Privatekonomi i skolan kan hindra unga från skuldfällan

Skuldsättningen bland unga ökar snabbt. Dyra konsumtionslån, aggressiv lånereklam och spel på kredit är en del av förklaringen. För att rädda fler unga i Kalmar län undan skuldfällan krävs mer fokus på privatekonomi i skolundervisningen.

Likaväl som matematik borde privatekonomi vara ett naturligt inslag i skolan, för att hindra att unga hamnar i skuldfällan senare i livet, tycker skribenten.

Likaväl som matematik borde privatekonomi vara ett naturligt inslag i skolan, för att hindra att unga hamnar i skuldfällan senare i livet, tycker skribenten.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Debatt2021-07-06 08:41
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ny statistik från Kronofogden visar att det bland 18-25-åringar i Kalmar län finns ungefär 560 personer som inte har lyckats betala sina lån och räkningar och därför hamnat i myndighetens register. Och skuldsättningen bland unga vuxna i Kalmar län ökar snabbt – enbart det senaste året har deras samlade skuld ökat med 17 procent.

Många av de unga personer som blir överskuldsatta har tagit dyra konsumtionslån, det vill säga lån som används till att konsumera och som saknar säkerhet. Dessa lån kan ha mycket höga räntor, ibland upp till 40 procent.

De företag som ger eller förmedlar konsumtionslån är ofta aggressiva i sin marknadsföring. Även den som är svårt skuldsatt utlovas lån, medan kreditupplysningar framställs som något som bör undvikas.

Det är också vanligt att unga människor tar ofördelaktiga lån för att finansiera ett omfattande spelande. Egentligen är det förbjudet att ge lån för insatser i spel, men spelbolagen kan kringgå kreditförbudet genom att erbjuda spel på faktura eller genom kreditkort.

För att minska risken att unga människor hamnar i djup skuldsättning är det viktigt att jobba förebyggande, inte minst genom utbildningsinsatser. Undersökningar visar att många unga människor saknar grundläggande privatekonomiska kunskaper.

I dag finns inte privatekonomi som ett eget ämne i grundskolan. De privatekonomiska frågorna ingår i stället främst i ämnet hem- och konsumentkunskap, som har minst antal undervisningstimmar av alla grundskoleämnen.

UC arbetar aktivt för att privatekonomi antingen bör bli ett eget ämne i grundskolan eller lyftas fram mer i kursplanen för hem- och konsumentkunskap och få fler undervisningstimmar. En sådan satsning skulle ha brett stöd bland allmänheten. Enligt en ny Sifoundersökning beställd av UC tycker nio av tio i Kalmar län, 94,4 procent, att det bör bli mer fokus på privatekonomi i skolan.

Samtidigt kan överskuldsättningen inte lösas enbart genom utbildning av unga. Insatser behövs på flera områden. Det kan handla om skärpta regler kring lånereklam och spel på kredit, men det kan också handla om regeländringar som gör det mindre attraktivt att ge konsumtionslån till personer som har hög risk att inte kunna betala tillbaka.

Vad som nu krävs är att finansmarknadsminister Åsa Lindhagen tillsätter en statlig utredning med ett brett mandat att föreslå effektiva politiska åtgärder mot överskuldsättningen. Ett sådant initiativ har stor potential att rädda fler unga människor undan skuldfällan.