Här sänks hastighetsgränserna: 100 nya skyltar krävs

Efter en analys av samtliga gator i Rimforsa och Kisa föreslår kommunen mängder av hastighetssänkningar. "Det kommer att genomföras stegvis", berättar projektledare Frida Karlsson.

Här, på Storgatan i Kisa, är sikten skymd samtidigt som många skolbarn rör sig längs sträckan. Därför vill kommunen sänka hastigheten från 40 till 30 kilometer i timmen.

Här, på Storgatan i Kisa, är sikten skymd samtidigt som många skolbarn rör sig längs sträckan. Därför vill kommunen sänka hastigheten från 40 till 30 kilometer i timmen.

Foto: Dennis Petersson

Trafik2020-11-27 10:00

Hon är en av de kommunmedarbetare som sedan i våras arbetat med projektet. Det började med trafiksituationen runt Bäckskolan i Kisa, där flera åtgärder redan har genomförts, och fortsatte sedan med en bredare översyn av alla gator i Kindas två största tätorter. Med hjälp av handboken "Rätt fart i staden", framtagen av Sveriges kommuner och regioner och Trafikverket, har de befintliga hastighetsgränserna och deras lämplighet setts över.

– Kort sagt har vi inventerat alla gator i tätbebyggda områden. Hur ser de ut, vad är det för hastighet i dag, finns det trottoarer eller övergångsställen? Som ett andra steg analyserade vi trafiksituationerna utifrån bland annat upplevd trygghet, trafiksäkerhet och stadens karaktär, förklarar Karlsson och fortsätter:

– Vi föreslår generellt sett, i både Rimforsa och Kisa, en sänkt hastighetsgräns till 40 km/tim på de större gatorna och 30 km/tim på villagatorna där barn, djur och andra fotgängare rör sig i större utsträckning.

undefined
Här redovisas förändringarna i Kisa tätort. Kartan till vänster innehåller de nuvarande hastighetsgränserna samtidigt som den högra kartan innehåller kommunens förslag på nya hastighetsgränser.

Vid samhällsbyggnadsnämndens senaste sammanträde gav politikerna grönt ljus till de föreslagna åtgärderna. I stort resulterar beslutet i hastighetssänkningar på nästan alla kommunala gator i Rimforsa och Kisa vilket kräver nära 100 omskyltningar. Om inga gamla skyltar kan återanvändas beräknas den totala materialkostnaden landa på drygt 75 000 kronor. Först ut är 40-skyltarna sedan genomförs åtgärderna successivt under 2021 och 2022.

– Det här projektet har endast fokuserat på hastighetsgränserna men under tiden har vi sett möjligheter till andra åtgärder för att få en lämpligare utformning av gatorna, konstaterar Karlsson.

Kommer ni föreslå fler åtgärder alltså?

– Det kan jag inte svara på men det här är ju inte en enskild åtgärd som vi gör och sedan är vi klara. Trafiksäkerheten och miljön är ett kontinuerligt arbete och något vi ser över hela tiden.

undefined
Här redovisas förändringarna i Rimforsa tätort. Kartan till vänster innehåller de nuvarande hastighetsgränserna samtidigt som den högra kartan innehåller kommunens förslag på nya hastighetsgränser.

Enligt rapporten är Ulrikavägen och Kalmarvägen i Rimforsa i behov av ytterligare åtgärder. I Kisa pekas Storgatan ut.

– Det är de vägar där vi får in flest synpunkter från allmänheten, främst att man kör för fort, och så är de hårt trafikerade.

Exempel på några av hastighetssänkningarna:

- Från 40 till 30 km/tim på Storgatan mellan rondellen och Grönedegatan.

- Från 50 till 40 km/tim på stora delar av Kalmarvägen genom Rimforsa.

- Från 50 till 40 km/tim på Ulrikavägen öster om rondellen.

Karta: Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!