Raststopp i Rimforsa för muskelbilar och V8-entusiaster

Under tisdagen samlades flera amerikanska V8-bilar i Rimforsa inför V8 Street Car Challenge. Det både syntes och hördes.

Jerry Gamelius i sin Plymouth Cuda från 1970.

Jerry Gamelius i sin Plymouth Cuda från 1970.

Foto: Märta Svensson

Rimforsa2021-07-20 16:30

Högvarvat motormuller fyllde gatan vid industriområdet i Rimforsa. Gatan kantades av amerikanska muskelbilar som musikvideo-blänkte i sommarsolen. Här samsades allt från ett välpolerat Ford-bygge till en rostig Chevrolet pickup. Och i pickupens lastutrymme låg stora, svarta, släta gummidäck som påminner om Formel 1.

– Vi är på väg för att köra dragracing i Hultsfred, så det här är en checkpoint på vägen dit, säger Tomas Pettersson, ägare av den rostiga pickupen.

undefined
Tomas Pettersson i sin pickup och lasten kommer laddad med dragracingdäck.

Han är på plats tillsammans med Rivoli Hill Racing från Motala för att delta i dragracingtävlingen V8 Street Car Challenge som går av stapeln i Hultsfred under tisdagen och i Mantorp på onsdag. Det är femte året som tävlingen anordnas och aldrig förr har så många ekipage anmält sig.

– I år har vi haft fler anmälda än någonsin. Vi har väl haft 80 bilar som har kommit iväg idag i alla fall. Det är till och med några från Danmark som är med i år, säger Stefan Sporre, ordförande i motorklubben SHRA-Mantorp som anordnar tävlingen.

Vad krävs för att man ska få delta i tävlingen?

– Du ska ha en amerikansk V8-motor. Sen ska du ta dig till banan för egen maskin. En bil kom in på trailer här förut med elfel. Då får man vara med och åka ändå men man får inte delta i tävlingen.

undefined
Rivoli Hill Racing på väg mot nästa stopp - Kisa.

På väg till tävlingen ska alla deltagare först passera två checkpoints på väg till Hultsfred - i Rimforsa och Kisa.

– Tanken är att vi ska visa att det är gatubilar så man ska ju faktiskt, med en ganska trimmad motor, ta oss till Hultsfred via vissa platser. Väl på plats ska vi ta kort tillsammans med bilen för att visa att man har varit där, säger dragracingföraren Magnus Johansson.

Förutom att ligga på ett behörigt avstånd från vägen mot Kisa har tävlingsdeltagarna fått samlas utanför Bil Däck & Maskins lokaler tidigare år, även om firmans ägare själv inte kunde vara på plats i år.

undefined
Magnus Johansson bränner iväg från Rimforsa.

– Det var jäkla typiskt att man skulle vara på Gotland nu, men jag sa åt grabbarna att ta många bilder. Det är bara kul att de kommer hit, säger Kent Norrman, ägare på Bil Däck & Maskin i Rimforsa.

Vid 11-tiden på förmiddagen är Rivoli Hill Racing sista gäng iväg från parkeringen, efter behövligt skruvande på en av bilarna av Jerry Gamelius - till tonerna av kamratligt förminskande.

undefined
Inredning är A och O. Hula hula-halsband och röd dekor kommer man långt med.

– Kom, nu drar vi! Och kalla honom för Rivolis "stoppkloss", ropar en av kompisarna.

Tomas Pettersson, Pontus Carlsson och Magnus Johansson står framför Tomas Cheva.
Tomas Pettersson, Pontus Carlsson och Magnus Johansson står framför Tomas Cheva.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!