En obekvÀm present

Att sÀlja reklam Àr en sak. Journalistik Àr en annan. Aldrig fÄr de blandas ihop, för dÄ försvinner trovÀrdigheten. Och hur kom det sig att en presentförpackning med spelkort hamnade pÄ mitt bord?

Daniel Söderqvist berÀttar om tiden pÄ TV4, och en obekvÀm present...

Daniel Söderqvist berÀttar om tiden pÄ TV4, och en obekvÀm present...

Foto: Rebecca Forsgren Malmström/Joakim Blomqvist

Ledarkrönika2021-04-10 08:00
Detta Àr en ledarkrönika.

I början pĂ„ 2000-talet arbetade jag som TV-reporter pĂ„ TV4 Bergslagen. Jag och en fotograf som hette Tobias bevakade Dalarna. Redaktionen lĂ„g i BorlĂ€nge. En dag ringde en kille frĂ„n en gratistidning och frĂ„gade om han fick göra ett reportage om arbetet. Det fick han naturligtvis. 

Under dagen stĂ€llde han olika frĂ„gor. Svaren han skrev ner i ett block. Även jag stĂ€llde frĂ„gor. Hur ofta kom gratistidningen ut? En gĂ„ng i veckan. Hur tjĂ€nade de sina pengar? Annonser? Hur mycket tjĂ€nade han? Olika, han skrev inte bara artiklarna, han sĂ„lde Ă€ven annonser, berĂ€ttade han. HĂ€r blev jag fundersam. Han skrev artiklar och sĂ„lde annonser. Var inte det att sitta pĂ„ tvĂ„ stolar samtidigt? Hur pĂ„verkade det hans trovĂ€rdighet som journalist? Jag stĂ€llde aldrig nĂ„gon frĂ„ga om annonsförsĂ€ljningen, men det borde jag kanske ha gjort, för vid dagens slut frĂ„gade han vilken typ av annons vi ville köpa.

Jag blev överrumplad, men sa att det fick han ta med vĂ„r försĂ€ljningschef. Killen traskade in till sĂ€ljchefen och frĂ„gade vilken annons han ville köpa, men sĂ€ljchefen tittade bara pĂ„ honom och replikerade pĂ„ sjungande dalmĂ„l. ”Köpa annonser? Jag köper inga annonser. Jag sĂ€ljer annonser.” Och med det sĂ„ var killens hela dag ogjord. Inget annonsköp, naturligtvis ingen artikel.

Under min tid pÄ TV4 hÀnde det ibland att de som sÄlde TV-reklam blev arga pÄ oss reportrar för att vi i ett inslag berÀttade att ett företag gjort nÄgot ofördelaktigt. De var nÀmligen pÄ vÀg att sÀlja extra mycket reklam till just det företaget och dÄ menade de att vi inte kunde visa en dÄlig sida av företaget, i alla fall inte just dÄ, innan affÀren var i hamn. Som tur var hade vi alltid en klok VD som kunde gÄ in och sÀga att försÀljningen Àr för sig och journalistiken för sig, och de fÄr aldrig blandas ihop för dÄ försvinner trovÀrdigheten. Journalistiken mÄste alltid vara fri och oberoende.

Ett dilemma som en del specialjournalister kan stĂ€llas inför Ă€r betalda resor. Det kan röra sig om lanseringen av en ny bilmodell, dĂ€r de flesta tidningar inte har rĂ„d att skicka nĂ„gon journalist till uppvisningen, men dĂ€r bilföretaget trĂ€der in och betalar för resa och uppehĂ€lle. Samma sak inom reseindustrin. Journalisten fĂ„r resa och uppehĂ€lle betalda för att hon eller han ska skriva om det nya hotellet eller den nya destinationen. 

FrĂ„gan Ă€r hur jag som lĂ€sare förstĂ„r texten om den nya bilen eller det nya hotellet nĂ€r jag kĂ€nner till förutsĂ€ttningarna. Om artikeln Ă€r översvallande positiv Ă€r risken överhĂ€ngande att jag tĂ€nker att det kanske inte Ă€r sĂ„ konstigt nĂ€r det var en bjudresa. Och om den Ă€r negativ kanske jag tĂ€nker att inte heller det Ă€r sĂ„ konstigt nĂ€r resan Ă€ndĂ„ var betald, det vill sĂ€ga journalisten vill visa sitt oberoende just av det skĂ€let. 

Som ung journalist tog jag inte emot nÄgot som kunde uppfattas som en muta. GrÀnsen drog jag vid en kopp kaffe. Jag skulle skriva en text om landets sista spelkortstillverkare. NÀr intervjun var klar ville företaget ge mig en lÄda med tvÄ fina kortlekar. Jag tackade nej. Fotografen var Àldre och mer rutinerad, sÄ han tog utan problem emot den fina presenten. Dagen efter kom ett paket till mig pÄ redaktionen. Det var en likadan presentask. Jag gav bort den. MÄnaderna gick och det blev jul. Ett paket skickades till min bostad. Och visst, den hÀr gÄngen fick asken med de fina kortlekarna vara kvar. Men jag kÀnde mig inte helt bekvÀm.