Extrema krav på städning - "Följer praxis i branschen"

Mats Konrad flyttstädade sin etta i tre dagar med professionell hjälp. Ändå blev det backning på nära 20 punkter efter hyresvärdens besiktning. Städfirmor vägrar att flyttstäda åt hyresgäster på grund av hyresvärdens extrema bedömningar.

Vimmerbybon Mats Konrad är en av de hyresgäster som vittnar om hårdkrav på flyttstädning från MEJ-förvaltning som äger området "Svalan" i mitt i Vimmerby. "Vi följer branschens praxis" säger Maj-Lise Liljeblad.

Vimmerbybon Mats Konrad är en av de hyresgäster som vittnar om hårdkrav på flyttstädning från MEJ-förvaltning som äger området "Svalan" i mitt i Vimmerby. "Vi följer branschens praxis" säger Maj-Lise Liljeblad.

Foto: Privat / Jimmy Karlsson

Vimmerby2021-02-25 06:00

– Vår policy är att lägenheten ska vara fin när nästa hyresgäst flyttar in, säger Maj-Lise Liljeblad på MEJ Förvaltning i en kommentar till hyresgästers och städfirmors uppfattning.

Hyresgästernas tidning Hem&Hyra var först med att berätta om vad som både utflyttade hyresgäster och flera städföretag beskriver som nitiska och extrema krav vid flyttstädning från fastighetsägarens sida.

Mats Konrad hamnade i en sån tvist när han lämnade en etta på 45 kvadratmeter i höstas.

– Det har varit jättebra att bo där. Det är bra ordning och allt sköts mycket bra, men vid flytten brakade helvetet löst. Jag fick direkt veta att det skulle bli en straffavgift på 4 500 kronor om städningen inte godkändes, det var taxan för en etta. 

– Medveten om de nitiska kraven tog jag hjälp av en kompis som är fastighetsskötare och har jobbat som professionell fönsterputsare. Vi höll på i tre dagar, säger han.

Efter hyresvärdens besiktning fick han en smärre chock - på spisen låg ett handskrivet protokoll med nära 20 påpekanden om brister i städningen.

– Jag tänkte att det inte var sant och min första tanke var att de måste lagt in fel protokoll hos mig, säger han.

Så var det inte. Hyresvärden underkände städningen i badrum, kök, hall och två förråd. Utöver det påpekas också generella brister i städningen på golv, element, fönsterkarmar, -ramar, -smygar och handtag.

Mats Konrad tog kontakt med hyresvärden för att reda ut situationen.

– De ville inte alls träffas och diskutera besiktningen och protokollet.

Han svarade hyresvärden bland annat med ett stort antal sms med bilder på vad han menar är brister i underhåll i bostaden.

– Jag slapp att betala något extra, men jag vet att andra har drabbats av samma sak och jag befarar att många inte orkar stå emot utan betalar det som krävs.

En annan utflyttad hyresgäst har liknande erfarenhet.

– Inte just att det skulle kosta pengar, men att det var svårt att få städningen godkänd varnades vi för och så blev det. Men den extra städningen gjordes upp mellan städbolaget och hyresvärden" säger hen som också beskriver ett handskrivet protokoll med åtskilliga punkter som underlag för den underkända flyttstädningen.

Enligt Hem & Hyra drar sig städfirmor för att ta på sig uppdrag. Några har till och med beslutat att vägra flyttstäda åt hyresgäster i området.

– Vi har haft några uppdrag där och det har varit strul vid samtliga. Nu gör vi inga jobb där längre, för att de är så extrema i sina bedömningar. Det är som att det inte går att göra dem nöjda. Missar kan alla göra men, i det här fallet känns det som att de inte vill att det ska vara okej, så vi lider med hyresgästerna som ska flytta, säger en företrädare för ett städbolag.

MEJ Förvaltning ger en annan bild.

– Det är olika kvalité på städfirmor, ofta är de mycket bra, och jag vet inte vilken städhjälp den här personen haft. Dessutom var det olika uppfattningar om skicket på den här lägenheten, säger Maj-Lise Liljeblad som också avfärdar en sak bestämt:

– Vi har inte ställt några ekonomiska krav.

– Jag är också väldigt överraskad över att Hyresgästföreningen inte tycker det ska vara välstädat när någon hyresgäst flyttar in. Det tycker vi är ett måste, och vi följer vår branschorganisations praxis, det är min kommentar, säger Maj-Lise Liljeblad.

Det här handsrivna protokollet fick Mats Konrad efter att han och en kompis, med professionell erfaren het både från städning och fastighetsbranschen städat Mats etta. Hyresvärden underkände städningen på nära 20 punkter. "Sinnessjukt" tycker Mats Konrad.
Det här handsrivna protokollet fick Mats Konrad efter att han och en kompis, med professionell erfaren het både från städning och fastighetsbranschen städat Mats etta. Hyresvärden underkände städningen på nära 20 punkter. "Sinnessjukt" tycker Mats Konrad.
Karta: Vimmerby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!