Mariannelund drabbas när lokalkontor stänger

Länsförsäkringar stänger nio kontor, däribland Mariannelunds. "Det har varit så himla smidigt" säger en besviken kund på orten.

Lars-Åke Carlsson har jobbat på Länsförsäkringar lokalkontor sedan 1986 och hade hoppats få fortsätta. "Visst känns det konstigt och vemodigt", säger han.

Lars-Åke Carlsson har jobbat på Länsförsäkringar lokalkontor sedan 1986 och hade hoppats få fortsätta. "Visst känns det konstigt och vemodigt", säger han.

Foto: Linda Jonzon

Mariannelund2021-10-08 08:00
undefined
Länsförsäkringars närservicekontor i Mariannelund stänger efter nyår. Då hänvisas kunder digitalt och till ett centraliserat telefonnummer. Närmsta lokalkontor finns i Vetlanda.

I fjol meddelade Länsförsäkringar Jönköping att man lägger ner sina så kallade närservicekontor till följd av att franchisetagaren som ansvarat för nio kontor på mindre orter i länet, däribland Mariannelund, valt att inte förlänga avtalet.

– Det är synd att det ska läggas ner, tycker Lars-Åke Carlsson, försäkringsförmedlare i Mariannelund sedan 37 år tillbaka. 

– Allt ska göras på internet, men jag märker ju att många, även yngre, gärna kommer in och frågar hur man ska försäkra det ena och det andra.

undefined
Lars-Åke Carlsson har jobbat på Länsförsäkringar lokalkontor sedan 1986 och hade hoppats få fortsätta. "Visst känns det konstigt och vemodigt", säger han.

Enligt honom menar man i Jönköping att alla kunder ska ha lika service, centralt telefonnummer och tjänster på internet. Men att det skulle innebära samma höga service som idag tvivlar han på. Flera kunder har aviserat att de kommer byta försäkringsbolag när närmsta kontor blir i Vetlanda.

– Jag har alltid haft kvällsöppet och det går knappt en kväll utan flera besök. Dessutom är telefonen kopplad till min privata. Många köper till exempel bil på lördagar och har då ringt med frågor.

undefined
Gun Granlund bor med sin familj på maken Andreas föräldragård utanför Ingatorp, och är kund i Mariannelund sedan nittiotalet.

Gun Granlund bor med familjen på maken Andreas föräldragård utanför Ingatorp. De har varit kunder hos Lars-Åke sedan slutet av nittiotalet.

– Det har varit så himla smidigt att ringa till honom. Han har varit på gården så mycket, svärföräldrarna hade också sina försäkringar hos honom, så han har ju vetat direkt vad det gäller.

Vad innebär det för er att lokalkontoret läggs ner?

– Det blir inte lika smidigt när man ska försäkra. Man får hålla på att ringa och de vet ju inte vad vi har. Svårare att få tag på också, antar jag. Lars-Åke svarar alltid eller ringer upp omgående. Jag tror inte det kommer bli så lätt faktiskt.

Har ni funderat på att byta försäkringsbolag?

– Ja, det kanske man gör, om det inte är lika smidigt. Nu har vi varit kunder så länge men det kan bli så att vi kollar på vad andra har att erbjuda.

undefined
Magnus Olsson, vd Länsförsäkringar Jönköping, är medveten om att närservicekontoret i Mariannelund haft mycket god tillgänglighet, men menar att nya tider gör att man behöver hålla samman sina tjänster.

Magnus Olsson är vd på Länsförsäkringar Jönköping. Han säger att det var ett naturligt beslut för styrelsen att ta tillbaka lantbruksdelarna till bolaget sedan franchisetagaren bestämt sig för att sluta. Enligt Olsson minskar de fysiska besöken samtidigt som kundtillväxten ökar i andra kanaler, där man nu satsar.

– Dessutom förstärker vi våra fem fullservicekontor som tillhandahåller alla tjänster. Trots att vi stänger kontor kommer vi ha fler fysiska mötesplatser i länet än andra aktörer.

Kunderna vittnar om att det varit smidigt att nå och teckna försäkringar med Lars-Åke och att han har god kännedom om sina kunder och trakten. Vad vill du säga till dem?

– Jag förstår det, och så såg det ut på de flesta kontor som jobbade med ombud: man hade stor tillgänglighet och jobbade helger. Historiskt sett har det varit framgångsrikt, men det är en annan situation idag. Kunden vill ha hjälp med en helhet, både bank och försäkring, och det har vi inte på närservicekontoren. 

– Lars-Åke har åldern inne för pension så detta skulle snart komma i alla fall, det är inte troligt att vi skulle hitta ett ombud som vill jobba så idag. 

Dessutom måste kontoren bemannas med minst två personer av arbetsmiljöskäl, konstaterar Magnus Olsson. 

undefined
"Allt ska göras på Internet, men jag märker ju att många, även yngre, gärna kommer in och frågar hur man ska försäkra det ena och det andra", berättar Lars-Åke Carlsson

– Vi lämnar inte Mariannelund, vi har många kunder där. Vi närvarar exempelvis genom sponsring av föreningar och det kommer finnas kvar. 

Kontoret håller öppet året ut.

Om kunderna upplever samma service efter det återstår att se. 

– Visst känns det konstigt, och vemodigt, medger Lars-Åke Carlsson som gärna hållit på längre.

Lars-Åke Carlsson har svårt att tro att hans kunder kommer få samma service när lokalkontoret stänger. "Kund- och produktkännedom är jätteviktigt och inget man får bara så där", menar han.
Lars-Åke Carlsson har svårt att tro att hans kunder kommer få samma service när lokalkontoret stänger. "Kund- och produktkännedom är jätteviktigt och inget man får bara så där", menar han.
Närservicen läggs ner

Länsförsäkringar Jönköping har 14 lokalkontor i länet. Till årsskiftet ska de flesta stänga ner. Kvar blir fem fullservicekontor där alla Länsförsäkringars tjänster finns samlade. De så kallade närservicekontoren har drivits av ett franchisebolag och varken haft full bemanning eller tillhandahållit samtliga tjänster. De orter som berörs av stängningen är Eksjö, Aneby, Gislaved, Gnosjö, Huskvarna, Mariannelund, Smålandsstenar, Sävsjö och Vaggeryd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!