade nej. Fotografen var Àldre och mer rutinerad, sÄ han tog utan problem emot den fina presenten. Dagen efter kom ett paket till mig pÄ redaktionen. Det var en likadan presentask. Jag gav bort den. MÄnaderna gick och det blev jul. Ett paket skickades till min bostad. Och visst, den hÀr gÄngen fick asken med de fina kortlekarna vara kvar. Men jag kÀnde mig inte helt bekvÀm.