Nytt spår kan rädda Nedre dammen

Ett nytt spår kan rädda kvar Nedre bruksdammen och bron över i Mariannelund. Förslaget ska nu utredas och få en prislapp innan det görs ett nytt försök att fatta beslut i den utdragna frågan som engagerat stora delar av Mariannelundsborna.

Ett nytt förslag ska utredas för Nedre dammen i Mariannelund. Det handlar om att bevara dammen och bygga en permanent mur med en fiskväg vid sidan av på den södra sidan samt att stoppa all tung trafik på bron.

Ett nytt förslag ska utredas för Nedre dammen i Mariannelund. Det handlar om att bevara dammen och bygga en permanent mur med en fiskväg vid sidan av på den södra sidan samt att stoppa all tung trafik på bron.

Foto: OLOF CARLSON

Mariannelund2021-05-06 09:00

Det visar inte minst den enkät som kommunen lät genomföra tidigare i år när det inte gick att hålla något fysiskt informationsmöte på grund av pandemin. 

Totalt kom 360 svar in. 75 procent av de som svarat vill ha dammspegeln kvar och 66 procent anser att det är ett dåligt förslag att riva bron och dammen och ersätta den med ett strömmande vattendrag.

Det är åtgärder som ska göras för att få till en bättre ekologisk status i linje med Natura 2000, som bland annat innebär bättre väg för fisk och andra vattenarter att ta sig fram i vattendraget. Dammen utgår i dag ett hinder för det.

Nu finns en chans att Mariannelundsborna kan få gehör för att både dammen och bron över Bruzaån bevaras. 

När samhällsbyggnadsberedningen nyligen hade frågan framme för beslut kom ett nytt förslag upp.
Det handlar om att behålla dammen och bygga en permanent mur med ett omlöp, en fiskväg för fisk och andra vattendjur på södra sidan av dammen.

– Vi har inte tittat på den sidan tidigare för att det är mycket vägar där och Bobinen ligger nära. På norra sidan är en sån här variant inte möjlig på grund av föroreningar i marken, men på södra sidan finns risk för föroreningar. Vi vill ändå få en så klar bild som möjligt, säger samhällsbyggnadschefen Mikael Wärnbring.

Förslaget lades fram av Tommy Ingvarsson (C) och består även av ett förbud mot tung trafik på bron. Förslaget fick stöd av en majoritet i samhällsbyggnadsberedningen och ska nu utredas och kostnaden för det ska beräknas.

Därmed bromsas i varje fall tillfälligt kommunens huvudalternativ att riva bron och dammkonstruktionen och ersätta dammen med en åfåra.

Det alternativet skulle även göra boende i sex fastigheter avskurna från den nuvarande förbindelsen med samhället via bron. Kommunen hänvisar istället till en annan väg som blir 800 meter längre runt det gamla industriområdet om man kör motorfordon. För gående skulle det bli 300 meter längre. 

Det alternativet beräknas kosta tre miljoner kronor.  

Två andra alternativ som består av antingen gång- och cykelbro eller en ny bro för motortrafik beräknas kosta 5,9 respektive 6,3 miljoner kronor. Inget av dem var aktuellt vid beslutet i beredningen.

Oavsett vilken väg kommunen väljer måste man ansöka om utrivning hos mark- och miljödomstolen.

Boende i sex fastigheter i Mariannelund hänvisas till den rödmarkerade vägen  när de ska till samhället istället för den gröna som i dag.
Boende i sex fastigheter i Mariannelund hänvisas till den rödmarkerade vägen när de ska till samhället istället för den gröna som i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!