Långsamma resultat och för lite pengar till SFI

Det kan tar dubbelt så lång tid för SFI–elever i Vimmerby att nå kunskapsmålen jämfört med resten av länet. Barn- och utbildningsnämnden avsätter heller inte pengar som motsvarar verksamhetens behov. Uppföljningen av målen behöver också bli bättre.

Marie Nicholson (M) är vice ordförande i  barn- och utbildningsnämnden. Hon instämmer i att SFI inte fått de anslag som behövs till verksamhetens behov och hon oroas över att det i flera kurser tar dubbelt så lång tid för elevena att nå målen än i övriga länet.

Marie Nicholson (M) är vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Hon instämmer i att SFI inte fått de anslag som behövs till verksamhetens behov och hon oroas över att det i flera kurser tar dubbelt så lång tid för elevena att nå målen än i övriga länet.

Foto: Arkiv / Jimmy Karlsson / TT-Bild

Vimmerby2021-05-02 19:00

Det visar en granskning som kommunrevisionen gjort av SFI, Svenska för invandrare, i Vimmerby och som lagts fram i en rapport till barn– och utbildningsnämnden.

– Jag blev själv väldigt förvånad över siffrorna i rapporten, säger Marie Nicholson (M), vice ordförande i både nämnden och kommunstyrelsen i en kommentar.

Revisorerna kommer fram till att nämnden behöver stärka sin styrning för att klara lagens krav och förbättra målen och att verksamheten får de ekonomiska resurser som behoven kräver.

Enligt rapporten låg verksamheten på 38 000 kronor per elev 2018. Jämförbara kommuner och snittet för riket låg då mellan 75 000 och 79 000 per elev.

– Det stämmer att SFI haft en för liten budget. Nu ser vi att nämnden i sin helhet klarar budgeten och det blir en intern justering så de ska få den budget som behövs, säger Marie Nicholson.

Det mest graverande i rapporten och som också Marie Nicholson reagerar mest över är slutsatsen att det tar betydligt längre för SFI-elever i Vimmerby att nå kunskapsmålen i de olika kurserna, än det gör för elever i resten av Kalmar län. 

I åtminstone tre kursnivåer tar det minst dubbelt så många timmar för SFI-elever i Vimmerby att nå målet än det gör för elever i andra kommuner i länet.

– Jag reagerade direkt över det och undrade varför det inte fångats upp i vår egen kvalitetskontroll, och då visar det sig att siffrornas inte är helt korrekta. Det varierar lite i hur man rapporterar in, men oavsett det är det ändå för stor skillnad mellan Vimmerby och andra kommuner så det är ett jättestort problem, säger hon.

I revisionen lyfts det också fram positiva perspektiv. Till exempel att samarbetet mellan SFI och arbetsmarknaden fungerar bra. Revisionen ger också beröm till insatser som startats.

Det är också något som Marie Nicholson ser mer möjligheter i.

– Det är bra om vi kan stärka en kombination av studier och praktik, så eleverna också kommer komma ut på praktik och lär sig språket på flera ställen. Det finns en intressant modell i Växjö där man har 40 timmarsvecka, och läser på SFI 20 och är ute praktik den andra delen. Den tittar vi på och har gjort besök där, säger Marie Nicholson.

Nämnden har ännu inte behandlat rapporten, men ska avge svar till revisorerna senast den 25 maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!