Dubbelt så många elbilar i Vimmerby som i Hultsfred

Det finns i dag mer än dubbelt så många elbilar registrerade i Vimmerby som i Hultsfred. Statistiken från Transportstyrelsen talar sitt tydliga språk.

Jonas Nilsson, säljare på Skobes, märker ett ökat intresse för elbilar bland kunderna. Så han laddar för framtiden.

Jonas Nilsson, säljare på Skobes, märker ett ökat intresse för elbilar bland kunderna. Så han laddar för framtiden.

Foto: Jimmy Karlsson

Hultsfred2021-05-06 15:30

I Vimmerby finns det enligt statistiken 74 bilar som är rent eldrivna. I Hultsfred är motsvarande siffra 33. Det är kanske inte så sannolikt att Vimmerbys bilister skulle vara mer miljömedvetna.

– Än så länge är det främst kommunerna som satsat på rena elbilar, säger Stefan Sandström, säljare på Holmgrens bil i Vimmerby. Men intresset växer även hos privatpersoner. De börjar få upp ögonen för elbilarna.

Hur är det med infrastrukturen för elbilar. Är den utbyggd ordentligt, eller riskerar man att bli stående på vägen med tomma batterier?

– Det saknas laddstolpar på många ställen, säger han. Exempelvis på Ceosvallen och vid ishallen här i Vimmerby, säger han, och det är liknande på andra orter också.

Fler laddstolpar längs vägarna är också ett önskemål i sammanhanget.

Jonas Nilsson, säljare på Skobes bil i Vimmerby ser också ett växande intresse för just elbilar och hybridbilar.

– Det kommer mer och mer, säger han. Men det är mest pluginhybrider som säljs.

Statistiken visar att Vimmerby ligger bäst till även där. I kommunen finns 117 laddhybrider och 208 elhybridbilar. Motsvarade för Hultsfred är 39 laddhybrider och 123 elhybrider.

En stor del i intresset för de här biltyperna är givetvis förändringar som gjorts i skattesystemet för nya bilar, där koldioxidutsläppen spelar stor roll.

– Köper man en nu diesel- eller bensinbil i dag, får man räkna med en skatt på 8 000 till 10 000 kronor om året, säger Stefan Sandström.

Hampus Nilsson, säljare på Landrins bil kan också bekräfta ett ökat intresse för elbilar. 

Elbilarna kostar betydligt mer än konventionella bilar. Hur går det med ekonomin?

– Totalekonomin blir lite bättre. För även om bilen i sig är dyrare i inköp så blir det lägre kostnader på sikt, om man räknar in miljöbilspremie, lägre milkostnad och en lägre skatt. 

– Nu börjar de också komma upp i körsträckor som blir intressanta, säger han. Det börjar röra sig mot 30 till 40 mil på en laddning, Och tänker man efter så är det inte så ofta man sitter och sträckkör längre än så. Så för väldigt många passar elbilen in i vardagen.

– Det är ju så regeringen vill ha det, säger Hampus Nilsson.

Så även om det kanske finns en del övrigt att önska när det gäller laddningsmöjligheterna, är bilhandeln ändå överens om att vi kommer att få se betydligt fler elbilar på vägarna i framtiden.

"Hur ofta sträckkör man mer än 30 mil" Hampus Nilsson på Landrins bil, tror att räckvidden räcker till för de allra flesta.
"Hur ofta sträckkör man mer än 30 mil" Hampus Nilsson på Landrins bil, tror att räckvidden räcker till för de allra flesta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!