Dackarna väntar på stöd: "Som att vänta på jultomten"

Dackarna har fortfarande inte fått något besked om hur mycket pengar klubben kommer att tilldelas från kompensationsstödet. "Vi är glada för varenda krona vi får", säger ordföranden Tomas Karlsson.

Avsaknaden av publik har inneburit en stor ekonomisk smäll för speedway-klubbarna i Sverige. Nu väntar de på stödpengar.

Avsaknaden av publik har inneburit en stor ekonomisk smäll för speedway-klubbarna i Sverige. Nu väntar de på stödpengar.

Foto: Arkivbild

Målilla2020-11-26 14:00

Lite drygt sex miljoner kronor. Det är vad som ska fördelas av Svemo (Svenska Motorsportförbundet) till elitföreningarna. Men Dackarna och alla andra speedwayklubbar i Sverige har ännu inte fått veta hur mycket pengar de kommer att få. Bollen ligger fortfarande hos förbundet.

– Man går och väntar. Det är lite som att vänta på jultomten, säger Dackarnas ordförande Tomas Karlsson.

Hur mycket pengar hoppas du att ni får?

– Vi är glada för varenda krona vi får.

Ett hett ämne inom speedway-världen är att det kommit nya regler kring högstaligan i Polen, Ekstraliga. Där framgår det att förare som kör i Ekstraliga bara får köra i ytterligare en annan liga. Därmed blir det omöjligt för en förare att till exempel köra i Polens högstaliga, England och Sverige under samma säsong.

Västervik Speedway är ett av lagen som drabbas hårt av de nya reglerna. För Dackarna är det inte ett lika stort problem. 

– Det påverkas oss inte så mycket. Man måste bara kolla med förarna när man förhandlar. Men vi har avvaktat med förare från förstaligan i Polen, säger Tomas Karlsson. 

Han påpekar samtidigt att han förstår att Ekstraliga väljer att gå den vägen:

– Ja, det är ju rimligt. Vi ska vara glada för att förarna ens får köra i en annan liga. Med de pengarna som finns i Polen jämfört med Sverige så hade vi svenskar nog resonerat exakt likadant om det var omvända roller. Tyvärr är vi inte på deras nivå. 

Kan de svenska klubbarna påverka den här regeln på något sätt?

– Jag tror inte det. De kan skriva hur många dokument som helst om det men till slut så kommer ju de polska klubbarna bara säga att "visst, åk iväg till Sverige och kör men då är du inte välkommen tillbaka hit". Janowski (Maciej) och de andra toppförarna behöver ju bara köra i sina toppklubbar i Polen. Fler väljer bort Sverige när vi tvingas dra ned på ersättningarna.

Finns det en risk för att den polska andraligan tar samma beslut, tror du?

– Nja, den ligan och den svenska ligger nog mer på samma nivå och förare som kör där måste kanske köra i flera andra länder.

Karlsson och Dackarna måste trots allt förbereda sig inför säsongen 2021. Nu jobbar klubben med att få in en namnkunnig förare.

– Vi ska försöka få in en statusförare, men vi har till sista februari på oss, så det är ingen brådska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!