Ryanair slutar trafikera Skavsta – flyttar till Arlanda

I höst går det inte längre att flyga med Ryanair från Skavsta, istället flyttas trafiken till en ny bas på Arlanda. Samtidigt säger bolaget att de vill fortsätta flyga från Skavsta i framtiden – men oklart i vilken omfattning.

På Ryanairs sajt går det inte längre att boka några resor från Skavsta, från och med november. Då flyttas trafiken till Arlanda.

På Ryanairs sajt går det inte längre att boka några resor från Skavsta, från och med november. Då flyttas trafiken till Arlanda.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2021-05-06 16:26

Under hösten väntar drastiska förändringar på Skavsta flygplats. Från och med 1 november går det inte att boka några resor med Ryanair från flygplatsen, vilket framgår av bolagets sajt. Samtidigt flyttas majoriteten av rutterna över till Arlanda enligt tidtabellen. Där finns destinationer i 15 länder bokningsbara i november och framåt.

På torsdagen presenterade Ryanair sina storslagna planer vid en presskonferens. Vd Eddie Wilson meddelade att man kommer att etablera en ny bas på Arlanda till vintern 2021. De utlovar 21 nya rutter och kommer även att satsa på inrikestrafik från flygplatsen till både Göteborg och Malmö. Eddie Wilson tror på en mycket snabb utveckling på Arlanda, efter pandemin hoppas han på runt två miljoner passagerare om året därifrån.

I december 2019 stängde Ryanair ner basen på Skavsta, där de dessförinnan varit det klart dominerande flygbolaget. Härifrån har man tidigare även haft den stora delen av sin trafik till och från Sverige. 

Nyligen presenterade flygbolaget sitt program för denna sommar som innehåller runt 15 rutter till och från Skavsta. Men från november och framåt är det i nuläget alltså osäkert hur det blir med trafik på Nyköpingsflygplatsen.

– Många städer har ju flera flygplatser som Milano och London. Vi har haft en bas på Skavsta mellan 2003-2019 och vi hoppas att vi fortfarande kommer att flyga från både Arlanda och Skavsta, för konkurrens är bra. Vi är nöjda med att trafikera båda flygplatserna men behöver också se över hur kostnaderna ser ut, säger Ryanairs vd Eddie Wilson.

Den uttalade affärsmodellen har tidigare varit att framförallt trafikera sekundärflygplatser i storstadsregioner, som exempelvis Skavsta. Men etableringen på Arlanda innebär inte att Ryanair framöver tar sikte uteslutande på större flygplatser framöver, menar man från bolagets sida. 

I vilken omfattning de vill fortsätta flyga från Skavsta gavs det inga tydliga besked om på torsdagen. 

– Det finns ingen anledning till att vi inte kan fortsätta flyga från båda flygplatserna. Det finns absolut en marknad på Skavsta, men allt beror helt på om Skavsta kan presentera en passande lösning för oss, säger Eddie Wilson.                            

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!